Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Skolval?

Skrivet av mia b
Fick en blankett förra veckan där det var dax att välja skola för Isac. Det som känts så avlägset...har ju redan de båda äldre barnen i 2an o 4an, men min Isac känns så "liten".
Har svårt att välja oxå, då jag tycker att skolan som de äldre går i fungerar mindre bra. De går i en montessori-inspirerad skola, men inte många av de lärarna som jobbar där nu vet ens vad det innebär...
Man har inget eget klassrum och efter 6års blir klasserna sammanslagna till 1-2, 2-3 och 4-5 or med två lärare i varje klass...ca 45 elever. De får själva planera sina veckoarbeten o har inga bestämda ämneslektioner..

Sexårs är iofs för sig självt, men rätt kaotiskt och stimmigt o min Isac är en ganska känslig liten kille som jag tror kommer ha svårt för att ta hårda ord o den jäkt som jag anar där.

Det positiva med att välja den skolan är ju att han har sina äldre syskon där, i samma byggnad o de kan finnas till hands för honom om han behöver det.

Vad hade ni gjort?
Och hur vill ni att den skolan som ni väljer till ert barn ska funka?

Jag skulle hellre se en skola mer liknande den jag gick i som liten.
Med en åldersklass med ca 20 elever, en eller två lärare, egna bänkar och eget klassrum, ämneslektioner och bra sammanhållning.
Tror att det är viktigt att man känner sig lugn för att göra ett bra jobb i skolan...

Berätta hur har ni tänkt er??
Svar på tråden: Skolval?

Nu?

Skrivet av  Jenny P
Vi var tvungna att välja redan i november! Valde inte alls då kan jag säga. Har haft ett helvete under hösten med tvångsförflyttning av dagis och bråkat med alla i kommunen känns det som. Då är man inte direkt munter på att välja skola samtidigt, man har helt enkelt inte tid.

Helst skulle jag vilja att Joakim går i skolan jag gick i. Men den ligger avigt till och skulle innebära väldigt tidiga/sena tider. Skolan som han nu kommer få gå i avskyr jag som pesten men vad ska man göra?
 

Vi har inte fåt välja ännu!

Skrivet av  Camilla
Hur gjorde ni?
Var ni och hälsade på eller?
 

Skolan vi valt

Skrivet av  Jenny P
är samma skola som Joakim går på dagis i. Måste välja den pga jag ej har körkort. Nästa skola ligger ungefär 3 km härifrån i "fel" riktning vad det gäller vägen till jobbet. Önskar jag kunde valt en annan skola.
 

Artiklar från Familjeliv