Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lustgas?

Skrivet av lilla e
Ska snart föda o jag är lite nervös inför lustgasen. Blir man snurrig i huvudet av den? Det är nog den värsta känslan som finns tycker jag att vara yr. Jag dricker aldrig alkohol heller för jag hatar att bli snurrig och eventuellt må illa. Blir lustgasen som ett rus eller tror ni att jag inte bryr mig det minsta?
Svar på tråden: Lustgas?

Jag...

Skrivet av   Venus
avstod lustgas helt av samma anledning. Vill absolut inte riskera att bli yr, må illa och känna mig "berusad" när jag föder! *huu*
 

Tror att det är väldigt olika

Skrivet av  Katarina m. Leon
..för olika personer.. För mig var lustgasen suverän. Jag måde varken illa eller blev snurrig. Jag kände mig helt enkelt som vanligt, fast med mindre ont :) Hoppas att det fungerar lika bra för dig!
 

Jag tycker..

Skrivet av  Ursula bf 24/1
att du ska undvika lustgasen om du tycker att det är obehagligt att bli snurrig. Min erfarenhet av lustgas är att man känner sig asberusad, inte bra när man ska fokusera på att föda barn. Det finns ju andra smärtlindringsmedtoder.
 

Jag kände som du första gången

Skrivet av  eva m lasse,bf6/5 *2
men bestämde mig för att prova på min andra förlossning och det blev min livlina under öppningsskedet. Tyckte det funkade jättebra, blev inte alls yr och snurrig som när man är berusad utan det gav bara bra smärtlindring.
lycka till
 

snurrade inte för mig

Skrivet av  saan med mathilda 0308 & mini bf 0504
jag blev inte det minsta snurrig. höll fast i lustgasen i 12 timmar, inte för att den gav så mycket smärtlindring men den gjorde det lättare att koncentrera sig på andningen och masken var ju bra att skrika i istället för att vråla rakt ut. men det är nog olika, vet en del som blir snurriga, mår illa osv. det är nog bäst att prova sig fram till va som passar.
 

Har reagerat olika.

Skrivet av  Margut
Första två gångerna upplevde jag inte att jag kände av lustgasen alls.
Vid min senaste förlossning kunde jag känna hur jag blev "hög som ett höghus". Smärtorna försvann inte precis, men jag brydde mig liksom inte om dem. Minns att jag dillade något om att jag fick förståelse för mina klienter (jobbar med missbrukare)... *ler*
Tycker i alla fall att lustgasen är bra!
 

Tillägg!

Skrivet av  Margut
Jag hade lustgasen under öppningsskedet. När det var dags att krysta så fick jag inte mer. :(
Jag var alltså inte påverkad/hög när jag födde barn.
 

Men...

Skrivet av   Venus
jag tycker nog att man föder barn under öppningsskedet oxå...

Själv vill jag vara superkoncentrerad på vad som händer och vill känna vad och varför.
Föredrar att föda utan bedövning.
 

Jo, visst...

Skrivet av  Margut
... "föda-barn-stadiet" är förstås inlett under öppningsskedet.
Men för min del tyckte jag att lustgasen var jättebra när jag hade ont.
Det finns säkert de som föder utan någon som helst smärtlindring, men _jag_ skulle inte klara av det. Varför lida mer än nödvändigt?
 

Oj oj snurr här =)

Skrivet av  Elle med Liam
Jag hade min lustgas och oj vad snurrig jag blev, men nåde den som tog den ifrån mig hihi =). Var jättesnurrig och jag hade _ont_ men jag brydde mig inte. Så fort man tog bort lustgasen och andades vanligt igen så gick ju snurrigheten bort på några andetag! Men om du inte gillar och vara snurrig ska du nog undvika lustgas, fast det får du ju se, som du själv skriver kanske du inte bryr dig just då hehe =) Själv är jag glad att jag hade lustgasen för jag ville ha EDA men det glömdes bort av personalen =(
 

Lustgas är som en berusning

Skrivet av  Helva
Lustgas är som en berusning och ruset kan man likna lite vid en "fylla". Tycker du inte om ruset av alkohol tror jag att du ska undvika lustgasen. Precis som att människor reagerar olika på alkohol reagerar man olika på lustgas. En del blir illamående av lustgasen. Visserligen andas man ut det mesta ruset (dvs bedövningseffekten) efter 20-30 sek, men för en del som är känsliga kan man känna sig tung i huvudet en lång stund efteråt - nästan som en liten baksmälla. Mitt i själva ruseffekten är det också lätt att man tappar koncentrationen och man ser liksom lite "suddigt i kanterna". Därför är det viktigt med disciplin i användandet av lustgasen så att man inte fortsätter att suga i sig gasen efter att värken klingat av. Man har absolut ingen använding av gasen i pausen mellan värkarna. Kom ihåg att lustgas är en stark kemisk bedövning och överanvändning inte är att rekommendera.

