Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

*funderar*

Skrivet av Venus med Ida -02 & Wilma 040612
Varför är det så många (alla?) som sätter likhetstecken mellan säte och kejsarsnitt? Varför är det så många som säger "Jag VILL ju föda vaginalt, men bebisen ligger i säte..."?

Man kan ju faktiskt föda vaginalt trots sätesläge! Nyare forskning visar dessutom att det inte är mer riskfyllt än att föda med huvudet först som man trodde förut!

Däremot kan man ju fundera på varför många sjukhus fortfarande vill ha kvinnan i gynläge vid sätesförlossningar trots att man vet att tex. hukställning ökat bäckenmåtten maximalt och dessutom är gynnsamt både för värkarbetet och tyngdkraften?

Men det är väl samma människor som bestämt att man inte får äta under förlossningen eftersom det KAN bli ett snitt... Men ökar inte riskerna för snitt om mamman inte får äta och tappar kraft?!
Svar på tråden: *funderar*

Spännande tanke! (svammelvarning)

Skrivet av  Pia
Det krävs ju ingen större ansträngning att förstå att en kvinna som måste svälta under födseln inte orkar lika mycket som en som får äta och dricka. Urbota dumt! T.ex. så finns det väl finns inte en enda maratonlöpare någonsin som har klarat av ett lopp utan att dricka med jämna mellanrum!!

En annan sak jag har funderat på efter att nyligen ha läst boken "Föda barn -VAR?" av Sigrid Neuman, är det här med vissa rutinmässiga "ingrepp" man utsätts för när man kommer till förlossningen för att föda.

I boken (som nu är gammal) finns ett stycke av Sheila Kitzinger där hon bl.a. beskriver dessa moment som avpersonifierande.
Hon skriver [...får kvinnan lämna ifrån sig sina egna kläder och får sjukhusets kläder....därefter följer reningsprocessen, när man ger ett lavemang] etc.

Kitzinger menar alltså att vissa rutiner (ritualer) snarare är till för att befästa de sociala strukturerna än att hjälpa kvinnan som ska föda. Kvinnans alla intima funktioner, att kissa, bajsa, föda står alla under sjukhuspersonalens totala kontroll. Hennes integritet och identitet har inte en självklar plats längre. T.ex. så får hon själv inte bedömma hurdana värkar du har utan det ska CTG-apparaten göra (och jag syftar då inte på det första CTG som tas vid ankomsten, utan det kontinuerliga där maskinen står på hela tiden och kvinnan blir låst vid sladdarna). För om BM vänder sig till BARA kvinnan för att förhöra sig om hur värkarna är så behövs ju inte det kontinuerliga CTG (bebisens hjärtljud kan registreras på annat sätt).

När jag födde mitt första barn hade jag tokstarka värkar men eftersom de inte registerades på CTG så "fanns" inte de inte enl. den barnmorskan. Hon blev således mäkta förvånad när hon minuten senare undersökte mig och jag var nästan helt öppen. 8 cm. öppen och det utan värkar! Fasinerande ;-)!

Så om man fråntar den som föder kontrollen över sin egen kropp så är det, enl. mig, inte så svårt att föreställa sig att risken för komplikationer ökar väsentligt!

Ja det var lite tankesvammel från mig :-)!

Fler åsikter vore spännande att få ta del av :-)......
 

Ja precis!

Skrivet av  Venus med Ida -02 & Wilma 040612
Det var därför jag valde att föda hemma, eftersom JAG TROR att det är säkrare för mig och mitt barn att jag föder utan ingrepp som inte är nödvändiga!

Jag håller med dig om allt! :)
 

Om maten, ja...

Skrivet av  Katarina
Har ingenting att säga om sätesfödslar eftersom jag inget vet, men maten har jag min klara åsikt om. Min första förlossning räckte lite över ett dygn och jag fick förstås bara flytande mat. Jag var helt utan kraft på slutet naturligtvis.
Den här gången, för lite över en vecka sedan, blev jag igångsatt och hade bestämt mig för att kräva att få äta "ordentlig" mat. Men nähäpp, det var tvärstopp. För det KAN ju bli kejsarsnitt. Så där gick jag då igen ett dygn (dessutom med grav.diabetes) och fick bara välling, youghurt och liknande. Resultatet? Jag fick ligga fem timmar i förlossningssalen efter förlossningen eftersom det inte gick att få mig på benen.
Det är vansinne att man ska föda barn på tom mage!
 

