Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fortfarande ont i ryggen efter EDA

Skrivet av Possan

Någon annan som fick ont i ryggen precis på insticksstället, efter ryggbedövningen?

jag födde för #½ månad sedan och har haft ont hela tiden sedan dess. Mer ont i början tror jag, men det avtog litegrann och BM på efterkollen menade att om smärtan avtar så behöver jag inte fundera vidare på det. Det är ett gott tecken.
Men jag kan numera inte alls sträcka ryggen samtidigt som jag lutar mig lite bakåt. Har ibland svårt att ta upp bebisen från säng/vagn eftersom man då ofta lutar sig lite bakåt när man lägger barnet till sig.

Ryggbedövningen var guld värd under förlossningen, men trots att jag försökt läsa på mkt om olika bedövningar så har jag inte läst nånstans att man kan få såhär efteråt.

har för övrigt lite bekymmer med ryggen, bl a skolios och diskar som buktar ut (utan nervkontakt) och varit med om bilolycka som ytterligare förvärrat tillståndet. men detta är ju några år sedan. Kanske hade jag en för ömtålig rygg att sticka i?

Snälla, om något hört talas om detta eller vet vad som kan ha hänt så kan ni väl svara!
Kram
Svar på tråden: Fortfarande ont i ryggen efter EDA

..födde för 3½ månad sedan alltså. *imt*

Skrivet av  Possan
...
 

Jag hade

Skrivet av  Annah
väldigt ont i ryggen i ungefär en månad efteråt, 3 1/2 låter rätt så långt i mina öron. Att det avtar mer och mer är ju ett gott tecken, men jag kan tänka mig att det är väldigt tröttande att ha ont i ryggen så länge. Jag blev jättetrött av mitt ryggont. Jag känner igen mig i att ha svårt att lyfta bebisen. När jag vaknade på morgonen hade jag inte särskilt ont, vad jag minns, men så fort jag lyfte min son ur vaggan, eller la dit honom, eller knöt mina skor t.ex. så fick jag enormt ont. Hur rakt jag än försökte hålla ryggen, så räckte det med en liten, liten rörelse som avvek från absolut rakt, så hade jag ont resten av dagen. Att få ordentligt ont efter att man fått ryggbedövning är tydligen väldigt vanligt, har jag hört från både en sjuksköterska och en barnmorska som jag känner. Jag är inte medicinskt utbildad, så jag VET ju inte egentligen vad som är "normalt", men jag tycker att det låter långt, så jag skulle råda dig att ta kontakt med någon annan också, inte bara bm på mvc. Kanske någon som vet mer om de andra problemen du har med ryggen och hur det i kombination med EDA-ont kan bli?

Hoppas det blir bättre SNART!

Kram
 

Hej!

Skrivet av  Pia, mamma till ängeln Tim+Tösen v.30
Kopierar ett inlägg som jag skrev förra veckan...

Ang ryggbedövning...
tänkte höra mig för om det finns nån här inne som har fått men, bestående men från ryggbedövning under förlossningen? Det fick jag. Dom la ryggbedövning på mig, den tog inte, dom fyllde på tre gånger men den tog aldrig. När man sen efter förlossningen skulle ta bort självaste "nålen" från ryggen som forsade det ut en massa medel på mig, sängen och så. Det var ju det självaste bedövnings medlet som kom ut. Dom hade lagt bedövningen fel och pga hade inte bedövnings medlet någonstans att ta vägen så bildade den en lite bubbla i min rygg där den samlades i några timmar. Sen tömdes bubblan när nålen togs ut. Men detta hann redan skada en nerv i ryggen på mig. Nu kommer jag aldrig bli återställd i min rygg. Jag har smärta, obehagskänsla och besvär varje dag hela tiden pga ryggbedövningen. Tar man på det stället där dom la bedövningen så känns det jättejobbigt, nästan svimmar och spyr pga känslan. Varje gång jag böjer mig ner känns det som man har en spik i ryggen. Jag kan inte titta bakåt tex om jag vill titta i spegeln bakåt hur byxorna sitter och sånt. Narkosläkarna har tittat på min rygg efteråt och konstaterat att så kommer det för alltid att vara. Nerven går ej att laga. Men dom har också lovat mig att ta en närmare titt på min rygg efter att jag har förlöst tösen i magen. Nån mer som har samma som jag? I början strålade också ner smärta mot mina lår men det har gått över.
 

Tillägg...

Skrivet av  Pia, mamma till ängeln Tim+Tösen v.30
narkosläkarna har sagt till mig EFTERÅT att 30% av ryggbedövningen går det snett med, dvs att dom inte tar, alla lämnar dock inte besvär efteråt. Vet ej men så sa narkosläkaren som konstaterade att min skada är en nervskada.
 

men så VIDRIGT!!!!!

Skrivet av  Possan
så känner jag också, som en spik i ryggen!!! Fy fasen. Tycker man borde fått denna info innan det var dags att föda. Jag som redan har problem med min rygg, kanske kunde jag fått någon annan bedövning istället om jag bara vetat?
Nu blir jag allt mycket ledsen. Ska det vara såhär jämt.. :(

Får du någon fet ersättning fr sjukvården då?
Det borde man få, m,an är ju handikappad vissa dagar!!
*arg o upprörd* Kram till dig o övriga som svarade!

//ALDRIG mer ryggbedövning!!!
 

