Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Snabbföderskor med flera barn, se hit!

Skrivet av space
Jag födde dottern på 2½ timme från första värk och var inne på sjukhuset i 20 min. Nu väntar jag tvåan och om det kommer att gå lika fort eller ännu fortare så undrar jag hur man gör med barnvakt? Hur har ni gjort? Det finns ju inte någon som hinner dit så snabbt. Föda kan jag göra själv för all del men jag orkar inte betala taxin själv om jag har väldigt kraftiga värkar (sist var det allt jag tänkte på i taxin: jag orkar inte fixa med pengar, jag vill bara in!)så jag vill ha assistans av min man. Kan man ta med dottern och låta mannen vänta med henne i korridoren, eller vad gör man? Hur har ni gjort?
Svar på tråden: Snabbföderskor med flera barn, se hit!

ring till

Skrivet av  Charlotte m Benjamin-03 och Flingan bf 28/4
förlossningen och fråga vad de har för rutiner.

Jag ska föda på BB stockholm och där är det helt ok att ta med sig syskon på förlossningsrummet. Någon anhörig-t.ex pappan bör också finnas med som kan gå ut med barnet om barnet tycker att det är obehagligt med allt skrik.
Enligt min Bm så tar syskon det väldigt bra. Om man bara förklarar att när det gör ont så känns det skönt att skrika och att man inte behöver bli rädd - men det är klart alla barn är ju olika.
Beror väl på hur gamla de är också.
Jag skulle tippa att du kan ta med dig syskonet.
 

Så sa vi att vi skulle göra vid treans ankomst.

Skrivet av  Miko
Om det t.ex. var mitt i natten så skulle vi ta med de andra två till KK så fick svärmor ta över dem där. Nu hann vi ju inte in men svärmor hann till oss och gick ner till grannen med barnen medan vi födde (nåja, jag födde och mannen assiterade) lillebror.

För oss hade det varit lite lättare, äldsta barnet var 9 år så hon hade kunnat passa lillebror, 20 mån, en stund tills svärmor kom (i väntrummet alltså).
 

Du har inte funderat på ...

Skrivet av  Cecilia med Juni & Tindra 30/8
hemförlossning istället då? Då behöver du bara ringa dina barnmorskor när det sätter igång och slipper stressen att hinna in och risken att föda i bilen ensam.

Jag har inte fött lika snabbt som du, men upplevde det som jättestressande att skynda iväg ändå. Det gick snabbt på slutet med 1:an, ganska lång latensfas ändå men öppnade mig från 3-10 cm på en timme sen, väldigt omtumlande. Jag var rädd att inte hinna och tyckte det var stressande. Nu hann vi vara inne 2 timmar med tvåan ändå, men känslan var ändå "bråttom bråttom!". Värkarna kom tätt direkt.

Jag funderade lite på att föda hemma, och i efterhand ångrar jag lite att jag inte valde det ändå. Det hade nog minskat stressen för både mig och barnet i magen.
 

Jo, skulle gärna föda hemma

Skrivet av  space
men min man vill inte. Eftersom jag tyckte att det var helt OK att föda på sjukhus när det går så fort så har jag låtit honom bestämma. Känns bra för mig. Det enda kruxet är just var jag ska göra av syskon. Får man ta med sig syskon på Södra BB förresten, du som fött där? (erkänner att jag är en internet-stalker)
 

Varför inte träffa en hemBM tillsammans

Skrivet av  Enna
och diskutera just ert fall där födseln går extremt snabbt. Mer med perspektiv så att han vet hur han kan göra _om_ ni inte hinner in.
Många karlar ändrar inställning till hemfödsel efter att ha träffat en hemBBM ;P
 

Om du...

Skrivet av  Margut med 4:an i magen
... tror att du kommer att föda på bf så kan du väl ordna barnvakt i förebyggande syfte.
Om bf är t.ex.14/4 och du födde första däromkring kanske du kan bjuda hem din mamma (t.ex.) den 10:e. Då finns hon ju på plats när det händer.
Fast bebisar har ju en tendens att följa sina egna planer... :-)

Lycka till i alla fall!
 

Nä, skulle bara bli stressad!

Skrivet av  space
Vill INTE ha någon hemma innan bf (eller efter heller för den delen). Vill mest bara vara i fred och vila och det går ju inte om man har någon hos sig.

Tack för tipset dock!
 

Ett

Skrivet av  ::Hannanon & Frode + 4 till::
alternativ är en planerad igångsättning. Annars skulle jag ta med mig barnet till förlossningen. Så får barnvakten möta upp där.

Nu när vi födde senast, så var en granne involverad. De var "jour" tills den riktiga barnisen kom..

Innan den riktiga barnisen ens hade vaknat ordentligt & satt sig i bilen, så var sonen redan född:-)
Bla,bla,bla:-)

Lycka till!

 

Inte säkert det går snabbare!

Skrivet av  C med 3
Min andra förlossning var som den du beskriver.
Den tredje tog flera timmar längre. Vi oroade oss som du gör och gjorde helt enkelt så att vi åkte in så fort jag började få värkar, väntade inte på att de skulle bli regelbundna etc.
 

Nä då är det ju inga problem,

Skrivet av  space
men om det nu blir så? Det verkar ju ändå ganska vanligt.

Jag hade regelbundna värkar med en minut emellan från början förra gången men förstod inte att det var dags att ge sig av eftersom det ska ta så lång tid när man är förstföderska och på förlossningen tyckte de också att jag kunde vänta och se. Så även om jag åker in direkt jag känner något så kan det ju bli så att vi inte hinner få barnvakt.
 

Vi frågade på förlossningen

Skrivet av  Björna med lillebror 11 mån
hur man gör, eftersom lillebror tog 1 h och 15 minuter på sig från första värk. Den här gången kunde vi lämna in storasyster hos grannarna eftersom vi bor i tvåfamiljs hus. Men det gör ju inte alla så vi frågade hur snabbföderskor gjorde och de sa att äldre syskon får följa med och förhoppningsvis är ju pappan med och kan vänta med syskonen i korridoren. Man får ju föda själv men när man har så snabbar förlossningar tycker jag att det på något sätt inte är lika viktigt att maken är där, man hinner liksom inte "njuta" av honom...
Man kan ju dessutom ringa i taxin till barnvakt så kan komma till sjukhuset och då kan det ju faktiskt hända att pappa ändå får vara med..
 

Så här gjorde vi

Skrivet av  Elvira
Efter tre mycket snabba förlossningar (ettan 2,5 timme-20 minuter på förlossningen,tvåan två timmar-en timme på förlossningen, trean 40 minuter-född i bilen)
När jag väntade fyran fick jag en tid på förlossningen 2 veckor före BF.Bm bräckte hinnorna och jag fick värkar.50 minuter senare kom lille fyran!
Jätteskönt att slippa oroa sej för bilresan,barnvakt mm.Helt perfekt enligt mej.
 

Artiklar från Familjeliv