Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

planerad vaginal förlossn eller planerat snitt?

Skrivet av vilsen
Hej,
undrar om nån här är / har varit i liknande situation eller har kommentarer ändå? Tack!
Jag är förstföderska och beräknat förlossningsdatum är i början av januari så jag är tacksam för snabba svar :-)!

Pga stor förlossningsrädsla har jag efter Aurorasamtal beviljats en tid för planerat kejsarsnitt. Jag får själv bestämma om jag vill använda tiden eller boka av den om jag trots rädslan vågar pröva en vaginal förlossning.
Orsakerna till förlossn-rädslan är dels att jag är rädd för smärtan, men framför allt har jag fått för mig att jag kan göra ”fel” under en vaginal förlossn så att barnet skadas och detta ansvar känns orimligt... Intellektuellt så vet jag ju att personalen har det medicinska ansvaret och att jag ”bara” kan göra mitt bästa, men känslomässigt känns det som att förloppet är MITT ansvar...Jag har också ett stort kontrollbehov.
Vi har dessutom missfall bakom oss så barnet är oerhört efterlängtat.

Läkaren säger att vaginal förlossn är bäst för barnet och det vore ju skönt att slippa vara nyopererad med en liten bebis som det ju blir vid snitt. (Självklart kan det ju sluta med snitt även om jag prövar vaginalt, men då är det ju inte säkert att det blir så.) Är inte rädd för själva operationen vid planerat snitt, men oroar mig för infektioner som kan påverka fertilitet mm.

Läkaren erbjöd mig ”planerad vaginal förlossning”. Det innebär att jag går på koll en gång i veckan och läkaren tittar på hur mogen livmodertappen är. När den är mogen får jag i så fall en tid när jag ska infinna mig på sjukhuset för att få nån sorts gel på tappen som gör den ännu mjukare och förlossningen drar förmodligen igång inom ett dygn. Jag får stanna på sjukhuset under det dygnet om jag vill. Detta är för att få förlossn-starten mer kontrollerad. Ryggbedövn (eda) förbereds när man kommer till sjukhuset så att man ska kunna få snabb smärtlindring när man ev ber om det även om narkosläkarna då är upptagna.

Jag har även fått inskrivet i journalen att ifall jag prövar att föda vaginalt men känner under förlossn att jag ej klarar det så ska det bli snitt om jag ber om det.

Känner mig kluven inför vilket förlossn-sätt jag ska välja och självklart är det JAG som måste fatta beslutet. Vore ändå mkt värdefullt med kommentarer från er!
Jag har nyligen gått en helgkurs i profylaxandning men kommer inte hinna öva så mkt eftersom förlossn kan dra igång när som helst (är beräknad till början av januari). Men den gav i alla fall känslan av att jag kan GÖRA nåt konkret under en vaginal förlossn, dvs andas på speciella sätt. Samtidigt vore det "skönt att lämna över ansvaret till läkarna", dvs använda snitt-tiden...

Jag hör till Karolinska sjukhuset i Solna och här är en länk angående ”planerad vagnial förlossning”:
http://www.karolinska.se/templates/Page____36829.aspx

Jättetacksam för kommentarer så fort som möjligt eftersom jag måste bestämma mig inom kort!
Kram.
Svar på tråden: planerad vaginal förlossn eller planerat snitt?
Inga svar finns

Artiklar från Familjeliv