Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Foglossning och förlossning

Skrivet av Gabriella
Påverkas förlossningsarbetet av att man haft foglossning under grav? Jag menar, man är ju inte speciellt rörlig rent kroppsligt när man har foglossning. Detta är min tredje graviditet, men aldrig tidigare haft foglossning.
Svar på tråden: Foglossning och förlossning

Det har inte påverkat

Skrivet av  Jeanette med Jennifer & Oscar
för min del iallafall. Jag har haft ont av foglossning båda mina graviditeter, andra gången hade jag rejält ont och var sjukskriven från v.23. Själva foglossningen gör ju inte ondare under förlossningen, och jag hade inga problem att stå i de ställningar jag ville. Men det är klart, några större akrobatiska rörelser gjorde jag inte ;) Men det kanske man inte gör oavsett foglossning eller inte?
Fast har man så ont av foglossning att man sitter i rullstol eller inte kan gå utan kryckor är det kanske en annan sak...?

Det kommer säkert gå jättebra för dig! =)
 

Min erfarenhet

Skrivet av  Tessie med Celia aug-03
Det enda som jag upplevde som riktigt jobbigt under förlossningen var alla ställningar med "tryck mot ryggen" dvs. att ligga på rygg eller att sitta med ryggstöd. Detta tror jag berodde delvis på foglossningen då jag inte fixat detta även innan förlossningen. Jag behövde alltså välja ställningar där jag var lätt framåtlutad eller helt upprätt, något som var svårt (omöjligt?) under CTG:t. Så, att sitta i sängen och ta CTG:t var bland det jobbigaste under hela förlossningen faktiskt. Annars kände jag inte av fogarna direkt, det gjorde så förbannat ont i ryggen iaf... ;)
 

När förlossningarna väl startat

Skrivet av  Monica
har jag inte kännt så mycket av foglossningen - trots att jag haft väldigt ont de senaste graviditeterna. Det är väl alla endorfiner kanske? Har varit mycket rörlig under förlossningarna och jag har inte kännt mig det minsta begränsad. Efter förlossningarna har jag däremot haft ont i fogarna igen i några veckor, särskilt efter mitt tredje barn!
 

jag hade verkligen

Skrivet av  Viktor och Alberts mamma
en lätt och smidig förlossning men under graviditeten hade jag en säkert helt normal foglossning. Jag var med om något väldigt konstigt som de bara varit med om en enda gång innan, jag kunde inte röra benen efter förlossningen. Det gjorde fruktansvärt ont och det var som om benen inte lydde mig alls. Jag lämnade bb med kryckor och blev helt återställd med hjälp av sträng sjukgymnastik sex månader senare. Detta är ytterst ovanligt och jag är säker på att det kommer att gå bra för dig.

 

jag kände

Skrivet av  Tingeling med lilla L
av foglossningen under förlossningen. Det var med mitt tredje barn och jag hade inte haft foglossning under tidigare graviditeter. BM föreslog akupunktur mot foglossningen och det hjälpte mycket bra! Så mitt tips är att pröva det om det finns möjlighet!
 

Artiklar från Familjeliv