Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad kan jag göra den här gången?

Skrivet av Babaria m Lilla Snutt 0308 +v32
Jag hade en helt ok förlossning förra gången, så pass att jag ser fram emot nästa gång.

MEN, latensfasen med jobbiga pinvärkar varade i fler dygn och jag upplevde att ett par timmar av den aktiva fasen (som sammanlagt var ca 7 timmar kanske) som väldigt jobbig. Jag öppnade mig det sista väldigt snabbt och fick ingen paus mellan värkarna. Fick EDA i ett sent skede som antagligen gjorde mig mer avslappnad och skyndade på förlossningen, men jag vill ändå försöka utan denna gång.

Hur som helst så tänkte jag försöka ha lite mer kontroll över förlossningen den här gången, och underlätta för mig själv om det skulle bli en utdragen latensfas igen.

Hur gör jag? Tänkte kolla på TENS. Var får jag tag på en apparat, hur funkar det och visst ska man "öva" innan?

Detta kan mycket väl vara min sista förlossning och jag skulle vilja uppleva den, inte genomlida den.
Svar på tråden: Vad kan jag göra den här gången?

Troligen

Skrivet av  Enna
behöver du inte alls oroa dig, latensfasen brukar inte märkas på samma sätt när det gäller omföderskor så bli inte förvånad om du inte märker av den alls denna gång.

OM du märker av den och tycker den är jobbig så vila så mycket du bara kan, ta en varm dusch/bad, två alvedon till natten brukar göra förvärkarna mer uthärdliga.
Andas och slappna av, spänner man kroppen gör smärtan mycket ondare än den behöver göra.
Tänk även på att äta, liten men ofta så du har energi över när det sätter igång ordentligt.

TNS-maskinen brukar man kunna hyra via BVC eller sjukgymnasten som är knuten till BVC så hör efter med din BM.
 

Är du säker på det?

Skrivet av  karin
Att latensfasen är mindre jobbig för omföderskor? Det har jag aldrig hört förut!
 

Det vore

Skrivet av  Babaria m Lilla Snutt 0308 +v32
hemskans skönt om det vore så att det blir enklare andra gången.

Men lite är det väl så också att man kan slappna av mer denna gången, och mer försöka vila sig igenom latensfasen. Förra gången gick man ju som på nålar och räknade värkar och var nervös. Fast ONT gjorde det ju förstås oavsett.

Tak för dina tankar Enna!
 

Min latensfas...

Skrivet av  Anna
var både längre och smärtsammare med mitt andra barn så visst kan det bli så igen. Min latensfas höll i sig i två dygn med mitt andra barn, och tokig som jag är så är jag gravid igen :)
Det som gjorde mig "lugn" var att jag visste att när förlossningen väl startar så kommer alla hormoner och adrenalintillskott göra mig pigg, och jag hade rätt. Jag var vaken i tre dygn, förutom några minuters sömn här och där. Jag hade faktiskt ganska trevligt under latensfasen, käkade pizza och godis, tittade på TV mellan värkarna och satt och sov i den ställning där värkarna kändes minst smärtsamma.
Det blir vad man gör det till... Att räkna värkar och tid emellan kan man roa sig med när de RIKTIGA startar med buller och bång, du vet då när man inte KAN sitta eller stå still eller ligga mer. Fast dina värkar kanske inte är lika utpräglade (för mig var det som natt och dag, värkar i latensfas och aktiv fas) som mina?
 

Artiklar från Familjeliv