Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

nadia3

Skrivet av Marie med Isabelle -96 + bf 0205
Spännande. Vilket land kommer din man ifrån? Är du också muslim? Hur gamla är era barn?`
Kram från frågvisa jag
Svar på tråden: nadia3

hej

Skrivet av  nadia3
hej, min man kommer ifrån Irak. Jag konverterade till Islam isamband med att vi gifte oss. Det var viktigt för hans familj,och jag har aldrig varit särskilt religiös. jag kan inte påstå att jag är en troende muslim,men äter ej griskött/dricker ej alkohol, vi skänker pengar till moskeen osv. våra barn är 7 år,5 år och så har vi en liten tös på 6 månader.
men nog om mig... vart gifte ni er? (härligt att vara nygift),vad var du orolig för när du gifte dig med din man? vad kul att du lär dig arabiska , jag har gett upp för länge sen.(hoppas du har bättre tålamod än mig haha) kram
 

hej

Skrivet av  Marie med Isabelle -96 + bf 0205
Jag är inte muslim och hans familj är ok med det. Men för min mans sinnesros skull äter jag inte gris nu när jag är gravid och vårt barn ska också bli en "minus-grisare" :-) Det grö ingenting då jag faktiskt inte tror att griskött är så nyttigt för kroppen.

Jag var orolig när jag träffade min man därför att jag hade fördomar mot muslimer helt enkelt. Jag hade tankar om att det skulle bli diskussioner om min frihet, mina killkompisar, det faktum att jag röker( inte nu när jag är gravid), att jag dricker vid speciella tillfällen(inte heller detta nu), att jag inte älskar att städa och laga mat, att jag förväntar mig att man delar på sånt och att ta hand om barnen mm mm. Men det har inte varit några problem alls. Vi pratar och diskuterar mycket och vissa saker är svårt då han bara varit i Sverige 1,5 år men det är utvecklande och intressant också ju.

Vi gifte oss först muslimsk hemma hos en imam i vår stad sedan fem månader efter gifte vi oss i kyrkan här. Ja det är härligt att vara nykär, nygift och gravid SAMTIDIGT :-)

Ja jag är jättesugen på att lära mig arabiska just nu så jag passar på så länge den känslan håller i sig.

Åh vad många barn ni har... det vill vi också :-) Var i landet bor ni?
 

Marie

Skrivet av  nadia3
hej Marie!det är synd att det finns så många fördomar om islam. den första frågan man får,när man berättar att ens man kommer från Irak är -är han muslim? oj då,hur går det? stackars dig ungefär.
jag tycker att det är jätteviktigt att man kan prata med varandra och visa varandra respekt. det som skiljer oss mest åt är barnuppfostran, han blev uppfostrad på ett visst sätt och jag på ett annat, och vi för ju över det på våra barn.
du skrev att ni gifte er muslimskt hemma,men måste du inte konvertera till islam då?
haahaa, tycker du vi har många barn.om min man skulle bestämma så skulle vi ha ett helt fotbollslag...men för min del räcker det, jag har fått min lilla dotter tillslut. jag har sagt till honom att fabriken är stängd...
 

Artiklar från Familjeliv