Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vändningsförsök - även inne på Kejsarsnitt

Skrivet av Yllet
Hej,

Jag är i v37 och min bebis har inte vänt sig ännu utan ligger i säte. Jag har fått en tid för vändningsförsök på torsdag 30/12.

Jag är lite kluven...jag vill ju helst av allt att den vänder sig av sig själv och att det blir en vaginal förlossning. Men om den nu inte gör det så vet jag inte riktigt om jag vill göra ett vändningsförsök. Min BM säger att det går så lugnt och fint till och att man inte gör ett vändningsförsök om man inte tror att det ska gå lätt.

Under helgen nu så har jag sökt lite information och erfarenheter på nätet och funnit på en del ställen att man ska vara fastande innan vändningsförsöket eftersom det kan sätta igång förlossningen eller att det kan bli akutsnitt. Jag ringde upp min BM och frågade om detta, men hon sa att jag inte alls behövde vara fastande för den sakens skull och att hon aldrig hade varit med om att det hänt tidigare.

Jag kanske är lite fånig, men jag är ju inte beräknad förrän till 23 januari och jag vill ju inte att bebisen då ska komma i december "ett helt år" tidigare.

Finns det någon här inne som har någon vän eller egna erfarenheter av vändningsförsök. Dels vill jag gärna veta hur ni upplevde själva vändningsförsöket och dels så undrar jag ju förstås om ni hört talas om att det har satt igång hela förlossningen eller slutat i akutsnitt??
Svar på tråden: Vändningsförsök - även inne på Kejsarsnitt

Har en kompis

Skrivet av  Lilla Lisa
som har gjort vändningsförsök vid bägge grav.
Hon tyckte att det inte var några som helst problem.
Det ända som var jobbigt var att vid grav. 2 så vände sig ungen tillbaka igen efter försöket. Det blev två försök vid två olika tillfällen och andra gången med samtidig igångsättning. Igångsättningen var det som upplevdes mest jobbig eftersom det gav mer smärta. Hoppas att det går bra för dig vad du än väljer.
 

Har också en kompis

Skrivet av  Sterna
som åkte in för vändningsförsök och när hon reste sig up och skulel gå därifrån började hon blöda. Moderkakan hade släppt så 3 minuter senare låg hon på operationsbordet för ett katastrofsnitt.
Alla klarade sig men mamman är fortfarande (liten är 8 månader nu) rätt chockad över att det gick som det gick just för att det inte är något man pratar om.
 

Skratta inte nu, men...

Skrivet av  En i mängden
...jag läste om en här på denna sidan som vände barnet med hjälp av en kylklamp och ficklampa.
Alltså, kylklampen på magen och lys in i själva "utgången" så fattar bebisen att det är åt det hållet man ska.
Garanterar inget...
 

Fnissar lite i alla fall... :)

Skrivet av  Yllet
Hi hi...låter ju helt otroligt men men...man slutar aldrig att förundras.
 

Lyckad vändning*lite långt*

Skrivet av  MammaT
Jag fick vända Lillan då jag var i v.39+0 och då hade hon snurrat runt som en propeller därinne flera gånger.
Jag kom till förlossningen (det var där det skulle göras) fastande, fick byta om och vänta på sköterskan. Man satte en CTG-övervakning för att kolla hur Lillan mådde och efter ett tag fick jag en bricanylspruta i benet för att livmodern skulle slappna av. Den sprutan mådde jag lite illa av men det gick över fort.
Läkaren kom in och de kollade med UL hur Lillan låg, läkaren "lyfte upp" rumpan på dottern och styrde runt henne, lite i taget, efter varje styrning så kollades läget med UL. 20 sekunder tog det och inga problem alls. Jag fick sedan CTG-övervakning igen för att kolla att allt var ok med den lilla. Jag fick äta frukost och sedan fick jag åka hem. Hade lite träningsvärk i magen efteråt men inga större problem alltså.
Jag födde dottern 8 dagar efter bf så inte kom hon för tidigt heller. Tror även att det kan vara bra att vara fastande eftersom man kan må illa av sprutan och för att det händer en hel del i magen då man vänder bebisen... risken finns ju annars att frukosten kommer upp igen.

Ingen kan ju tvinga dig att vända barnet... vissa föder ju faktiskt i sätesbjudning utan problem. För mig var det inget alternativ, antingen skulle barnet födas rätt väg eller så ville jag ha kejsarsnitt. Jag kommer att göra samma sak med det barn jag väntar nu om jag är tvungen.

Lycka till
 

Tack för era svar!

Skrivet av  Yllet
Känns som att jag har lite mer input att väga in nu när vi ska till sjukhuset i morgon.

Jag bestämmer mig nog på plats i morgon om jag vill eller inte, låter känslan få bestämma.....

Tack så mycket för era svar och för att ni ville dela med er av era erfarenheter.
 

Artiklar från Familjeliv