Jag

Skrivet av  Pia, mamma till ängeln Tim+Tösen v.30
har tänkt att anmäla skadan faktiskt nu men jag vet inte riktigt vart, ansvarsnämnden? eller patientnämnden? Det har ju gått åtta månader och tre veckor sen jag fick bedövningen och den har inte läkt av sig själv. Narkosläkarna som tittat på min rygg efteråt har sagt att om ryggen inte blir bättre på sex månader så är det typ ingen hopp om ens en helt frisk rygg sen :( Snyft! Hur ska jag klara av och bära runt tösen som jag har boendes i magen nu?
 

patientnämnden

Skrivet av  Possan
försökte hjälpa mig ett ärende där läkaren vägrade sjukskriva mig efter jag passerat mitt BF. De kunde inte göra så mkt, de har inte så mkt makt gentemot läkarna men de kan råda om hur man ska gå tillväga.

För mig fungerar det bra att bära min dotter, o hon e tung (över 8 kilo). Inte längre stunder, men då o då. Det är just att ta upp, lägga ner och pyssla med henen som kan vara lite bökigt.
Å andra sidan är jag van att ha ont i ryggen så jag kör på ändå. Dagar då jag är förbannad öve4r att jag har ont kan jag städa hela lgh bara för att trotsa min handikappade rygg. ganska korkat, jag vet.

Patientnämnden i ditt landsting borde du hitta i tfn-katalogen, annars kan du säkert ringa sjukvårdsupplysningen o fråga. En mejladress kan vara bäst, så man kan plita ner allt man undrar över i lugn och ro och posta iväg det. Om du har tur så kan de hjälpa dig vidare.

kan inte förstå varför man ska behöva ha såhär ont, och int ens få ersättning. Vi har då minsann förlorat ekonomiskt på detta, i och med att sambon varit tvungen att komam hem och vara m dottern vissa dagar då jag haft för ont.

Stå på dig o massor med lycka till med den nya lilal bebisen!

PS/ ingen ryggbedövning denna gång gissar jag..?
 

Possan...

Skrivet av  Pia, mamma till ängeln Tim+Tösen v.30
nej du har rätt :) Ingen ryggbedövning denna gång! Den som ens tar upp det med mig på förlossningen får sig nog en smocka ;)

Jag har precis mailat ett långt mail till patientnämnden, få se nu vad det blir av det.
 

du ska anmäla

Skrivet av  Suss
skadan till PSR personskadereglering, du kan då få ersättning om det framkommer att du felbehandlats. Till hälso och sjukvårdens ansvarsnämd anmäler du skadan om du tycker att någon i vårdpersonalen gjort fel och de kan då (i enstaka fall) få en erinran eller varning. Patientnämden brukar ha pappaer till båda ställena om du vill göra en anmälan
 

Försäkringsbolaget

Skrivet av  arroz
Jag skulle även meddela skadan till mitt försäkringsbolag, finns ev möjlighet till ekonomisk ersättning därifrån.
 

Stämmer

Skrivet av  a
jag fick mitt första barn 1993 och valde då ryggbedövningen,som för det första inte hjälpte mig alls så dom la den en gång till men tog inte då heller så jag valde lustgas som var mkt bättre.

Nu nästan 11-år senare har jag forfarande ont i ryggen och jag har från 93 till dagens datum hört efter lite och det är många som får problem av ryggbedövningen,tyvärr så får man ingen ersättning ect så man får gå med sin värk.
 

Ja

Skrivet av  Pia, mamma till ängeln Tim+Tösen v.30
men jag kommer aldrig att klara av och jobba sen igen, kan inte sitta still längre än en halv timme innan jag får hemska smärtor. Så mitt yrke inom kontor kan jag bara glömma. Annat som jag jobbat med är vårdare, det kan jag glömma pga tunga lyft. Jobbigt...vad ska jag göra i framtiden då? Då får dom väl skriva mig som förtidspensionär eller nåt. Jag ska börja nu med och ta reda på allt om detta, vilken hjälp jag kan få. Efter jag förlöst tösen så har dom lovat och titta på nerven, hur skadad den där. Fast nerver dom dött kan man ju inte göra nåt åt tydligen. Hoppas hoppas att det finns nåt dom kan göra för mig, vill så gärna vara som förut. Jag fick noll information innan jag fick bedövningen att det fanns risker med det. Fick du?
 

Är det därför jag har ont?

Skrivet av  Linda
Har inte ens kopplat det till ryggmärgsbedövningen...
Födde en son för 7 månader sen och har ont i ryggen där dem la bedövningen. Tycker det känns som jag går omkring med ett konstant blåmärke...kan det vara pga bedövningen?
 

Mycket möjligt...

Skrivet av  Pia, mamma till ängeln Tim+Tösen v.30
usch vad tråkigt att vi är så många som fått besvär efteråt.
 

Nu

Skrivet av  Pia, mamma till ängeln Tim+Tösen v.30
ringde dom från patientnämnden till mig. Jag mailade dom igår, ska skicka in samma brev med mitt underskrift sen ringer dom igen och vi ska prata mer om saken. Min handläggare var så underbar! Så otroligt trevlig tant. Hon sa att hon ska hjälpa mig och hoppas att vi får nån lösning på saken och så.

Vi får väl se hur det går. Jag är faktiskt inte ute efter att läkaren eller nån annan får en prick eller nåt utan jag är ute efter hjälp till min rygg. Hoppas dom hjälper mig på nåt sätt. Annars hjälper ju dom mig och ta vidare kontakt nån annanstans.
 

Artiklar från Familjeliv