För att veta hur du reagerar på den tycker jag att du kan be att få prova lite om du gör ett besök på en forlossningsavdelning innan du föder. Om du mår illa av den eller känner obehag märker du oftast det efter bara ca 10 andetag.
 

Nja... prova?

Skrivet av  Margut
Jag tror att det kan bli väldigt missvisande att prova lustgas när man inte behöver den.

Min svåger testade lustgasen när min syster skulle föda. Han blev fruktansvärt påverkad! Det blev ju dock inte min syster, som ju befann sig i ett helt annat läge.
Att prova på lustgas tror jag inte skulle ge någonting. Det skulle definitivt inte visa hur man reagerar på den när det verkligen gäller, i alla fall.

Men tanken var ju god, i och för sig. Men jag tror, som sagt, inte på idén.
 

Just därför

Skrivet av  Helva
Man blir LIKA påverkad av gasen oavsett om förlossningen har startat eller inte. Det är bara det att värkarbetet gör att man upplever det annorlunda.

Att prova lustgasen i "nyktert" tillstånd, dvs när förlossningen inte startat ännu, kan nog visst ge vägledning om man är rädd hur man ska reagera på den. Bättre att bekanta sig med den i förväg om man har möjlighet.
 

Bra svar, men jag undrar

Skrivet av  Karolina med Isak-03
hur man ska greja det där med diciplinen att sluta andas lustgas när värken klingar av. Jag blev så _otroligt_ berusad av lustgasen, hög som ett hus, att jag inte grejade det utan andades för länge. Sedan hann jag inte "vädra ut" lustgasen innan nästa värk började vilket gjorde att jag missade att börja med den i tid... och så blev det en ond cirkel. Hur gör man för att hålla diciplinen med lustgasen?
 

Jag räknade...

Skrivet av  Jessika
till 10 andetag i masken vid varje värk. Det funkade jättebra - jag "överdoserade" aldrig gasen, och jag hade något att fokusera på (räkningen) under värkarna. Jag visste ju då att jag "bara" behövde räkna til 10, så skulle det vara över, dvs varje värk hade en tydlig tidslängd, som var överblickbar.
 

När jag fick 1.a

Skrivet av  ::Hannanon & Frode18/9 + 4 till::
barnet drog jag 2 drag i masken..Blev jätte snurrig & det var _vidrigt_..Avstod då & använde mig av andningen i stället.
Jag hatar att bli yr, det värsta som finns..
 

Det är som ett rus tycker jag

Skrivet av  Karolina med Isak-03
Jag blev väl inte direkt yr, snarare lullig. Jag tycker att som Helva skriver så kan du prova innan förlossningen startar. En annan sak som jag upplevde var att jag blev väldigt känslig för stämningen i rummet och mina känslor förstärktes av lustgasen. När det var en mindre bra BM där så var det läskigt med lustgasen, men när det var en toppen-BM och uska som jag verkligen litade på så gick det mycket bättre!

Lustgas passar inte alla, men jag tycker att du ska prova. Lycka till!
 

Men varför ...

Skrivet av  Cecilia med Juni & Tindra 30/8
använda lustgas då? Det är verkligen inget du behöver om du inte vill! Inser att det kanske såg lite hårt ut i text, men det låter så onödigt att vara nervös för lustgasen. Visst är det vanligt att använda, men verkligen inget tvång!

Ja, man blir snurrig, som ett rus. Jag har fött ett barn utan lustgas och det andra barnet med. Jag kanske inte ångrar direkt att jag tog lustgas under rådande omständigheter, blev så ledsen över att inte få föda på Södra BB som jag planerat att jag liksom gav upp lite och inte orkade kämpa, och förlossningen gick så fort och jag kunde inte slappna av mellan värkarna.

Men när jag födde mitt första barn utan kemisk smärtlindring var en mycket mer positiv upplevelse. Med lustgasen var jag liksom inte riktigt närvarande och kunde inte fokusera som under min första förlossning. Med tanke på det du skriver så skulle jag absolut avråda från lustgas.

Jag har tagit sterila kvaddlar 2 gånger. Den första var de helt fantastiska och jag har rekommenderat dem till alla. Men andra gången så gjorde de bara ont och gav inte alls samma sköna, avdomnade lindring, så det kan nog vara olika. Åh, vad jag blir ledsen när jag jämför min första förlossning med min andra! :-(
 

ja, det såg kanske lite hårt ut

Skrivet av  lilla e
i text men jag förstår vad du menar. Jag glömde kanske att tala om varför i mitt inlägg. Jag har kommit fram till att jag ser lustgasen som det lindrigaste alternativet o har _väldigt_ svårt att tänka mig det andra, sprutor o slangar mm... Men vet inte om jag klarar av att föda helt naturellt om man så säger. Då kändes lustgasen ganska bra men vill inte vingla omkring som en yr höna o kräkas =(

Tack för ditt svar.
 