Absolut!

Skrivet av  Venus med Ida -02 & Wilma 040612
Jag födde ju hemma nu andra gången och jag åt köttfärssås och gnocci, förlorade ägg och bacon fram till jag var öppen ca 8 cm (inte hela tiden förståss *ler*). Sen ät jag äpple, mackor och drack nyponsoppa.

Vilken skillnad det var mot första gången då jag bara fick soppa och juicer! Blev värksvag och behövde värkstimulerande och dessutom vätske- och näringsdropp...
 

??

Skrivet av  jezz78
När jag födde på BB Stockholm för 7 mån sen så fick jag äta om jag ville. De frågade med jämna mellanrum om jag ville ha en smörgås/frukt och när det var lunchtid så fick jag in vanlig mat (inte för att jag var på humör för att äta mat då men några mackor lyckades jag ju få i mig).
Så -är det här med att man inte får äta- nåt nytt eller har det alltid varit så på vissa ställen?
 

På...

Skrivet av  Venus med Ida -02 & Wilma 040612
de "vanliga" förlossningsavdelnignarna får man inte äta annat än flytande föda.

PÅ gamla ABC (vet inte säkert hur det är med Södra BB) och på BB-Stockholm får man äta.
 

Fast

Skrivet av  Babaria m Lilla Snuttan 15/8-03 + v15
jag födde på vanlig förlossning på ett mindre sjukhus, och jag fick äta värsta middagen. (se nedan)
 

var inga problem för mig

Skrivet av  Spirella
Födde min dotter i augusti -03 på Uppsala AS. Det var inga problem att "få tillåtelse" att äta, tvärtom uppfattade jag det som att det uppmuntrades (jag hade ändå gjort som jag ville!). Vi hade med egen mat och jag käkade när jag orkade. Har inte heller uppfattat UAS förlossningsavdelning som "ovanlig" på något sätt.
 

Jag födde på vanlig förlossningsavdelning

Skrivet av  Alven
och de tjatade hela tiden att jag skulle äta, men jag kunde inte. Mackan de kom in med tog jag ett bett av sen tog det tvärstopp. Jag fick även glass och hade med mig energidryck, den slank ner.
 

Jag fick inte heller äta

Skrivet av  Annah
trots att jag hade massor av mat med mig. Jag hade hört talas om att man kanske inte skulle få äta, så jag ringde förlossningen på det sjukhus vi hade valt och fick höra att "jo, om det blev någon mat över från BB" och man var där just den tiden (alltså lunch eller middag), så kunde man få den maten. Jag är en väldigt hungrig person (men ändå inte tjock), så jag såg till att ta med mig MASSOR av mat, för det verkade inte särskilt pålitligt med mattillförseln från BB :).

Jag kom in på morgonen för igångsättning, hade bara ätit frukost innan. Efter några timmar, när min kropp ville äta lunch, FRÅGADE jag (idiot!) om jag fick äta, men fick till svar: "Nej, det får du inte, för om det händer något måste vi magpumpa dig och det vill du inte."

Jag lever i den starka övertygelsen att om min kropp säger att den behöver mat, så behöver den det! Och OM den av en händelse har gett mig fel signaler och faktiskt inte alls skulle ha mat i magen, så kommer jag att kräkas. Kroppen är faktiskt väldigt klok och funktionell. Jag tror INTE att en människa som aldrig träffat mig (bm) vet bättre vad min kropp behöver än vad den själv säger. Det gör mig ont att läsa att så många andra också blivit förbjudna att äta, samtidigt blir jag lite tröstad att jag inte är ensam.

