Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Angående min fråga "Hur vill du helst föda?"

Skrivet av Ursula bf 24/1
Som jag ställde längre ner. Jag blev verkligen förvånad att så många helst vill föda hemma. I realiteten föder ju inte ens 1% hemma under ett år. Ca 100 födslar per år enl föreningen föda hemmas statestik. Kanske är det många hemföderskor som håller till här eller så är det många kvinnor som vill föda hemma men som inte har möjlighet att göra det. Eller en kombination av båda ;-) Tack alla som svarade!
Svar på tråden: Angående min fråga "Hur vill du helst föda?"

Svarade inte på din enkät, men...

Skrivet av  Margut med 4:an i magen
Jag tror att det är stor skillnad på vad man vill/önskar och på hur det blir/måste vara.
Själv skulle jag gärna föda hemma, men vågar inte av olika anledningar.
Du frågade ju faktiskt efter hur kvinnor helst _ville_ föda, inte hur de _skulle_ föda! :-)

Intressant frågeställning förresten!
 

Jag...

Skrivet av   Venus
reagerade på precis samma sak! Väääldigt intressant faktiskt och verkligen något att visa för politiker som stänger ner ABC-enheter och som vägrar att betala hemförlossninger!!!

Frågan vart KOMMER du föda ett eventuellt nästa barn är oxå intressant...
 

Jag svarade inte

Skrivet av  ::Hannanon & Frode18/9 + 4 till::
på din fråga. men om jag hade fått bestämma hade jag fött de 2 sista barnen hemma..MEN min man total vägrade.
Han ville inte ens att vi skulle föda på ABC, då 3.an låg i magen.
Så ibland får man inte bestämma själv. Så kanske det är därför antalet är så lågt, vad vet jag?:-)
(Ja ang hemförlossningar alltså)

Annars är bilen ett rätt bra ställe att föda på;-)
 

Ville men kude inte

Skrivet av  Susanna med Tova 030813 + Torkel 041116
Jag ville föda hemma, men kunde tyvärr inte göra det av ekonomiska själ. skulle säkert inte heller ha fått göra det IOM att jag går över tiden.
 

Ja jag blev också...

Skrivet av  Toodiloo
...förvånad över det stora antalet som faktiskt drömmer om att kunna föda hemma!

Jag drömmer också om en hemmafödsel men eftersom min make har varit med om en oerhört tragisk händelse under en födsel så vägrar han (även fast jag försiktigt har försökt påpeka att en hemmafödsel skulle kunna vara säkrare).

ABC var ju ett alternativ att "föda hemma men borta" som någon klok kallade det, men det går ju inte längre....
 

Oj uttryckte mig oklart!

Skrivet av  Toodiloo
Den födseln han var med om var alltså INTE en hemmafödsel!
 

Jag,

Skrivet av  Emma med Tova
vet att jag VILL föda hemma nästa gång, dock så är det ett antal andra parametrar att ta hänsyn till. Sambon har jag pratat med och han hade väl inte tänkt tanken men avfärdade det inte helt. Nu planerar vi inte någon ny graviditet än på ett tag, men jag har funderat på hemfödsel sedan min dotter föddes för 2,5 år sedan. En sak som talar emot är den ekonomiska biten, här finns inget stöd att få och att antingen föda gratis på sjukhus eller betala en hel del för att få möjlighet till att föda hemma det tror jag är en anledning för många att avstå hemförlossning.

När dottern föddes hade vi en otrolig tur, det var en lugn dag på BB så det var fler barnmorsketeam än förlossningar i Lund. Det ledde till att vi hade tillgång till bm hur mycket vi ville. När bekanta hör det tycker de att det är en lyx att ha en egen bm och säga att så bör det få vara för alla. Då brukar jag tänka på att det kan man ha. Om man väljer att föda hemma har man oftast 2 bm med i den utsträckning man vill. Tycker det är konstigt att fler inte väljer hemförlossning, tänk vad härligt att i förväg lära känna de som ska vara med vid en sådan viktig händelse i livet. Man slipper skiftbyten, man har redan innan kollat så att man stämmer bra ihop så man slipper byta bm under förlossningen.

Jag hoppas att mannen och ekonomin tillåter en hemförlossning när det blir dags nästa gång.
 

Artiklar från Familjeliv