Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur är det egentligen?

Skrivet av Alair
Jag är förstagångare och har börjat undra lite nu när det närmar sig.
En av frågorna just nu är om pappan får lov att stanna på bb när bebisen kommit. Får han sova i samma rum?
Vi vill båda att han ska vara så delaktig som möjligt och inte bli hemskickad "när allt är över".
Jag bor i Göteborg..
Svar på tråden: Hur är det egentligen?

Fråga din barnmorska

Skrivet av  space
Det kan variera från sjukhus till sjukhus men de flesta sjukhus har nog familjeavdelningar nu för tiden. Tyvärr är det ju inte alltid det finns plats och då kan man hamna på "vanliga" BB där mannen bara får stanna i mån av plats. Detta gäller också om man fått kejsarsnitt eller drabbats av någon annan medicinsk komplikation.

Prata med din barnmorska och få det inskrivet i journalen att ni önskar få familjerum så gör de allt de kan!
 

Vår son föddes på...

Skrivet av  Chlima m.-02+v27
Östra, på Spec, och då hade vi eget rum där pappan fick en extrasäng och var kvar tills vi åkte hem (2 nätter). Men vad jag förstod så är det absolut ingen garanti, inte heller på vanliga förlossningen/BB då såklart där vi antagligen hamnar denna gång. Får man dela rum så får inte pappan vara kvar..... : ((

De prioriterar ju i första hand att fylla enekelrummen sas, men sen är det nog så att man får dela tyvärr. Beror ju helt på hur många som föder just då. Tråkigt men sant, jag håller med för jag tycker det känns väldigt jobbigt att behöva dela öht, och särskilt helt själv liksom.

Men kolla med din BM och besök också gärna sjukhusen och kolla vad de tror. Har ni tänkt Östra eller Mölndal??

Lycka till!!!
 

Med tanke på..

Skrivet av  Alair

.. att man kanske blir runtskickad om det skulle vara ont om plats, så vill jag inte låsa mig vad gäller var jag ska föda.

Men, jag fick just reda på att de på Mölndal ibland måste ringa efter barnläkare, då det inte alltid finns där.
Så just nu lutar det absolut mot Östra.

Vad har ni tänkt?
 

Vi har absolut...

Skrivet av  Chlima m.-02+v28
tänkt Östra igen den här gången också! Dels för att vi bor absolut närmast, men också just för att det liksom är störst och har mest resurser om det skulle behövas. Sen har jag hört mycket bra om Mölndal också, men det blir inte aktuellt för oss. Jag tror det är ganska ovanligt att man blir nekad plats och kringskickad, särskilt inte om man åker till Östra i första hand, eftersom de som sagt är störst.

Lycka till med ert beslut!
 

Det beror på...

Skrivet av  Jolin
Det beror på om det finns plats eller inte...
När jag födde min dotterpå SöS i STHLM knödde dom in en säng till mig och Jonas fick ligga kvar...

när sonen föddes då jag var i störst behov av att han stannade då fick han inte plats och fick åka hem och så skickade dom upp mig till BB ensam...Detta var på Östra Sjukhuset i Göteborg...

Men som sagt, jag tror inte det är något sjukhus som vill skicka hem honom, men finns det inte plats så finns det inte det...
 

vi födde på Östra

Skrivet av  Veronika
och min man fick stanna första natten, för att de var snälla och det var så sent, typ. Andra och tredje natten fick han inte stanna.
 

Artiklar från Familjeliv