Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur vill du helst föda?

Skrivet av Ursula bf 24/1
Om du fick välja helt förbehållslöst, hur skulle du föda då? Jag är inte ute efter debatt utan är nyfiken på hur/var ni allra helst vill föda.

* På traditionell förlossningsklinik
* Med planerat snitt
* På typ ABC klinik (jag vet att det är nerlagt, men man får drömma)
* Hemförlossning
* Annat
Svar på tråden: Hur vill du helst föda?

Mitt svar..

Skrivet av  Ursula bf 24/1
Hemförlossning! Känns tryggast för mig.
 

För mig

Skrivet av  Emma med Tova
så vill jag helst ha en hemförlossning nästa gång. Sambon vet vad jag vill och jag har tagit reda på olika bm som assisterar vid hemförlossning i mitt närområde. Nu är det ingen graviditetet på gång inom en överskådlig framtid, men nästa gång vill jag om det går få föda hemma.
 

jag...

Skrivet av   Venus
vill föda även nästa barn hemma!
 

ABC

Skrivet av  saan med mathilda 0308 & mini bf 0504
jag tror att ABC skulle passa mig. gillar inte riktigt sjukhuskänslan på vanlig förlossning och vill ha så lite inblandning som möjligt så länge bäbis mår bra men ändå nära till hjälp om något skulle gå fel. jag har funderat på att föda hemma men lagt bort den idén för jag skulle uppleva det som jobbigt att ha min lilla dotter i närheten under en förlossning, tror det skulle vara jobbigt för henne också.

 

du får nog

Skrivet av  FlickerFly
leta efter södar BB numera.
ABC finns ej mera.

Du har även BB sthlm.
 

BB Stockholm mer hemlik

Skrivet av  Enna
om man ska jämföra de två. Iaf i mina ögon.
 

jag vet

Skrivet av  saan med mathilda 0308 & mini bf 0504
jag vet att det inte finns längre, dessutom så bor jag ju i göteborg men av frågan framgick ju att man fick önska fritt.

tyvärr blir det nog vanlig sjukhusförlossning nästa gång i brist på bra alternativ. men bm åker ut om de inte låter mig vara ifred och BB har jag inte för avsikt att stanna på om allt förlöper normalt.
 

ju flåt

Skrivet av  FlickerFly
såg d efter jag skrivit =)
 

Hemma

Skrivet av  Enna
och det är vad som planeras för nästa barn ;P

 

Nästa..

Skrivet av  Teres m. Alva -02 & Gry 041019
.... barn skulle jag vilja föda hemma.
 

Helst hemma

Skrivet av  Jeanette med Jennifer & Oscar
Men tyvärr så får man inga bidrag till hemförlossning här, så isf är det väl till att snällt betala själv.
 

på ställen som

Skrivet av  FlickerFly
södra BB och BB sthlm vill jag va.

Om allt går bra vill jag nog föda hemma gången efter d.
 

Jag skulle vilja föda...

Skrivet av  Anna
...på sjukhus men med assistans av den barnmorska jag gått hos under båda mina förra graviditeter. Som undersköterska skulle jag vilja ha den ambulanschaufförselev som var med under min förra förlossning. Världens mysigaste och roligaste kille var han!
 

vad är

Skrivet av  Lilja
ambulanschaufförselev för något?? Om jag har förstått det rätt arbetar sjuksköterskor i ambulanser nuför tiden, eller?
 

Vet inte utbildningsgraden...

Skrivet av  Anna
...på han som var med på min förra förlossning, det enda jag vet är att han utbildade sig till ambulanschaufför, därför fick han en lite konstig titel...
 

Jag föder gärna...

Skrivet av  Suz m Anna 03 + bf 8/2
...på en traditionell förlossningsklinik igen. Danderyds sjukhus i Stockholm och framför allt deras patienthotell var jättebra tycker jag. Men det hänger nog väldigt mycket på vilken barnmorska man får.
 

Planerat snitt * imt*

Skrivet av  Karin med Ida + bf 21/1
dfs
 

hemma

Skrivet av  Tingeling med lilla L
men det funkar inte för mig tyvärr. Men om man får drömma :)
 

Får jag fråga...

Skrivet av  Toodiloo
...varför det inte funkar för dig? Självklart behöver du ju inte svara om det känns för personligt!

Föda hemma funkar nämligren helt enkelt inte för mig heller....men drömma får man ju eller hur :-)!
 

klart att du får fråga

Skrivet av  Tingeling med lilla L
Jag har förlorat jättemycket blod vid varje förlossning eftersom moderkakan inte släpper. Jag har fått blodtransfusion efter två av mina förlossningar och blivit sövd efter två. Så det är väl minst sagt olämpligt i mitt fall.
 

