Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Någon som fött i Helsingborg

Skrivet av Nervös
på senaste tiden? Hur fungerar det där? Jag börjar "planera" så smått för förlossningen nu. Födde senast i Halmstad, och där var det inte som jag hade väntat mig. Det fanns inga hjälpmedel som t ex saccosäck, gåbord osv, utan bara sängen. Inte ens extra kuddar... Direkta order från personalen: nu ska du få vattenlavemang. Nu ska du gå in i duschen. Sätt dig upp. Gå i trappor. osv. Skulle så gärna slippa det och få styra lite själv. Någon som har erfarenheter från Helsingborg?
Svar på tråden: Någon som fött i Helsingborg

Har inte alls den erfarenheten av Halmstad...

Skrivet av  Ska också ha barn i januari...
Det finns pall, gåbord, ett stort runt badkar, boll, saccosäck, mm på förlossningen i Halmstad!

Det låter som om du haft otur och träffat en riktig ragata till barnmorska! Jag tycker personligen att de flesta BM i Halmstad är mjuka och lyssnar på den födande kvinnan.

Hoppas att du blir mer nöjd med din kommande förlossning!
 

Nja, inte precis ragata

Skrivet av  Nervös
men det kunde ha kännts bättre. Personkemi kanske?

Tack för ditt svar!
 

jag födde i helsingborg

Skrivet av  Annsofie med Pontus 0209 + Jakob 0406
i juni-04, min andra son.
vi var i helsingborg innan på besök och bestämde att vi ville föda här denna gång. Min första son föddes i Malmö och det var helt ok där, men jag hade en svår förlossning där jag förlorade mycket blod och var tvungen att ligga på BB och fick ligga på en sal med 4 pers.. ingen vila precis.
I helsingborg lockade det hela med ett BB (om man inte kommer till egenvården) där mannen fick sova med en, där man hade eget rum osv. De har stora badkar att bada i med relaxmusik, rummen ser ut som "vanliga" rum, där all medicinsk utrustning är dold - tills man behöver den. Det finns en säng i varje rum till mannen också (tar lång tid ibland, och sist fick min man sitta på en pinnstol i 14 timmar... inte så kul, speciellt inte är bebisen var född och man är urtrött), egen dusch på rummet osv så allt lokalmässigt, bedövningsmässigt, alternativa bedövningar och sätt finns också - så det är helt rekommenderbart att föda där. Jag hade lite otur, eftersom jag kom in med värkar (påstod jag), men de märkte inga på CTG, men eftersom jag var 18 dagar över tiden så tog de in mig på nåder och gav mig en "sömndos" för att jag skulle kunna sova... 3 timmar senare födde jag - skojar du att jag hade värkar ;-).
Ställ gärna direkta frågor om vad du undrar om så kan jag kanske svara bättre.
kram och lycka till
 

Tack!

Skrivet av  Nervös
Nu känns det mycket bättre. Vilkeb tur att du fick stanna! Känner igen mig lite i din beskrivning. När jag kom in trodde Bm inte att jag börjat öppna mig, för det gick tydligen inte att se. Fyra timmar senare var plutten ute...

En specifik fråga har jag. Är man tvungen att ta vattenlavemang? Jag tyckte att det snabbade på förlossningen så mycket och fick mig att tappa kontrollen helt.
 

Artiklar från Familjeliv