Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

andningsprofylaxfråga

Skrivet av Åsa
Tänkte höra om nån kan svara hur man lättandas? Vid min förra förlossning så flämtade jag med öppen mun och det fungerade jättebra. Men nu fick jag låna en kompis profylaxpapper och där står det att man antingen kan andas in genom näsan o ut genom munnen alt bara genom näsan (med stängd mun). Jag tycker det verkar jättejobbigt, det känns inte som om jag får tillräckligt med luft när jag övar. Gör det nåt skillnad om man flämtar genom näsan eller munnen?
Svar på tråden: andningsprofylaxfråga

jag flämtar inte alls utan...

Skrivet av  Åsa m 3 barn + 1 i magen v35
drar in genom näsan och ut genom munnen och det funkar superbra och lite avslappnande. Har aldrig förstått mig på flämtandet vad det ska vara bra för:)
 

För mig var flämtandningen jättebra

Skrivet av  karin
när värkarbetet var etablerat men barnet ännu inte hunnit så långt ner fanns det inte plats att göra några stora inandningar för magen tog all plats när värkarna kom. Hade jag andats djupare hade det stört värkarbetet. Det kändes tydligt. Jag andades lätt lätt men ganska fort istället, dvs flämtandning. Men det var inte för att jag övat innan, utan för att det kändes som det enda raka just då. Om det är viktigt att andas in genom munnen och ut genom näsan... Pjavars. Att andas ut genom munnen anses ha avslappnande effekt, precis som suckar har. Är man täppt i näsan har man dock inget val.
 

Flämtandnignen används

Skrivet av  Enna
när barnets huvud står i öppningen och BM ber dig låta bli att krysta för att du inte vill spricka.
Då andas man genonm munnen som om man hade något bränhet på tungan för att kunna häva impulsen att krysta.
 

ja...

Skrivet av  Åsa
...jag hade för tidiga krystvärkar och flämtandades så som du beskriver då. Det var min räddning för att inte gå sönder alldeles.
 

har inte behövt det...

Skrivet av  Åsa m 3 barn + 1 i magen v36
med ngt av barnen. De har kommit ut bra och jag har inte spruckit ngt = jätteskönt. Får se hur det blir med 4an nu. Kanske får öva mig på att flämta då:)
 

Det är pga...

Skrivet av  Anna
att det är svårare att hyerventilera om man andas in genom näsan. Dessutom blir syreupptaget bättre vid inandning genom näsan.
Det tredje är att man inte blir så uttorkad i munnen som man kan bli om man bara andas genom munnen. Men funkar det för dig så finns det ju ingen anledning att göra annorlunda.
 

Öhh va???

Skrivet av  Kristina m Hjalmar 29/4
Hur och varför blir syreupptagningen bättre om man andas genom näsan än genom munnen??? *nyfiken* :)
 

man andas

Skrivet av  Enna
med hela lungan isf den övre delen vilket gör att luften kommer längre in i bronkiterna.
Därmed blir även sureupptagningsförmågan större.
 

Troligen

Skrivet av  Enna
så grundar du fel.
Det här är nakdelen med att låna kompåiosens papper och inte själv gå kursen, på kursen har du intruktören som lyssnar på dig och rättar tekniken tills den blir rätt.

Troligen grundar du fel, andas ut för mycket och in för lite eller så forcerar du andningen på något sätt, supersvårt att säga när jag inte kan lyssna.
Tänk dig att du har en fjärder framför dig som ska stå stilla i luften när du andas. Lätt in/lätt ut. Det ska kännas som om luften bara cirkulerar mellan näsn coh munnen.
 

Så här tycker jag

Skrivet av  C med 3
Jag har inför mina tre förlossningar tränat mycket avslappning. Jag upplever att jag genom det känt hur jag skulle göra för att det skulle bli rätt med andningen.
Tror inte att man ska hålla på att lära sig konstiga rutiner för hur man ska göra utan mer våga lita till sin egen förmåga, inte kämpa mot väkarna utan MED värkarna. Låter flummigt, jag vet, men så tänker jag.
 

Artiklar från Familjeliv