ABC :-(

Skrivet av  Cecilia med Juni & Tindra 30/8
Födde mitt första barn på ABC och det var superbra, passade mig och min sambo perfekt! Åh, vad jag sörjer att jag inte fick föda mitt andra barn där också, snyft. :-(
 

Andra hands val

Skrivet av  Cecilia med Juni & Tindra 30/8
Kanske ska tillägga att det blev Södra BB som andra hands val nu, fast överflytt ner till vanliga förlossningen (som egentligen kändes onödig). Har mest gott att säga om Södra BB, men hela åka in grejen var så stressande och sen överflytten som inte funnits med i min världsbild (kanske för att jag blev stressad för att det var så bråttom att åka in och 2 mil bilresa?), ja det blev skitjobbigt helt enkelt, och nu är jag ledsen och besviken över att förlossningen inte blev den positiva upplevelse som när min första dotter föddes.

Så nästa gång blir mitt andrahandsval kanske hemförlossning istället, om inga nya ABC enher öppnats innan jag får fler barn. Om det nu blir något mer barn, sånt vet man ju aldrig ...
 

Traditionell

Skrivet av  Marie-72, bf 23/1
förlossningsklinik.
Och sen stanna på bb så länge som möjligt.
 

På Traditionell förlossningsklinik.

Skrivet av  karin
Min drömförlossning:

Väkarna börjar på morgonen, efter en god natts sömn, helst två dagar före BF. Öppningsvärkarna ska inte göra ont. Jag hinner ringa barnvakten, skicka ungarna till dagis, ta det lugnt en stund. Åker sedan in med min man, blir undersökt, tar det lugnt en stund, äter lunch på lasarettet, vilar ett par timmar i lunchrummet, blir undersökt igen och får konstaterat etablerat värkarbete. Blir inskriven, omhändertagen av en uska som guidar mig genom värkarna. Kanske sitta i duschen en stund? Och när det är dags att krysta vill jag ligga i en gynstol och ha både uskan och BM till hjälp.
 

Åh vad roligt! Så här...

Skrivet av  Toodiloo
...skulle jag vilja ha det.

Fösta värkarna kommer en vecka efter bf. Jag noterar att det har startat men behåller hemligheten för mig själv än så länge.

Jag lämnar mina barn till dagis och pysslar i lugnt tempo på med de vanliga dagliga sysslorna. Hela tiden så jobbar sig värkarna starkare och tätare.

Jag ringer vid luch min make och ber honom komma tidigare från jobbet så att vi kan få lite "egentid" tillsammans innan barnen ska hämtas från dagis. Han kommer hem och medan han såsmångom hämtar barnen så ringer jag mina hembarnmorskor och säger att nu är det på "G".

Vi äter tidig middag tillsammans och sedan hämtas barnen av sin barnvakt. Jag vilar, andas, badar, duschar och småpratar lite med min make.

När klockan har blivit 21.00 så känner jag att jag verligen måste koncentrera mig på värkarbetet och ber min make ringa in hemBM som kommer omedelbart. De hejar och sätter sig och fikar med min make i köket. Jag hör dem prata och skratta från sängkammaren där jag sitter/ligger i sängen och andas.Ljuset är dämpat och det är tyst.

Efter en stund ropar jag in dem till sängkammaren eftersom jag känner att det är dags att krysta. Inga vaginala undersökningar har gjorts, den enda kontrollen som har gjorts är en koll av bebisens hjärtljud med en tratt på magen.

Föder gör jag knästående på golvet, hängandes fram på sängkanten. Krystninge tar max 10 minuter och jag spricker ingenting. Fram kommer en underbar och frisk liten bebis :-)))!

Detta är min absoluta drömfödsel....*ryser av välbehag :-)*!
 

Var som helst...

Skrivet av  Superwoman
...bara jag är omgiven av kompetent personal och har min man med mig!

Fast absolut inte snitt om jag får välja - förlossningar är mestadels trevliga men operationer mestadels otrevliga (speciellt efteråt). Det är åtminstone min personliga erfarenhet.
 

Hemförlossning igen! :-DD imt

Skrivet av  Eva m Collin å Alice
.
 

hemma *imt*

Skrivet av  pitufina
...
 

Hemma

Skrivet av  Susanna med Tova 030813 + Torkel 041116
Jag skulle helt vilja föda hemma och hoppas även kunna göra det med ett eventuellt nästa barn. Fast det är klart jag går ju helat tiden över tiden.
 

Artiklar från Familjeliv