Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

homorojder...

Skrivet av Anna
Hur undviker man dessa? Jag har fött två barn och fått hemisar båda gångerna vid utdrivningen. Nu är jag gravid igen och funderar på om jag kan göra NÅGOT för att undvika dem igen. Jag är desperat!!!
Svar på tråden: homorojder...

om hemorojder

Skrivet av  neas mor
Jag fick också hemisar både före och efter förlossningen. Före var det inte så farligt utan en enda liten hemorojd,efter hela klasar som gjorde fruktansvärt ont. Andelningen är ju för att man måste ta i så mycket då man går på toaletten för att man är förstoppad.. En osrak till det kan i sin tur vara att man kanske äter järntillskott under och efter graviditeten och att den gravida kroppen inte rör sig på samma sätt som en icke gravid. Avföringen får en hård konsistens. ja det blir en ond cirkel. Men att försöka att inte antränga sig då man skall sköta magen.Har man mycket problem med förstoppning finns även droppar man kan ta som gör avföringen mjuk( men detta är något att ta upp med en läkare) På apoteket finns salva som man kan stryka på som lindrar smärtan Xyloproct (tror den är receptfri) samt Scheriproct N rektalsalva (receptbelagd).
Jag blev mycket hjälpt av den senare nämnda salvan.
Läste även i "Att vänta och föda barn" av shelia Kitzinger att man kan göra ett omslag på en bit tyg indränkt i hamamelisvatten (finns i hälsokostaffärer).
Har man väl fått hemisar så kan man inte mer än att lindra.
Har man fotfarnde hemisar långt efter förslossningen som besvärar och gör ont och inte verkar vilja försvinna kan man även operera bort dem, men det säger inte att man kan få nya.
Hoppas du blivit lite klokare.
(jag är sjuksköterska)
 

det som hjälpte mig var att

Skrivet av  CL8
massera dem!!!!
Tips jag fick på bb efterås, jag hade hemska. Visst salvorna hjälper men man måste "stimulera" dem också. Massera vid roten...
 

Artiklar från Familjeliv