Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

är man dömd att gå över tiden även med andra barne

Skrivet av Linda med Liam -03 , BF 10 jan
vi väntar vårt andra barn i januari och vi vet att det är en liten kille.
Är nu så inne på att jag kommer gå över tiden med honom också, så som jag gjorde med vår stora kille som idag är 1 år 8 mån.
Han kom 18 dagar efter BF och det var inte så ovanligt för en förstföderska sa man på BB och sen går man ofta över tiden när man väntar just killar.
Har ni som gått över tiden med första, även gått över tiden med andra.
Frågar eftersom jag redan nu har en jobbig graviditet och kommer ihåg att slutet var pest och pina.
Men om man nu ställer in sig redan nu så kanske det går lättare att gå över tiden denna gången.

Svar på tråden: är man dömd att gå över tiden även med andra barne

Nu gick jag inte

Skrivet av  Elin med Kayla 18/7 och Plutten v 34
över tiden med min första lilla tjej och andra barnet väntar vi fortfarande ivrigt på MEN jag tror inte nödvändigtvis att det är så att har man gått över en gång gör man det även andra gången. Att man skulle gå över tiden med pojkar har jag aldrig hört förut. Det är förmodligen bara en myt... Men som du själv säger, om du förbereder dig på att det kan bli så, så blir det förmodligen lättare att hantera. Men för den skull behöver du ju inte vänta med att förbereda allt till sista stund så att du blir helt överraskad om lillen bestämmer sig för att titta ut lite tidigt eller i närheten av utsatt datum. Tyvärr, inget svar du vill höra förstås, så går det nog inte att förutsäga hur det blir nu andra gången, men var förberedd på flera olika scenarion!! Lycka till!
 

Jag har...

Skrivet av  Margut
... gått över tiden alla tre gångerna. Blivit igångsatt i vecka 41-43. Av någon anledning vill mina bebbar inte ut ur magen alls! :/
Förväntar mig att gå över tiden den här gången också, men det _måste_ ju inte bli så.
Din lille kille _kan_ komma exakt på bf, eller tidigare eller senare...
Lycka till i alla fall!
 

Det är jättebra

Skrivet av  Marie-72, bf 23/1
att du förbereder dig på att gå över tiden!
Själv fick jag bara höra och överallt stod det att man går som regel över med första barnet, men inte med andra.

Hahaha.
För varje dag som jag gick över med tvåan mådde jag sämre och sämre.
Det var en oerhörd påfrestning för psyket! Det var ju inte alls vad jag hade förväntad!
Jag gick +8 med första och +14 med tvåan.

Sen när jag väntade tredje barnet ställde jag in mig på att gå över tiden. Att jag hade fått bf 2/6 struntade jag i och satte mitt mål till mitten av juni.
Alla tyckte jag var löjlig, och tyckte att jag var dum som förväntade det "värsta".
Men, hurra och tack och lov att jag gjorde så!
Därför att för varje dag som gick kunde jag le och vara nöjd och peka näsa åt alla andra därför att jag hade rätt. Jag gick +16 dagar med Lillebror.


Men
Man behöver inte gå över tiden!!!
Men det är bra att vara förberedd på att man _kan_ göra det.

Lycka till!
 

Tycker också...

Skrivet av  Anna
...att det är bra att du ställer in dig på att gå över tiden den här gången också. Så gjorde jag och blev positivt överraskad!
Jag gick över tiden 14 dagar med min förstfödda. Andra gången gick jag bara över 2 dagar, och det räknas ju knappt tycker jag!
 

Första barnet

Skrivet av  Nilla m.Alexandra0105 & Zebastian031205
som var en tjej gick jag 3 dagar över med,andra barnet som var en kille gick jag 21 dagar över med.
 

Räkna med worst case

Skrivet av  Eva
Jag gick över 7 dgr med ettan och är nu på sjunde dagen med tvåan och ingen förlossning i sikte än. Och jag vet ju hur dumt det är att räkna med att föda "i tid" bara för att det är andra barnet, men ändå hade jag ställt in mig på det. Och det gör att de här plusdagarna känns som hundra gånger längre än vad de gjorde förra gången.
Så räkna med att gå över, försök ställa in dig på det och kommer bebisen tidigare så är det ju bara bonus!
 

Jag gick över

Skrivet av  Jennie
10 dagar med första barnet (en flicka) och andra barnet (en pojke) kom 5 dagar före BF.

Jag hade (tyvärr) ställt in mig på att även gå över med andra. Även barnmorskan tyckte att det var en "bra inställning", så jag blev väldigt överrumplad när alltihop drog igång nästan en vecka före BF.
Låter säkert jättekonstigt eftersom 5 dagar är väldigt nära BF.
Allt gick dock bra men egen inställning bidrog dock till att jag inte tyckte att jag kände mig redo.

/ Jennie
 

svarar

Skrivet av  Susanna med Tova 030813 + Torkel 041116
Första barnet föddes 18 dagar över tiden (igångsatt 16 dagar över tiden och det blev tillsist snitt 18 dagar över tiden). Det är en flicka.

Andra barnet föddes 16 dagar över tiden. Igångsatt 15 dagar över tiden. Det är en pojke.

Jag har ingen annig om hur långt över tiden jag skulle gå om jag inte blir igångsatt, men uppenbarligen ganska långt.
 

Artiklar från Familjeliv