Gudrun Abascal skriver (jag tror det var i boken "Att föda") att "Det var inte längesedan vi i princip tvingade födande kvinnor att fasta" och att idag vet de bättre, typ. Hon har också skrivit om vikten av att fylla på energi under födselarbetet i en broschyr från Kungsörnen (tror jag det var). Hon är chefs-bm i Danderyd, så där får väl kvinnor äta, antar jag, men tydligen är det alltför många ställen som fortfarande kör med den här gamla stilen. Jag tror det var Venus som skrev ovan att de ju FRAMKALLAR problem när de förbjuder kvinnor att äta. Håller med till 100%!!!!! Knäppskallar! De kan väl bara gå till sig själva och fundera på om de själva skulle må bra av det. Någon skrev här ovan att hon inte kunde stå på benen efteråt. Japp! Fem timmar efter förlossningen (som tagit nästan 40 timmar, undrar varför...) skulle jag fraktas till BB och jag kunde nätt och jämnt sitta. Höll på att svimma och det har jag aldrig gjort i hela mitt liv. De fick DRA mig över till rullstolen. Kunde inte stå utan stöd på tre dagar. Min pojke är född vid midnatt, så det var ju några timmar kvar till lunch och när den äntligen serverades hade jag inte fått ett ordentligt mål mat på nästan tre dygn p.g.a. ätförbudet.

Om jag alls vågar föda igen, så blir det hemma, där jag får lyssna till min egen kropp!!!
 

Va, får man inte äta?!

Skrivet av  Emmanuelle
Jag har proppat i mig choklad under båda mina förlossningar. Fick man inte det? Jag trodde det var meningen att man skulle äta för att få energi. Personalen sa ingenting, men jag tror dock inte att dom såg mig äta. Det har varit min önskan båda gångerna att få vara ifred tillsammans med min man så mycket som möjligt. Och sjukhusrutinerna har jag sett till att slippa så gott det går.

Men jag undrar varför man bara får två ynkliga ostmackor efteråt när man fött barn i ett dygn. Tänk så mycket energi man har gjort av med! Jag har aldrig varit så hungrig i hela mitt liv!
 

Jag fick inte ens några ostmackor...

Skrivet av  listo
Eftersom jag blev snittad så fick jag inte äta min himla ostmacka efteråt... *ler*
 

Exakt!

Skrivet av  Sharp
Det är ett av mina minnen från förlossning och BB, varför i hela friden får man ingen mat? Efter att ha kämpat i två dygn fick jag vänta nästan ytterliggare ett dygn innan jag fick "riktig" mat, torra ostmackor förslår verkligen inte mycket i det läget! Nästan gång sparkar jag iväg maken efter pizza så fort ungen är ute! *ler*
 

Det där med att äta

Skrivet av  °::Hannanon & Nr 5: V 39::°
är verlkligen helt befängt!
Tycker det är en mycket dum "regel"..Vill man äta kan man väl få det.

Sedan är det visserligen så att de flesta inte är direkt hungriga iallafall & _bara_ vill dricka..
Men det är en annan historia..
 

Fast...

Skrivet av  Sharp
det verkar som om vissa sjukhus har som policy att alltid förlösa med snitt om bebisen ligger i säte, så är det här i Kalmar iallafall fick jag info om.
 

Jo..

Skrivet av  Venus med Ida -02 & Wilma 040612
men det är för att de har för få säten per år vilket gör personalen orutinerad.
PÅ stora sjukhusen i tex. Stockholm skulle det ju inte vara något problem och visst får man föda i säta (i gynläge, utom på DS) men oftast vill ju inte mammorna...
 

men de kan aldrig tvinga en!

Skrivet av  Spirella
Visst, jag känner till att många sjukhus har rutin att förlösa med snitt vid säte, men de kan aldrig tvinga dig till att föda med snitt mot din vilja (nåja, akuta och urakuta snitt är det väl lite skillnad med). Känner en kvinna som skulle föda sitt andra barn i Göteborg och de ville absolut snitta pga säte, men hon hade även fött sitt första i säte (i Oslo) och sade att hon skulle föda vaginalt, och så blev det! :)
 

Både förstår och inte förstår

Skrivet av  Christine
det här med ätandet under förlossningen.
Om man säger till en födande kvinna att hon inte ska äta "just in case" av kejsarsnitt, så skrämmer man ju upp henne i onödan och det kanske leder till just kejsarsnitt.

