Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Föda i Helsingborg eller Halmstad?

Skrivet av Vårmamma
Ni som bor i området, vad vet ni om resp. förlossnings- och BB-avdelningar?
Vi är nyinflyttade mittemellan Hbg och Halmstad, och jag kan välja var jag vill föda.
Vi har inte hunnit besöka någon av sjukhusen än, så än så länge är jag helt neutral :-) Skulle gärna vilja läsa om era erfarenheter!

Tack på förhand
Svar på tråden: Föda i Helsingborg eller Halmstad?

Förlossningen i Halmstad...

Skrivet av  Emmanuelle
...har utnämnts till landets säkraste och är nästan nyrenorverad, superfräsch och fin. Det går att beställa en broschyr på www.lthalland.se

Jag har ingen erfarenhet av Helasingborg. Själv har jag fött ett barn i Karlstad och ett i Halmstad. Förlossningsavdelningen i Halmstad upplevde jag som tjugo gånger bättre och trevligare. Eftervården vet jag tyvärr ingenting om eftersom jag åkte hem efter bara sex timmar.

Nackdelen med avdelningen i Halmstad var att på visningen så berättade barnmorskan att de alltid sätter skalpelektrod och de satsar mycket på övervakning. Kanske är det därför förlossningen är så säker?
Själv avsade jag mig sådan övervakning och de använde bara CTG vid några tillfällen. Jag födde helt utan någon medicinsk smärtlindring så den vet jag heller ingenting om. Men personalen verkar mycket lyhörd för mammans önskemål. När jag var där var det jättelugnt på avdelningen och det kändes avslappnat.

Besök båda avdelningarna och känn efter. Tyvärr vet man ju aldrig vem som jobbar just när barnet kommer. En eller annan sur barnmorska finns det nog överallt.

Lycka till! :-)
 

Alltså...

Skrivet av  Emmanuelle
...för _mig_ som inte vill ha skalpelektrod på bebisen kändes som lite jobbigt att dom alltid vill sätta det :-) På visningen upplevde jag förlossningsavdelningen som ganska teknikfixerad. Men ingenting är ju obligatoriskt och jag som ville ha en "hemförlossning" fast på sjukhuset kunde genomföra det.

Många kvinnor ser säkert skalpelektroden som en trygghet och fördel och inte en nackdel, så mitt första inlägg verkar kanske lite konstigt.
 

Tack!

Skrivet av  Vårmamma
Tack för din input! Det låter ju onekligen intressant :-) Hoppas att någon med erfarenhet från Helsingborg också svarar.
 

Om Halmstad

Skrivet av  Elvira med -02 och Liten i magen
Halmstad är relativt litet men modernt och fräscht. Säkerhetstänkandet är som Emmanuelle också nämner, väldigt stort. Men är naturligtvis helt valfri om inte det finns speciella medicinska skäl till att de bör användas!

Något som jag ser som positivt är att det finns en op-sal på förlossningsavdelningen. Känns tryggt om de´t skulle bli akutsnitt.

Policyn är att förstföderskor får stanna på BB upp till 5 dgr efter en normalförlossning och en omföderska 3 dgr vid dito. Halmstad har ca 1 500 förlossningar om året.

Helsingborgs KK är större, nyrenoverat och fräscht. De har ca 2 800 förlossningar om året. Hoppas någon annan vet mer om Hbg KK.
 

Helsingborg

Skrivet av  Molle med Vigor 3/11
Jag födde på Helsingborgs KK och tyckte det var jättebra! Förlossningen är alldeles nyrenoverad och personalen är underbar. Där finns allt du kan tänkas behöva. Om de behöevr suga rent barnets luftvägar eller liknande så görs det i rummet där du är så de springer inte iväg med bebisen. BB-avdelningen är jättefin också, men vad jag har hört så är det inte lika fint på egenvårdsavdelningen då den ligger i källaren.

 

Tack igen!

Skrivet av  Vårmamma
Det låter ju också trevligt :-)
Vi får nog helt enkelt åka på studiebesök till båda ställena. Sedan kan det vara så att vi måste ta det som ligger absolut närmast, eftersom vårt första barn föddes snabbt - det är ju mycket möjligt att det blir så igen....
 

Artiklar från Familjeliv