Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"Skräckpropaganda"?

Skrivet av Hm
När kvinnor beskriver hemska förlossningsupplevelser, bla här på sidan, sägs det ofta att dessa beskrivningar är "skräckpropaganda". Detta ord förbryllar mig. Propaganda? Såvitt jag förstått är syftet med propaganda att man försöker vinna anhängare till en åsikt för sin egen gagn. Vad tror de som använder ordet "skräckpropaganda" att kvinnor har för syfte när de berättar om hemska erfarenheter? Att vinna anhängare till åsikten att det är vidrigt att föda barn? Till vilken gagn? Jag kan se att man kan ha motiv till att "romantisera" barnafödande, stark tro på det naturliga födandets överlägsenhet, befolkningskris, ekonomiska intressen m.m., men vad skulle man ha för motiv för att bedriva "skräckpropaganda"? Varför skulle någon vilja överdriva sina negativa upplevelser, vilket detta begrepp antyder, och sprida obefogad skräck? Om någon har svaren på dessa frågor vore det jätteintressant att få ta del av dessa!
Svar på tråden: "Skräckpropaganda"?

Mig veterligen..

Skrivet av  Klara
.. har den termen använts en gång. Det var i samband med diskutionen om risken att dö i samband med förlossningen och i vilken utsträckning man ska varna/oroa sig för detta
 

skräckpropaganda...

Skrivet av  inam
Jag vet att jag använt det ordet i ett ewller ett per inlägg, och precis som du skrev var det i samband med att man drog upp den stora dödsrisken i samband med förlossningar.

Jag har aldrig menat att förringa andras upplevelser, och i det sammanhang jag använde ordet handlade det ju om statistik, inte om upplevelser av förlossnigar.
 

Artiklar från Familjeliv