Jag förstår varför man inte ska äta inför operation, det är ju för ens egen säkerhet. Men varför ens _förutsätta_ att det ska gå åt pipan? Då kan man ju lika gärna ge upp direkt ;o)

Och operationspersonalen måste ju kunna ha rutiner för att ta hand om maginnehåll som kommer upp, det kan ju hända även under vanliga operationer, tex gamla Berta som ljuger om att hon minsann åt frukost i morse...

Jag själv har inte varit hungrig under förlossningarna, däremot törstig till tusen! Och hungrig efteråt.
 

Håller med!

Skrivet av  Sara med L.
Jag har tänkt precis samma sak... Många säger ju att "bebisen ligger fel" när det ligger i säte. Men det är ju bara ett av flera lägen den kan ha. Jag kan förstå att det finns kvinnor som tycker att en sätesförlossning känns skrämmande, men man borde ju åtminstone bli informerad om att det visst går! Nu har det ju blivit så att de har förlorat kompetensen om sätesförlossningar på många förlossningskliniker, och det är ju jättetråkigt att det blivit så.

Sen måste jag säga (med risk för att vara tjatig) att BB Stockholm är ett fantastiskt ställe att föda på! Jag kände verkligen att min kropp var min, de gjorde t ex ingen vaginal undersökning per automatik när vi kom in, det tyckte de var onödigt. "Bättre att du berättar hur du upplever det än att vi håller på och rotar i onödan". Egna kläder, inga onödiga CTG:n osv. Jag fick äta hur mycket jag ville under tiden, (de menade att det sker ju oplanerade operationer hela tiden där folk har ätit innan) det är viktigare att kvinnan har tillräckligt energi. Sen fick jag lagad lunch direkt efter förlossningen, gott ;-) Jag hoppas att fler förlossningskliniker anstränger sig för att göra förlossningen till något mer naturligt och mindre medicinskt, då skulle kvinnan känna att hon fortfarande "äger sin kropp" helt och hållet. Och utan bevis för det så tror jag att det bl a skulle ge färre kejsarsnitt... Eller?
 

Håller med!

Skrivet av  Venus med Ida -02 & Wilma 040612
Tror att du har en klar poäng och jag håller med!
 

Jag fick äta...

Skrivet av  Siv m. David 03
När jag fått EDA och den "tagit" så frågade de om jag ville ha lunch... så jag åt lunch, vid 13-tiden, kanske...

Sen blev jag akutsnittad 18.30.
Det funkade ju det med... visst, jag blev illamående och spydde upp allt jag hade kvar i magen...

Varför är det så farligt att ha ätit vid ett snitt? Vad kan gå fel pga det?
 

Ej mat i magen vid...

Skrivet av  Pernilla med Jonathan, Johanna o bf 9/10
akutsnitt om du måste sövas. Under narkosen kan det ske att maten i magen kommer upp nästan helt och sedan tar vägen ner i lungorna igen...därav orsaken till ej mat i magen. Är du vaken med en ryggbedövning så är det ingen fara...
 

Okej

Skrivet av  Siv m. David 03
då var det ju tur för mig då att jag redan hade EDA och kunde vara vaken med ryggbedövning under mitt akutsnitt... Märkligt i så fall att de lät mig äta lunch under förlossnigen - jag menar, det _händer_ ju att man måste göra ett katastrofsnitt, och söva.
 

Är det inte så att vaginal sätesförlossning

Skrivet av  trebarnsmamman
är säkert under förutsättning att sjukhuspersonalen har rutin på den typen av förlossningar? Det är vad jag har hört i alla fall. Om man av rutin utför snitt vid säte försvinner också kompetensen att utföra vaginala sätesförlossningar. Jag skulle inte vilja föda ett barn i säte på ett bb där man inte har erfarenhet av detta.
Vad gäller ätandet - jag fick fruktyoghurt av barnmorskorna under min första förlossning -97 för att jag behövde lite extra energi. Det var inget konstigt med det - men rutinerna kanske har ändrats sedan dess?
 

Naturligtvis...

