Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hänger på med en ny enkät....om giftermål!

Skrivet av en ogift
1)Är ni gifta?

2)Vad tycker omgivningen om det? (Egentligen en följdfråga till er som inte är gifta)

3)Varifrån kommer din man/sambo?

4)Vilken religon tillhör ni?

5)Har ni barn?
Svar på tråden: Hänger på med en ny enkät....om giftermål!

Mina svar!

Skrivet av  AnMa
1)Är ni gifta?
-Japp
2)Vad tycker omgivningen om det? (Egentligen en följdfråga till er som inte är gifta)
-I början var det inte så populärt av min man familj att vi var ogifta och hade barn, men sen lugnade de sig. nu är de Nöjda.
3)Varifrån kommer din man/sambo?
-Grekland

4)Vilken religon tillhör ni?
-Jag protestant & maken grekortodox

5)Har ni barn?
-Ja

 

carins svar

Skrivet av  carin
1)Är ni gifta?
ja
2)Vad tycker omgivningen om det? (Egentligen en följdfråga till er som inte är gifta)
hans familj ville att vi skulle gifta oss näe jag blev gravid även vi min familj bröt upp med mig när jag träffade honomm men känner att hans familj e min familj
3)Varifrån kommer din man/sambo?

4)Vilken religon tillhör ni?
islam
5)Har ni barn?
ja et o en till på väg
 

Thereses svar...

Skrivet av  Therese
1. Japp, sedan 4 år tillbaka

2. Nu är det bra, men förlorat vänner och familj på
vägen, tyvärr.

3. Egypten

4. Kristendomen

5. Ja, ett.
 

Sara svarar

Skrivet av  Sara
1)Är ni gifta?
- nej

2)Vad tycker omgivningen om det? (Egentligen en följdfråga till er som inte är gifta)
- inte mycket, det är nog ingen som bryr sig speciellt om vi är gifta eller ej, det är vi vuxna nog att bestämma själva

3)Varifrån kommer din man/sambo?
- Colombia

4)Vilken religon tillhör ni?
- ingen av oss känner att vi tillhör någon religion, men våra resp födelseländer anses ju vara protestantiska resp katolska

5)Har ni barn?
- ja två gemensamma och tredje på väg
 

Marie svarar

Skrivet av  Marie med Isabelle -96 + bf 0205
1)Är ni gifta?
- Ja, både muslimsk och kristet.

2)Vad tycker omgivningen om det? (Egentligen en följdfråga till er som inte är gifta)
- Svårt i början för min familj men nu är alla nöjda och glada.

3)Varifrån kommer din man/sambo?
- Libyen, norra Afrika.

4)Vilken religon tillhör ni?
- Min man är muslim och jag kristen men ej troende praktiserande kristen.

5)Har ni barn?
- Jah har en flicka sedan tidigare och vi väntar gemensamt barn nu i februari.
 

daisy svarar:

Skrivet av  daisy
1)Är ni gifta?
Nej, lyckliga sambosar:)

2)Vad tycker omgivningen om det? (Egentligen en följdfråga till er som inte är gifta)
Ingen bryr sig om att vi inte är gifta (förutom sambons superreligösa farmor som tycker det är lite förskräckligt att vi fick barn innan vi gifte oss). Min svärmor tyckte också i början att vi var tvungna att gifta oss när jag blev gravid, men har insett nu att det funkar bra i ala fall;).

3)Varifrån kommer din man/sambo?
England, med föräldrar från Jamaica.

4)Vilken religon tillhör ni?
Jag: ingen, är inte troende.
Han: föddes katolik, växte upp i church of england, är inte troende.

5)Har ni barn? en dotter
 

Lotta svarar

Skrivet av  Lotta med Maja 28/6
1)Är ni gifta?
Nej
2)Vad tycker omgivningen om det? (Egentligen en följdfråga till er som inte är gifta)
Inget vad jag vet.
3)Varifrån kommer din man/sambo?
Serbien
4)Vilken religon tillhör ni?
Han är ortodox och jag tillhör ingen.
5)Har ni barn?
Ja en dotter.




 

Snart bröllop...

