Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

FÖTT barn efter att ha förlorat barn?

Skrivet av mamira med ängeln Alexander
Vet inte om jag hamnat rätt? Men jag undrar om det är någon skillnad på förlossningen då man bär på denna enorma sorg som vi bär på.

Sorgen efter ens barn är ju så stor och tung, jag orkar inte med motgångar så bra. Inte överhuvudtaget om jag ska vara ärlig. Och vad är inte en förlossning?

Blir själva förlossningen tungre, jobbigare, eller mer smärtsam då man bär på sorgen?

Jag vet ju att då jag tycker något är jobbigt, då "poppar" sorgen upp rätt lätt och "tar över". Man gråter över sitt barn istället för det man egentligen är ledsen över. Är så orolig över att det ska bli så vid förlossningen. Att sorgen "tar över" och jag kan inte koncentrera mig på själva förlossningen och värkarbetet.

Tacksam för svar...
Svar på tråden: FÖTT barn efter att ha förlorat barn?

Inte jag

Skrivet av  Caroline m Elvira
men jag tror att du ska fråga på "Gravid efter ha förlorat barn"
 

vet inget om detta, men

Skrivet av  Afrodite me Luna
vet att det finns ett snack som heter gravid efter att ha förlorat barn, under känsliga snack. Där kan du säkert få svar.
 

Mamira...

Skrivet av  jenny bm
Det här svaret skrev jag till dig den 10 maj, när du var på besök sist...

vännen, först av allt vill jag gratulera dig till graviditeten! Fantastiskt, tänk att du snart är fembarnmamma :-)..

Vilken sanslöst stor sorg du bär på. Helt ogreppbart för oss som ej är drabbade. Det finns inga ord i världen som kan lindra din sorg, bara minnena av ditt änglabarn. Tids nog lär man sig visst att leva med sorgen och saknaden, säger dom som varit med om det ofattbara. Om detta vet jag ingenting, men hoppas att det är så.

Samtidigt som du bär på denna sorg så har du nu fått det glädjande beskedet att du väntar ännu ett syskon i skaran! Vilka motstridiga känslor du måste bära på... Jag förstår din vånda inför att föda igen och att vistas på ett sjukhus.

Jag kan berätta för dig att vi barnmorskor tar mycket stor hänsyn till sådana här omständigheter som du befinner dig i. Jag har själv haft förlossningar där mamman förlorat barn tidigare. Både späda och äldre. Alla kanske inte lider av den sjukhuspanik du känner men delar din sorg. Visst är det smärtsamt för dessa kvinnor på ett annat sätt än för någon som inte mist ett barn tidigare. Men min erfarenhet är att förväntan på den nya barnet och den koncentration som krävs för att föda för tillfället tar över sorgen. Förstår du hur jag menar? Och när barnet är fött är glädjen över att änglabarnet fått ett till småsyskon att vaka över påtaglig. Samtidigt som ju sorgen kan komma upp till ytan igen på ett annat sätt. Man kanske påminns om det döda barnet som nyfött osv... Alla dessa reaktioner är alldeles normala, och mycket omtumlande...

Jag tycker att du skall kontakta förlossningsavdelningen där du tänkt föda en bra bit innan bf. Kanske kan din MVC-bm hjälpa dig med detta? Hon skulle ju kunna ringa och förklara situationen om du inte känner att du orkar själv. Eller så kan du kanske kontakta aurora-mottangningen (för förl.rädda)om det finns en sån där du bor.

Att besöka avd innan är mycket bra för dig, det är jag övertygad om. Sedan är det viktigt att det står klart och tydligt i din MVC-journal om din historia så att bm du träffar när du kommer in kan ta ställning till om hon eller någon annan skall ta hand om dig! Där jag arbetar tas definitivt hänsyn till sådana här omständigheter och den bm som skulle få ta hand om dig skulle säkert slippa andra pat etc.

Hoppas att du fått lite lugnande svar. Du kommer att klara det här, bara du får rätt hjälp och stöttning på vägen.

Massa styrkekramar till dig och din familj

Fråga gärna mer om du vill

 

Tack...

Skrivet av  mamira med ängeln Alexander
Tack för svaret. Jag ska till förlossningen imorgon och ha ett förberedande samtal. Har skrivit en förlossningsplan där jag även berättar om hur jag brukar reagera då jag föder barn och hur jag kan reagera i sorgen. Hoppas bara att de båda går att "kombinera" så att jag inte flippar ut totalt...

Känner mig så orolig, kanske att jag blir mer lugn imorgon då jag haft samtalet?
Kram
 

berätta gärna...

Skrivet av  jenny bm
hur det gick idag. Jag tror att du kommer att klara det jättebra om du får fint stöd av bm och din man.
Kram
 

Jag upplevde inte förlossningen,

Skrivet av  Olivia med 2 flickor och liten bf 10/10
som tyngre eller jobbigare. Däremot kunde jag känna att min andra graviditet inte alls var samma lyckorus som den hade varit första gången. Jag var mycket mer spänd, nervös och orolig. Och mina tankar fanns oftare hos Max, pojken jag förlorade i PSD än hos bebisen i magen.

Nu kan jag ju inte svara för hur du kommer att känna. Alla känner och tänker inte likadant. Som jag kände var det tungt under graviditeten och jobbigt veckorna efter förlossning. Vi var ju ständigt oroliga över att drabbas än en gång.

Om du känner stark oro, rekommenderar jag att tala med din bm om hur du känner och personalen inne på BB.

Kram från Olivia

Mamma till Ängeln Max -97, Emelie -98, Sandra -00 och liten bf 10/10
 

Artiklar från Familjeliv