Skrivet av  Venus med Ida -02 & Wilma 040612
måste personalen vara rutinerad! Men på sjukhusen i Stockholm tex. borde det ju inte vara ett problem eftersom så många föder där och då blir det ju ändå ett antal säten. Trots det så snittas ju de flesta!
 

Men som du

Skrivet av  °::Hannanon & Nr 5: V 39::°
säger är det nästan _ingen_ som vill föda i säte..

Jag skulle lungt göra det i stället för att bli snittad..Vilket är en mardröm för mig..
OM nu inte jag eller mitt barn mår dåligt så klart.

Men jag skulle aldrig välja ett snitt frvilligt..
 

Men varför!?

Skrivet av  Venus med Ida -02 & Wilma 040612
Varför vill inte kvinnor föda i säte när det inte är större risker med det!? Jag fattar verkligen inte!

Jag skulle heller aldrig välja ett snitt! Wilma låg ju i säte och viktskattades till 3900 i v37+. Jag hade ändå valt att föda vaginalt, förutsatt att jag fick vara upprätt och inte i gynställning (men det hade jag vägrat! Hade hellre fött henne hemma i säte då!). Planerade att föda på DS i så fall där de uppmuntrar till hukställning eftersom de ger rymligast bäckenmått.

Men VARFÖ vill kvinnor hellre bli snittade, trots att de inte vill bli snittade? (om du fattar! *ler*)
 

Därför att

Skrivet av  Marie
de/vi får för dålig information.
Om sjukhuset har rutin med snitt när det är säte, så får inte mamman höra att man faktisk _kan_ föda vaginalt.
Snitt är det som gäller. Snitt är den informationen du får.
 

Yoghurt...

Skrivet av  Venus med Ida -02 & Wilma 040612
är väl flytande föda förresten och det är ju okay. Man inte "riktig" mat...
 

Mina funderingar

Skrivet av  Babaria m Lilla Snuttan 15/8-03 + v15
Ang. sätesförlossningar så har jag hört att det är väldigt olika från landsting till landsting hur man ställer sig till det. Här (Västra Götalandsregionen) avråder de att föda i säte har jag hört.

När det gäller maten hade jag nog fått för mig att jag inte fick äta, så jag var jättehungrig när jag äntligen vågade mig på att fråga efter en macka. Jajemen sa sköterskan och kom tom med en rejäl varm middag. Att jag sedan kräktes upp alltihop strax efteråt är ju en annan historia. ;-)

Vad hemskt att inte få äta!
 

Jag arbetar på en av sthlms förlossningsavd.

Skrivet av  Jordemor
och hos oss får alla kvinnor äta vad de vill under förlossningen.
 

Mina två sista bebbar har

Skrivet av  terez m lill* Fem
i sista stund bestämt sig för huvudet först, förmodligen så gör välan även lill* Fem det, men visst har jag funderingar över ev. säte. Och här i Örebro så har man bestämt att snitta alla med säte????
Känns smått läskigt tycker jag.

Det känns ju inte så roligt och inte heller så förtroendeingivande att jag skulle stå på mig hur mkt som helst om att få en vaginal förl.
Kanske är det därför som många kvinnor inte heller funderar på vaginal som alt. när det gäller säten.

Dessutom hade jag och min man äntligen bestämt oss för att föda hemma som vi nu blivit starkt avrådda ifrån då fem och sex anses som riskförl.
För precis som Pia här ovan skrev så avskyr jag dessa sjukhusrutiner man blir utsatt för OM man råkar ut för "fel" bm. Vem man möter vet man ju aldrig och det gillar jag inte.

Jag är övertygad om att om jag helt fick styra min förl. så skulle det gå urbra.
 

Va!?

Skrivet av  AnnieÖo med Ida 030909
När bestämde de det?
Snittades pga säte här i Örebro i sept 03 men hade jag haft bäckenmått som räckt hade jag fått välja. Förlossningsläk rekomenderade snitt men valet var mitt. Vi hade en rätt lång diskussion om det innan jag röntgades...
 

Ja jag

Skrivet av  terez m lill* Fem
hade aldrig hört det förut heller men min bm sa det när vi var på inskrivning i April. Enligt henne var det ett ganska nytt beslut.

