Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Julen räddad

Skrivet av Anso & Emilia
Emilias önskelista har inte varit så lång. Det har varit svårt att få ur henne något vettigt alls. Hon nämde en gång leksakspengar, men jag kände att jag inte ville ha några farliga små mynt som Lovisa kan stoppa i munnen.

Men efter att ha skrivit ner allt vi köpt till barnen så kändes det på något vis ganska torftigt. Jag frågade henne igen vad hon önskade sig. Jag fick ett enda svar: leksakspengar.

Samma sak igen dagen efter. Började diskutera det med Fredrik. Hon önskar sig en enda sak, och det kostar inte många kronor. Okej, vi kanske kan köpa det ändå, men då får hon bara ha det i sitt rum.

Tänkte åka till leksaksaffären 23:e, men så kom vi på att vi ändå skulle ha vägarna förbi där 24:e när vi åkte till mina föräldrar.
Idag den 24:e så kom vi ju på att vi inte hade en aning om hur länge de hade öppet idag. Letade i annonsbladet, men de hade ingen annons där, däremot grannbutiken hade öppet till 14.00. Drog slutsatsen att alla affärer i centrum säkert hade samma öppettider på julafton.
Tio minuter i två stod vi utanför en stängd butik. Nähä, det blev inga leksakspengar. Men vi skulle ha julklappspapper också, så Fredrik sprang in på Konsum.
Jag ropade efter honom att kika om han såg "det där andra" också någonstans för det finns ju ett begränsat urval av leksaker även där. Men några större förhoppningar hade jag ju inte. Men tror ni inte det fanns där?! Det hängde där bredvid ett paket med yatzy-blad...
Och det var tur det, för när Emilia öppnade det lilla oansenliga paketet som kostat någon tia, så ropade hon högt JA! JAG FICK DET SOM JAG ÖNSKADE MIG!
Tack för det, konsum!

Vilken julklapp blev era barn mest glada för?
Vilken julkapp har de visat störst intresse för?
(dessa saker behöver ju inte alltid sammanfalla!)

Emilia visade störst intresse för ett CD-ROM spel med Björnas magasin. Det ville hon spela direkt men min mormor har ingen dator.
Svar på tråden: Julen räddad

Jensen....

Skrivet av  Nilla
...har pratat om det där sjörövarskeppet med Peter Pan som dom har visat i Tv-reklamen hela julen(Fast han har längtat efter det säkert ett helt år.) För ett par år sedan fick han ett liknande skepp, jag var ganska fattig då och köpte ett skepp på Röda Korset för 30 spänn!! Men som han har älskat det!! Lite trasigt och det fattades en massa delar. Nu denna julen är ekonomin mycket bättre så nu fick han äntligen sitt fina skepp, men vilken besvikelse när vi upptäckte att det är i 1000 smådelar som vi måste sätta ihop! Lite snopen när han öppnade kartongen, men nu är ju juldagen räddad (antagligen annandagen också, det är massor av delar!!) Borde det inte skrivas ut tydligt på kartongen??
Nåväl, lycklig är han i alla fall!!
 

vilken tur..

Skrivet av  Anna och Matilda
ni hade, helt otroligt egentligen.

Här gick julen lugnt vi åkte till farmor & farfar vid 13.00 och då åt vi på en gång, sen tittade vi på kalle och därefter kom tomten, spännande, Matilda berättade vilken stol han kunde sitta på för den satt han ju på förra gången vi firade jul där(för 2 år sen!!att hon minns??)
Sen var det paketutdelning och tomten gick.
I år var det bra rejäla och fina paket inget småtjafs som det kan bli ibland. Vet egentligen inte vilken hon gillae bäst leksakerna, kläderna eller spelen?hon tycker om så mycket.
På julaftn hade vi snö. på juldagen åkte vi till kusinen(barnens) som har hästranch i Strängnäs, red på hästar, klappade katter och hundar och matade hönsen, men då började allt att smälta så det var verkligen lervälling där ute, blä. På kvällen åkte vi hem och på annandagen var vi bara hemma hela dagen och lekte och fiffade. Igår kom lillkusinen och ville leka, vi åt och tog det lugnt tillsammans. Idag blir det nog mys kanske nån liten tur. Barnen har inte varit utanför dörren på två dagar!
Matilda har en himla hosta som aldrig vill ge med sig men fö är hon pigg. snart kommer nyår och då ska vi försöka sova middag(de tyckte de var jättespännande förra året-sova mitt på dagen!!??)så vi orkar vara uppe till tolvlsaget.
Ha det bra och kom in och skriv lite då och då
 

Bästa julklapparna...

Skrivet av  Anna & Hampus
frågade jag just Hampus och fick till svar: ishockeymålvaktklubban, ishockeyspelet, flexitraxbilbanan och Timrå IK matchtröjan som tom var i rätt storlek och med Hampus namn tryckt på ryggen...fast för Niklas och mig är Timrå verkligen konkurrenterna och vi skulle aldrig gå på en match;-) Men Hampus gillar alla hockeylag och det får man ju acceptera...
 

Julklappar

Skrivet av  Malin med Lucas
....vilken härlig historia....så bra att Konsum finns !!!

Lucas har hela hösten tittat i leksakskataloger och skrivit av artikelnummer...klippt ut bilder...gjort listor till tomten...suttit och berättat för alla och envar vad han önskade sig.

Men så kom veckorna före jul och plötsligt...sinade önskningarna...minskade dag för dag. Det blev nästan lite panik..."skulle han inte önska sig något alls ?" ve och fasa....

Vi fick krama ur honom önskningarna så att de blev några paket i alla fall.

Bland de heta önskningarna hade länge en polisskåpbil från Playmobil regerat...dyr som attan.....och den blev det..
Likaså en polisstation som hör till, tjuvar och kassaskåp.

Det leker Lucas nu med så att det stänker...men just på julaftonsnatten så var det en annan klapp som segrade....PÄRLPLATTOR....Storögd och klädd i julklappspyjamasen satt Lucas till 01.30 på natten och byggde pärlplattor med mamma och moster...!!!

Det var en outsider...som inte funnits med under höstens listskrivande.

Likaså blev en bok om Dinosaurier...väldans poppis..en sådan man kan vika ut, vika in och greja med...

Tomten är snäll


/Malin



 

Artiklar från Familjeliv