Lustgasen

Skrivet av  Josefin m. N 24/5
gjorde mig inte snurrig och yr som det känns när man druckit för mycket alkhol. Däremot gjorde den så att jag kände mig lite "borta". Trög i huvudet liksom! Utan att för den sakens skull vara yr...hmm...svårförklarat.
Men jag gillade att andas i masken. Man kunde fokusera bättre på andningen då.
 

Det kan vara olika.

Skrivet av  karin
Jag prövade första förlossningen, men gillade den inte, så jag la bort den rätt fort. Av kompisar har jag sedan fått höra att det tar en stund att bli kompis med masken, och man ska göra sitt bästa med den i hela fem värkar, även om det känns jobbigt, för sedan har man stor hjälp av den. Så till förlossning nummer två tänkte jag verkligen försöka.

Jag andades djupa andetag, in och ut i masken tills jag kände värken klinga av. När värken tog slut snurrade hela rummet runt och det var fruktansvärt läskigt. Så läskigt att jag skrek som en stucken dinosaurie i säkert två minuter tills allt snurr försvunnit. Men, skam den som ger sig, jag skulle ju försöka fem värkar. Så nästa värk: jag andades djupt... och skrek som en stucken dinosaurie igen. Efter fem värkar hade jag fått kläm på att lägga bort masken i tid, så påverkan försvann samtidigt som värken. Påverkan är ganska mycket fördröjd, så det var lite svårt.

Du förstår säkert själv att det var dumt för mig att ta lustgas. Det stoppade upp hela förlossningen med säkert en timme, för jag blev så rädd och ofokuserad. Jag kom liksom ur balans.

Om du är rädd för när det snurrar i huvudet, så tycker jag du ska skriva in i din förlossningsplan att du inte ämnar prova lustgas. Så slipper du ett orosmoment, och du slipper ta ställning till det när du ligger där och föder.

Men OM du ändå provar det, så våga andas djupt, och ge det några värkar. Ge inte upp på en gång. Om du inte skriker som en stucken dinosaurie alltså. Då är det nog bättre att lägga bort den med en gång!

PS. Min förlossning gick ändå väldigt bra, och nu vet jag till nästa gång.
 

Jag blev väldigt påverkad av lustgasen

Skrivet av  Monica
vid min första förlossning. Blev yr, tappade uppfattning om både tid och rum och det kändes som att svimma. Minns att det var oerhört jobbigt att försöka orientera sig igen efter varje värk. Har inte använt lustgas vid senare förlossningar just för att den gjorde mig så snurrig och förvirrad - man vill ju vara klar i huvudet när man föder barn!
Men många andra gillar ju lustgasen väldigt mycket så jag antar att man reagerar väldigt olika!
 

Leve lustgasen!!

Skrivet av  MsK
En sån skulle man ha hemma!! :-)

Jodå, det är all bedövning jag tyckt jag behövt, men det är ju så olika det där.
Med lilla femman kändes det inte som det hjälpte alls, men annars har det varit alldeles lagom.
 

Jag tappade fokus...

Skrivet av  Eleonor med Cesar 040107, bf 23/4
på min yogaanding som var väldigt effektiv mot smärtan. Alltså, lustgasen gjore mig bara trött och inte lyckades jag tajma värkarna något vidare heller. Nä, jag klarar mig hellre utan.
 

TACK FÖR ALLA SVAR

Skrivet av  lilla e
inser att det är väldigt olika för alla o ja kommer nog att prova om ja känner att ja behöver men ställer in mig på att klara mig utan..

tack alla!
 

Men varför inte prova lustgasen

Skrivet av  Afrodite
Du styr ju helt själv den när du vill använda den. O skulle du bli yr av den så är det ju en effekt som avklingar väldigt snabbt. Jag hatade o bli yr just som du o skyr rus. Men jag ÄLSKADE Lustgasen, åhh den var min bästa vän, det som jag tyckte var mest negativt var att man var tvungen o jobba så med den, för effekten klingar av så snabbt, sitter i kanske 30 sekunder.
så var inte rädd i onödan för lustgasen, den sitter ju på väggen o finns där om du vill pröva den, men pröva den så fall gärna i tid innan du har för ont, för det kan behövas lite tid för o lära sig andas i rätt tid i den. O märker du att du blir obehagligt yr är det ju bara o lägga den åt sidan.
Lycka till vilket som.
För min del så stängde dom tillslut av lustgasen för mig eftersom jag vägrade släppa den. Alla har väl olika erfarenheter av den, men det märker du bäst själv vad du tycker om den.
 

Men varför?

Skrivet av  Enna
_Om_ man nu klarar sig utan lustgasen, varför ska man då prova den?

Jag hade samma inställning som "lilla e", bra att den finns _om_ jag inte klarar mig utan den precis som all annan smärtlindring men målet var att klara mig utan och det gjorde jag.
 

Hög

Skrivet av  Susanna med Tova 030813 + Torkel 041116
Jag blev hög på lustgasen och har "minnesluckor". Vet att jag sjungit på förlossningen.
 

Artiklar från Familjeliv