Jag har nu bestämt mig för att åka till karlskoga och där tror jag inte det är så.

Vad hade förl.läkaren för argument förutom bäckenmåttet?
 

åh jag hade värsta

Skrivet av  jenny med william och lillis v.8
lyxmaten på södertälje sjukhus. Gjorde inget annant än att äta. *ler*

Sista dagen fick vi rostbiff och potatisgratäng och äppelpaj med vaniljsås till efterrätt. *längtar tillbaks*
 

hihi..ojdå..

Skrivet av  jenny med william och lillis v.8
såg att det skrevs under förlossningen. Självklart åt jag inte gratäng då *ler*
Mackor, och godis blev det väl.
 

Och vi får besked om att ta med

Skrivet av  Marie-72 bf 23/1
det vi tror vi kommer att behöva att äta.
Ta med därför att serveringen kan vara stäng.

Så jag har haft med godis, choklad, cola och mackor.
Och då har jag ett akut-snitt i min historia. Jag började iofs att kräkas när dom sydde, men det är normalt.
Är det inte bara om man skall ha full narkos man bör ha tom mage?
 

Och nu kommer jag ihåg att

Skrivet av  Marie-72 bf 23/1
på Eksjö bb fick vi gå och äta lunch med de andra om vi ville. Jag orkade inte i alla fall. Då hade jag värkar och allt möjligt.
 

I Västerås...

Skrivet av  Sara m Isis & Alvina & Villemo v.40
där jag fött två barn får man då riktig mat på förlossningen, jag har ätit båda gångerna (men mannen fick ju springa ner och köpa en macka på caféet, dåligt tycker jag) och jag hade inte klarat mig utan- man blir ju vrålhungrig! Dessutom fick jag en god milkshake. Det är ju rätt bakvänt att resonera så även fast jag naturligtvis känner till orsaken och jag förstår på sätt och vis. Men det kan ju lika gärna komma in någon som har ätit hemma nyss och behöver snittas sen.

Ang. sätesförlossning så vet jag inte riktigt vad jag tycker eftersom jag inte är så påläst men nog måste det väl ändå vara en aning större risker med vaginal sätesförlossning än vanlig vaginal? Det tycker jag säger sig själv men jag vet som sagt inte. Jag har själv övervägt det denna gång eftersom bebisen låg i säte rätt länge och jag kom fram till att jag inte vill snittas utan hellre föder vaginalt oavsett läge men det är för att det är tredje barnet, tidigare förlossningar har gått lagom fort, inga problem med värksvaghet, jag vet att mina bäckenmått är tillräckliga osv. Om det vore första barnet skulle jag absolut välja att snittas trots att jag inte alls gillar tanken på snitt.
 

Hej Venus!

Skrivet av  Ursula
Jag tror att många kvinnor väljer snitt istället för att föda i säte pågrund av den inställning som förlossningsläkarna har till sätesförlossningar. Jag tror att många läkare förmedlar sin osäkerhet till kvinnorna genom att berätta att de flesta kvinnor väljer snitt, sätesförlossningar är ovanliga idag, etc.

Delar dina funderingar angående sätesförlossningar och begriper mig inte på rutinerna (på de flesta sjukhus) kring dem de verkar helt ologiska och direkt farliga.
 

Inte äta?

Skrivet av  Myran m Isabelle -02 & Emilia -04
Vad sjukt.... Det är ju omöjligt att klara av en lång förlossning utan att få i sig extra energi ju.
Fast jag har fått äta vid båda förlossningarna.
Isabelle föddes på DS efter en igångsättning, jag fick i mig en rejäl lunch precis innan och det visste personalen om och tyckte var bra.
Andra förlossningen hann jag iof inte äta mer än en halv micropizza slice men jag _fick_ i alla fall äta.
 

Om mitt barn

Skrivet av  Leeandra bf 23/12
skulle lägga sig i säte denna gång, har jag redan bestämt att föda vaginalt. Jag vet att mitt bäcken är tillräckligt brett för det, det är inga problem. Jag har redan tagit upp det med min barnmorska, och hon tyckte väl att det var okej. Jag vet ingenting om man får äta eller inte, men dricka tänker jag göra vad dem än säger i sådant fall.
Nu hoppas jag förstås att barnet tänker lägga sig med huvudet nedåt, eftersom jag vill föda hemma. Men jag sätter åtminstone inga likhetstecken mellan säte och kejsarsnitt.
 