Skrivet av  Sunshine
1. Vi är inte gifta än. Ska gifta oss juni -05.
2. Ingen som har reagerat på att vi inte är gifta.
3. Min sambo kommer från Eritrea.
4. Vi är båda kristna (han är ortodox), men ingen av oss är speciellt religösa. Vi är typ bara födda till det.
5. Två barn, 4 och 7 år gamla.
 

*vega* svarar

Skrivet av  *vega*
1.Vi är inte gifta,men skojar litet om att gifta oss när vi firar 10 år tillsammans.( ca 1 1/2 år kvar)

2.Ingen verkar tycka att det är konstigt på något vis.
Både hans och min familj är ganska "moderna" och varken hans eller mina föräldrar är/var gifta.

3.Min sambo kommer från Chile och jag är svensk.

4.Han är född katolik.
Jag har blivit "fritt" uppfostrad och uppmanad att lära mig om världens alla olika religioner och tidigt fått det inpräntat i mig hur viktigt det är att respektera och acceptera andras religösa övertygelser.
Vi har döpt vår flicka i svenska kyrkan och kan som sagt tänka oss att eventuellt gifta oss någon dag,men ingen av oss är speciellt troende igentligen.

5.Vi har en dotter och väntar tillökning i oktober.
 

Tittar förbi o svarar

Skrivet av  Ses
1)Är ni gifta?
Nej

2)Vad tycker omgivningen om det? (Egentligen en följdfråga till er som inte är gifta)
Hans familj tycker att vi borde vara det. Min familj är nog ganska nöjd, eftersom de inte helt accepterat min man och våra planer på att flytta till hans hemland.

3)Varifrån kommer din man/sambo?
sydostasien

4)Vilken religon tillhör ni?
Jag ingen, han muslim/buddhist.

5)Har ni barn?
ett
 

Bara nyfiken:

Skrivet av  Vildänglarnas mamma
Hur kan din sambo tillhöra två religioner? Är det hans föräldrar som har olika eller...?

Tycker att religion ibland kan krångla till livet endel och detta låter knepigt.:0)
 

han är inte så

Skrivet av  Ses
väldigt troende, det kanske underlättar. Hans släkt på faderns sida är muslimer men de lever i ett övervägande buddhistiskt land. Det känns som de har ett ganska "svenskt" (jmf med min familj) förhållande till sin religion och är inte särskilt praktiserande och väldigt vidsynta och toleranta, när det gäller den biten. Familjen är sedan tidigare blandad med många nationaliteter. Min man beskrev sig en gång tidigt i vårt förhållande som muslim när det gäller matvanorna och buddhist när det livsfilosofin. Det är ganska hårddraget förstås, men kanske förtydligar ändå?
 

Vildängelmamman:

Skrivet av  Vildänglarnas mamma
Ja, vi är gifta. Vi var först sambo i 5 år och sen gifte vi oss. Det var inga kommentarer från någon sida så länge vi var sambos. Min man kommer från Iran. Det är jättesvårt att svara på religionsfrågan tycker jag. Ingen av oss är praktiserande inom någon religion. Vi firar jul, Noroz, påsk och midsommar. Naturligtvis är vi ändå påverkade av att vi vuxit upp i en kristen, respektive muslimsk omgivning. Vi har två flickor.
 

Jo förresten:

Skrivet av  Vildänglarnas mamma
Vi är gifta först svenskt borgerligt och sedan enligt iransk lag.
 

Noroz

Skrivet av  höstmamman
är ingen muslimsk högtid, tvärtom så förbjöds den först av mullorna i Iran. (Bara som information).
 

Nä just det...

Skrivet av  Vildänglarnas mamma
... om nu någon orkar läsa så här långt ner så kan jag ju berätta att många av iraniernas gamla traditioner kommer från Zarathustras filosofi. Det gör Noroz också tror jag.
 

Selma svarar

Skrivet av  Selma m 2 barn
1)Är ni gifta?
* Jepp, mest för att jag ville det.

2)Vad tycker omgivningen om det? (Egentligen en följdfråga till er som inte är gifta)
* Helt ok, utom min mor som tycker det är lite onödigt, borgeligt kanske hon kan förstå...

