Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

doula?

Skrivet av en som undrar
Hej jag undrar vad en doula gör? Varför skall man ha det under en förlossning det finns ju en barnmorska och oftast en undersköterska med? dom vet väl vad som skall göras och inte? Samt har träffat tusentals födande så de borde väl veta hur de skall stötta. Och oftast är det väl en pappa, partner, anhörig med?
En doula- är det om man inte har någon som kan vara med, om man är helt ensam?
Svar på tråden: doula?

En doula svarar

Skrivet av  Sterna
En doula är med av många olika orsaker, visst finns det både barnmorska och undersköterska med på förlossningen men de har även andra förlossningar att ha hand om, uppåt fyra mammor på en barnmorska har jag hört talas om beroende på varit i öppningsskedet de befinner sig.

Pappan kan behöva ett extra stöd för det är ingen semester att sitta brevid när sin älskade har ont, för en del är doulan räddnignen så att de överhuvudtaget klarar av att vara med när kvinnan föder pga sjukhusskräck, blodskräck eller andra rädslor.

För mamman är doulan en extra trygghet, hon har hela tiden en person hon känner i sin närhet tex om pappan behöver ta en pause, lägga mynt i p-automaten, köpa mat, gå på toaletten. Dessa saker är även en doulas uppgift om mamman hellre vill ha mannen kvar hos sig.

Själv hade jag doula med när jag födde _om i fall att_ olyckan skulle vara framme och barnet måste träffa läkare direkt efter födseln för då ville jag att pappan följde med barnet men ville själv inte ligga kvar med en okänd barnmorska/undersköterska utan ville ha någon hos mig som jag valt.

Omföderskor som haft jobbiga första upplevelser kan känna sig tryggare med en doula som verkligen ser till att mamman är medveten om vad som händer i rummet då sjukvårdspersonalen (oavsett om det är uskan, BM eller läkaren) lätt tror att mamman och pappan är med på vad de säger och gör medan mamman och pappan är så inne i födandet att de inte är medvetna. Ex: En spruträdd mamma har just fått upp sitt barn på bröstet och uppfattar därför inte att BM säger till om sprutan hon ska ge, doulans roll är då att pausa BM en sekund och fånga mammans uppmärksamhet så hon vet att hon får sprutan.

En del kvinnor vill föda med så lite medicinsk smärtlindring som möjligt och gått olika kurser i andningsteknik och vill då ha med en extra person som stöttar tekniken.

Känner man sig trygg som föderska med en BM, en Uska och sin partner så är det superbra, vi doulor finns för de andra som behöver lite mer stöd.

Vill man föda med doula så träffas man oftast en eller två gånger innan förlossningen, dels för att stämma av personkemin och dels för att gå igenom hur mamman och pappan tillsammans vill föda sitt barn coh på vilket sätt de vill ha doulans stöd.
När värkarna startar ringer mamman elelr pappan till doulan och säger till att de vill ha doulan hos sig elelr att man möts på sjukhuset, där är doulans roll att så långt det bara går se till att paret får det stöd de behöver för att få den förlossnign de själva vill ha.
Efteråt träffas man en gång och går igenom förlossningen, positiva upplevelser liksom negativa. Även lite stöttning i amningen kan ges om behovet finns.

Lättast att få kontakt med en doula är genom ODIS (Organisationen Duolor i Scandinavien) hemsida www.doula.nu
 

Jag hade doula med

Skrivet av  Siv m. David 03
och det var mycket bra för både mig och min man.

Jag ville hela tiden veta vad som hände, hade läst på en hel del om förlossningar o så. Och kände att jag behövde även ha någon vid min sida hela tiden som också visste vad som "borde" hända... personalen på en förlossningsavdelning är visserligen jättebra, men de byts ju ut, personkemin kanske inte stämmer - och de är ju inte inne i rummet hela tiden.

Min man klarade inte av att "läsa på" så som jag tyckte att "min medhjälpare" skulle göra. Han fixade inte ens att vara med på MVCs föräldrautbildning då det pratades förlossning - han ville "ta det som det blir". Visst, det funkade för honom, men inte för mig.

Vår lösning blev en doula, vi träffade henne innan o lärde känna henne. Under förlossningen var hon där för mig, min man kunde gå ut ur rummet o ta en paus ibland. När allt sen dessutom slutade i akut kejsarsnitt var det ännu ett plus att hon var där - min man följde med vår son till undersökningen, och hon kunde vara kvar hos mig så jag slapp åka ensam till uppvaket.

Ska jag föda igen vill jag ha henne med då också!
 

Vi ska ha en doula!

Skrivet av  Lena L, v 31
Vi ska ha en doula, för förra förlossningen kände vi oss rätt utlämnade; vi var därinne och bm kom in lite då och då och kollade till oss, men man kände sig så himla osäker, var allt OK, skulle det göra såhär ont, hur ska vi kunna lindra det onda. En doula kan ju peppa, uppmuntra, ge tips om ställningar, allt sånt som bm oftast inte har tid med... Dessutom är hon därinne hela tiden, för oss bägge känns det jättevärdefullt att få ha en stödperson hela tiden, som vi dessutom träffat innan. Varken jag eller min man är ju särskilt erfarna (förra förl. slutade dessutom i snitt) så vi vill ha någon som kan mycket. Undersökningar visar att förlossningar med en doula närvarande ger lägre andel kejsarsnitt, mindre användande av EDS, samt kortare förlossningar, antaglingen för att mamman känner sig säkrare och inte får panik utan coachas hela tiden.
 

Artiklar från Familjeliv