Fick god saftsoppa :-)

Skrivet av  Cecilia med Juni & Tindra 30/8
På SöS vanliga förlossningsavdelning så fick jag världens godaste saftsoppa! Borde ha fråga var man kan köpa den. *s* Jag tror att det var päron och kanel, sambon hävdar att det var äppel och kanel. Jag brukar minnas sånt här bättre än honom, men å andra sidan var jag ju lite borta.
 

ÅH!

Skrivet av  Venus med Ida -02 & Wilma 040612
Visst är den underbar!? Jag vill oxå veta vart man kan få tag på den för den är verkligen underbar! Päron och kanel tror jag bestämt att det var!

Hannanon, du kanske kan köpa ut åt oss! ;)
 

Vad får jag för det då??*S*

Skrivet av  °::Hannanon & Nr 5: V 39::°
Jag ska ta reda på vad märket heter. men själv tycker jag att den smakar APA :-(
Som att dricka kanel bulle*S*
 

Ja!

Skrivet av  Venus med Ida -02 & Wilma 040612
Den är underbar! *flinar* Det var ju sån jag fick av dig när vi var inne på koll ju! :)
 

*hihi*

Skrivet av  °::Hannanon & Nr 5: V 39::°
Minns att du gillade den..Den som är så äcklig*fniss*
 

De skrattade lite ... ;-)

Skrivet av  Cecilia med Juni & Tindra 30/8
när jag snabbt skulle förklara vilken dricka jag ville ha i sekunderna mellan två värkar.
"Dricka!"
"Vill du ha mjölk?" frågar min sambo.
"Nä. God, god dricka!" meddelar jag. *s*
 

Det är päron:-)

Skrivet av  Anonym i dag.
& kanel, du har rätt*S*
 

krävs vissa handgrepp

Skrivet av  karin
Jag bor i en liten stad och eftersom det nästan inte föds några barn vaginalt i säte och barnmorskorna därför får för lite övning på det, så åtar de sig inte gärna jobbet eftersom vissa handgrepp skiljer sig från en huvet-först-förlossning. Men i större städer, typ Stockholm, Göteborg, så kan man ju samla alla sätesförlossningar på samma avdelning, och då blir personalen där proffs på det.
 

säte-höftproblem f bebis?

Skrivet av  a-03
Jag har hört att barn som föds vaginalt i säte kan få problem med höftleden och behöva liga i ngt slags sträckning några månader efteråt.denna risk skulle dåminskamed kejsarsnitt. Vet någon annan?
 

Det jag hört är

Skrivet av  terez m lill* Fem
att barn som legat fixerade i säte en längre tid löper risk för detta. Inte att skulle vara ngn förhöjd risk iom förl. Är bara lekman så jag är inte hundra :)
 

Har inte med förlossningen att göra

Skrivet av  Myra med Oliver 10/5
Det stämmer att sätesbarn kan få höftproblem, sk höftluxation. Men det beror på att de legat i säte länge, ej pga förlossningssättet. Man kollar alla barn som legat i säte efter födsel extra noga för att hitta ev höftproblem.
 

Jag har fött i säte

Skrivet av  Myra med Oliver 10/5
Jag födde mitt första barn i vaginalt säte i våras (på KS). Och fick höra av alla att det var_jätte_riskabelt. Får fortfarande höra "hur jag vågade"... Den allmänna uppfattningen är tydligen att det är mycket säkrare med snitt, och det är även det som många förlossningsläkare förespråkar. Mycket pga en enda forskningsstudie (Term Breech Trial) som fått stort genomslag, som visar just det, att det är förenat med större risker att föda vaginalt än snittas.

Dock finns det flera felaktigheter i studien och flera faktorer som ej är applicerbara på svenska förhållanden. Andra, bla svenska studier visar, precis som Venus säger, att det inte är mer riskfyllt att föda vaginalt än med huvudet först - förutsatt att man har bra bäckenmått, barnet ej är för stort och att man får bra och starka värkar. Jag blev "övertalad" genom en massa bra information från bla förlossningsläkare på KS att försöka föda i säte.

