Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Svårt att hålla emot gaser...pinsamt!!!

Skrivet av Pillan
Hej på er!

Förra gången efter förlossningen (första barnet) så sattes allt där nere urspel vilket jag inte alls hade förstått innan att det kunde bli så. Alltså jag visste inte hur man använde musklerna där nere för att kissa, bajsa och framförallt så kunde jag överhuvudtaget inte hålla emot gaser. Otroligt pinsamt!!! Att kissa och bajsa lärde jag mig på nytt samma dag resp. efter några dagar. Däremot så dröjde det någon vecka innan jag kunde hålla emot gaserna.

Jag blev väldigt nedstämd över detta. det kändes som allt socialt liv var över dvs jag ville ju knappast träffa någon om man börjar "släppa väder" rätt som det var. Fy vad jag skämdes. Jättejobbigt att dela rum på BB också.

Nu är jag höggravid igen och oroar mig jättemycket för detta. Att det ska bli lika eller värre denna gång. Känns som om jag är helt ensam om detta. För på BB vandrade ju mammorna runt och småpratade med varandra medan jag själv knappt vågade ut från rummet...

Barnmorskan sa till mig att knipa mycket men vaddå är inte det för slidan och den delen man kniper. det har väl inget med analen att göra eller?? *Ursäkta språket, men jag vill vara rakt på sak*

Väldigt tacksam för svar och råd!
Min BF är den 7/12 så det kan ju hända när som helst nu.

Kramar från en orolig själ

Svar på tråden: Svårt att hålla emot gaser...pinsamt!!!

man kan knipa

Skrivet av  Sarka
hela bäckenbottenområdet liksom. Och lyfta upp det hela med musklerna, bakifrån och fram.
Lycka till, det är bara att börja och träna!
:)
 

Hehe, jag hade samma problem

Skrivet av  Karolina med Isak -03
har inte alla nyförlösta det? Och jag som trodde att det var socialt accepterat för nybliven mor att gå och prutta lite hela tiden *skratt*.

Nej men allvarligt talat. Det är knipet det hänger på. Hela bäckenbotten, som är den muskelkorg som håller uppe allt i underlivet, måste tränas upp efter förlossningen.

När du kniper, använd hela underlivet och tänk dig ett blixtlås som stängs ända bakifrån och sedan hela vägen fram. Då får du med hela bäckenbotten.

Lycka till med förlossningen!
 

*skrattar*

Skrivet av  Peterlina bf 31/1
Jag skrattade gott av ditt inlägg. Just för att precis så kände jag också.
Om man nån gång i livet får släppa sig som man vill, så är det ju precis efter en förlossning! *S*
 

Eller hur?? (imt)

Skrivet av  Karolina med Isak -03
 

liten förklaring

Skrivet av  Afrodite
du har ju en muskel som är som en sfinkter ( slutarmuskel) som ligger som en 8a runt både slidan och analöppningen. alltså samma muskel som du "sluter till" med runt slidan går även runt analöppningen. den muskeln behöver tränas o tränas även den genom knipövningar. så knip på, det är bästa boten.
 

Tack snälla ni för svaren *imt*

Skrivet av  Pillan
...
 

När jag hade fött...

Skrivet av  Peterlina bf 31/1
...min dotter så kom sköterskan in dagen efter och hela min hemgång hängde på om jag hade släppt mig eller inte!!!
Hon frågade om jag hade gjort det och var såååå nöjd med det faktum att det inte var något problem med det.
Sen skrev hon på papper och jag fick åka hem.
Hade jag INTE klarat prutt-testet så hade jag fått stanna ett dygn till! *S*

Alltså, prutta bör man annars dör man.
 

Artiklar från Familjeliv