Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Trycket mot ändtarmen?

Skrivet av Carro med 2
Jag har precis fött mitt andra barn. Mina båda förlossningar har varit väldigt lika på i stort sett alla sätt, men en sak skiljde väldigt mycket. Vid första förlossningen hamnade jag i halvsittande läge pga en skalpelektrod som krånglade, och jag blev kvar i den ställningen den sista timmen av förlossningen. Allt gick bra, men jag upplevde att det inte var den bästa ställningen när man skulle krysta, så inför denna förlossning bestämde jag mig för att testa knästående.
Jag blev helt chockad över det tryck som kändes mot ändtarmen. Inte för att det var någon skarp smärta, utan jag fick ångest av det kraftfulla trycket. Det kändes ju som att min rumpa skulle vända sig ut och in, som på en babian.
Varför kändes det inte alls såhär vid den första förlossningen? Beror det på att jag då i halvsittande ställning liksom hade ett mottryck mot rumpan (iom att jag satt på den)? Eller kan det bero på att detta barn (min senaste förlossning) kom i vidöppen hjässbjudning? Blir trycket bakåt värre då?
Vid båda mina förlossningar har jag klarat smärtan bra mha koncentration, lustgas, avslappning och andning. Smärtan skrämmer mig inte ifall det skulle bli aktuellt med fler barn. Däremot detta tryck mot ändtarmen... Det var väldigt ångestladdat för mig och jag blev så överrumplad av känslan, eftersom jag inte kände så förra gången.
Någon som känner igen detta? Fler som upplevt detta tryck vid ena förlossningen men inte vid andra? Vad kan det bero på?
Svar på tråden: Trycket mot ändtarmen?

Det var...

Skrivet av  Venus
det vidöppna läget som spökade, helt klart!
 

jahaaaaa....

Skrivet av  Malin med Thor 040503
Jag har bara fött ett barn, men jag kände också ett _enormt_ tryck bakåt. Jag trodde det var normalt eftersom barnmorskan på förlossningen hela tiden frågade om jag kände ett tryck bakåt. Fick prova massa ställningar, och för varje ställning kollade hon om jag fortfarande kände tryck bakåt...
Min son kom också ut med ansiktet åt fel håll, så det kan alltså ha varit därför jag kände det där trycket??? (han fick hjälp ut med sugklocka eftersom han fastnade vid spinae)
 

Usch ja

Skrivet av  mie med Valter03 och Hoppsan bf 24/4
Jag har de senaste två förlossningarna velat, men inte kunnat föda stående/halvsittande/på förlossningspall. Det har varit ett sådant fruktansvärt tryck att jag måste lägga mig på sida eller rygg och föda. Inget av mina barn har legat i vidöppet läge, det ena var normalstort det andra ganska stort.

Jag har haft extremt kraftiga krystvärkar och "skyllt" på dem!

/mie
 

Jag hade så...

Skrivet av  Eleonor med Cesar 040107, bf 24/4
vid min förlossning (har bara fött ett barn än så länge). Det började strax innan krystvärkarna kom och jag trodde det var så det kändes för alla att krysta?! Jag kan dock inte säga att det var obehagligt, snarare en befriande känsla när man äntligen fick "trycka på". ;o)
 

Min första bebis kom...

Skrivet av  Emmanuelle
...i vidöppen hjässbjudning. En fullkomligt vidrig smärta i ryggslutet och rumpan. Jag låg och pressade handen mot rumpan och bara skrek och ville dö. Det kändes som tortyr.

Mitt andra barn låg normalt, och det gjorde inte alls så ont. Kände ingen smärta mot rumpan. Jag andades mig igenom smärtan och det kändes inte outhärdligt på något sätt. Enorm skillnad mot den första förlossningen där barnet låg felvänt!
 

Skönt att höra... OT

Skrivet av  Karolina med Isak -03
Oj, vad skönt det var för mig att läsa ditt inlägg. Jag födde sonen i vidöppet läge och smärtan var som du beskriver. Nu är det kanske så att jag är smärtkänslig och kommer att få lika ont vid en ev. andra förlossning, men när jag läser ditt inlägg får jag ändå lite hopp om att det kan bli bättre en andra gång. Tack!
 

Det blir säkert bättre...

Skrivet av  Emmanuelle
...andra gången! Jag trodde att jag var smärtålig och fick verkligen en chock under första förlossningen, trots att jag var ganska väl förberedd. Andra gick däremot jättebra och jag födde helt utan medicinsk smärtlindring med hjälp av psykoprofylax.

För att undvika att bebisen föds i vidöppen hjässbjudning fick jag inför andra förlossningen tips om att stå upp och vagga med höfterna under värkarna. Då blir det lättare för bebisen att rotera rätt. Jag gjorde det då och då under öppningskedet, gick omkring med gåstol, men tog det förstås lite lugnt också och vilade i sängen och duschen ibland.

Stod på knä i övergångskedet när bebisen skulle ner en bit till. Sen låg jag på sidan och födde.

Lycka till nästa gång!
 

Barn som ligger vänstervänt/vidöppet i början av

Skrivet av  Jordemor
förlossningen brukar oftast rotera runt och födas framstupa. Men innan de gör de kan kvinnan uppleva ett tidigt tryck nedåt. Och ditt barn som föddes i vidöppen hjässbjudning borde gett dig ett extra tryck nedåt under hela krystningen.
 

Aha!

Skrivet av  Eleonor med Cesar 040107, bf 24/4
Det var ju så det var när sonen föddes. Han låg vänstervänt tror jag, och sedan roterade han då äntligen (efter 15 timmar på förlossningen) ner lagom till "leverans".
 

Artiklar från Familjeliv