Jag tror att många väljer snitt för att undvika att förlossningen ändå slutar i (akut)snitt. Och då är det lättare att välja planerat snitt från början.

Om förlossningsställning... Jag tjatade mig till att föda på knä. Trots att "rutin" är att vara i gynställning. Verkade helt absurt tyckte jag och vägrade ligga ner...

Om mat... Jag fick inte ens dricka... Eftersom det var "stor sannolikhet" att jag skulle snittas... (enl den förlossningsläkare jag träffade när jag kom in som var emot vaginala sätesförlossningar...). Fick glukosdropp för att orka och tjatade mig till nyponsoppa på slutet efs jag sa att jag annars skulle gå hem :)

Min uppfattning är att lekmän verkar "tro och tycka" en hel massa om sätesförlossningar, medan det faktiskt finns många läkare som har bra kunskap och erfarenhet i ämnet. Men det är lätt att lyssna på vad vänninnan säger istället för att lyssna på läkaren och söka information i olika studier istället för att lyssna på någon "som har hört att etc".

Mycket svammel blev det... Hoppas det inte var för osammanhängande!
 

urdumt

Skrivet av  saan med mathilda 0308 & mini bf 0504
oavsett om barnet barnet som vanligt eller i säte tycker jag att man borde lyssna på vad kvinnan vill. självklart ska man upplysa om riskerna med olika alternativ men kvinnan måste få välja själv.

vill hon föda vaginalt och det är säte borde man kunna göra bäckenmätning för att se om det är möjligt och sedan om det går hjälpa kvinnan på bästa sätt, tex genom att tala om vilka förlossningsställningar som är bäst (knappast ryggläge.

att inte få äta under förlossningen är ännu värre, då ökar man ju verkligen risken för komplikationer och visst katten går det söva kvinnan ändå om det nu helt oväntat skulle bli nödvändigt med snitt. hur gör de annars vid tex människor som kommer in på akuten och behöver opereras snabbt!?
 

Jag bönade o bad om att få ngt att äta, men...

Skrivet av  Maa
de kom bara med sin saftsoppa!!! Hur 17 ska man orka i ett par dygn bara på det - det går ju inte. (och det gjorde det ju inte heller, det blev akutsnitt till slut)
Finns det nånstans i Sthlm där man får äta?
 

Finns det någon

Skrivet av  Annah
förlossningsklinik i Danderyd? Om det gör det tror jag det är där som Gudrun Abascal är chefsbarnmorska, kolla gärna om det är där hon jobbar (jag bor i Göteborg och är inte så hemma på Stockholms kliniker :))! Hon har bl.a. skrivit den utmärkta boken "Att föda" och även en artikel i en broschyr från Kungsörnen ("Ladda för livet"), där det står om vikten av att få energi under förlossningen. Hon skriver att de för inte länge sedan "i princip tvingade kvinnor att fasta under förlossningen". Att fasta är för mig att bara få i sig sådant som är flytande, typ saftsoppa. Hon verkar alltså förkasta den metoden helt. Sunt. Själv fick jag pulversoppa, fil, cornflakes och SOCKER - "du måste ju ha energi" HA! Som om det skulle räcka i flera dygn :( Jösses, så knäppt. Abascal skriver också i artikeln att gemensamt för kvinnor med dåliga förlossningsupplevelser var att de inte ätit och att de blivit förbjudna att göra det. TROTS att jag läst detta i mycket god tid före förlossningen (innan jag blev gravid :)) så trillade jag dit. Jag frågade om jag fick äta, men fick nej. Och jag lydde. Man är ju inte så tuff när man väl är där och i alla fall _jag_ var inte beredd på att man skulle behöva förhandla med personalen. Att det stora problemet med förlossning är dålig personal, som förstör och gör förlossningen svårare. Jag är helt förbluffad över att det här med ätförbud verkar vara så spritt, att det fortfarande existerar. Tänker de inte alls?
 

Artiklar från Familjeliv