3)Varifrån kommer din man/sambo?
* Från Chile

4)Vilken religon tillhör ni?
* Kristna, jag svenska kyrkan, han katolska, barnen svenska kyrkan.

5)Har ni barn?
* Ja, 2 stycken
 

Josefine svarar

Skrivet av  Josefine med Junia 12/8-03
1)Är ni gifta?
* Ja

2)Vad tycker omgivningen om det? (Egentligen en följdfråga till er som inte är gifta)
* Inget speciellt ;-)

3)Varifrån kommer din man/sambo?
*Libanon

4)Vilken religon tillhör ni?
* Tillhör och tillhör... Min man är född, men ickepraktiskerande, muslim (nåja, han går till moskén när "det behövs", för begravningar etc). Jag är inte medlem i någon religiöst samfund, men är inte icketroende, men inte praktiserande av någon specifik religion.

5)Har ni barn?
* Ja.
 

Duniyaa

Skrivet av  Duniyaa
1. Ja, vi är gifta.

2. -

3. Gambia

4. Min man är troende muslim
Jag är döpt och konfirmerad i svenska kyrkan,
men skulle inte vilja kalla mig kristen för det.

5. Vi har två barn.
 

Giftiga svar

Skrivet av  Christine med peruan
1)Är ni gifta?
Japp.

2)Vad tycker omgivningen om det? (Egentligen en följdfråga till er som inte är gifta)
Mina föräldrar är bara lite purkna på att de inte var med, eftersom vi gifte oss enkom för att han skulle få stanna i landet, och jag var 19 och gjorde det rejält i smyg ;o)

3)Varifrån kommer din man/sambo?
Peru.

4)Vilken religon tillhör ni?
Han tillhör ingen, tror han på nåt så är det naturgudarna i den andinska kulturen; Tayta Inti, Pacha Mama osv.

5)Har ni barn?
Japp, två tjejor.
 

Isabella svarar

Skrivet av  Isabella
1)Är ni gifta? Nej

2)Vad tycker omgivningen om det? (Egentligen en följdfråga till er som inte är gifta) I början när vi väntade/fick vårt första barn var det väldigt mkt. tjat från hans sida om att vi MÅSTE gifta oss, men nu (dottern är 4 1/2 år) har det lugnat ner sig lite....ibland kommer det på tal, de frågar om vi inte ska gifta oss, osv. När vi döpte vårt andra barn tyckte dom att vi skulle gifta oss samtidigt.

Vi vill gifta oss, ngn. gång tror jag. Men vi kan inte bestämma oss hur vi vill gifta oss, men en dag när tiden är mogen så ska vi gifta oss!

3)Varifrån kommer din man/sambo? Libanon

4)Vilken religon tillhör ni? Kristendommen, jag tillhör svenska kyrkan, min sambo & barnen tillhör syrisk/ortodoxa kyrkan. Ingen av oss är jätte troende el man har väl en tro, men vi går inte i kyrakn mer än på bröllop/dop/begravningar....

5)Har ni barn?
Ja, 2.
 

Nadias svar

Skrivet av  nadia3
1. ja, vi är gifta
2. min familj bröt kontakten,men hans familj är min nya familj,vi kommer jättebra överens.
3. från Irak
4. islam ,jag konverterade i samband med att vi gifte oss
5. ja, 2 pojkar och en flicka
 

Camilla svarar

Skrivet av  Camilla m Nathalie 2 år + v.18
1)Är ni gifta?
** Nej, ingen utav oss vill gifta sig. Vi tror inte på äktenskapet i sig och tycker det är en onödig utgit. Skulle vi mot all förmodan gifta oss så gör vi det om 10 år då vi behöver piffa upp livet lite. För man är ju enormt snygg i en bröllopsklänning! :)

2)Vad tycker omgivningen om det? (Egentligen en följdfråga till er som inte är gifta)
** Ingen av våra familjer har sagt nåt om det...förutom min sambos lillasyster. Som inte kan förstå att jag inte vill gifta mig. :)

3)Varifrån kommer din man/sambo?
** Eritrea

4)Vilken religon tillhör ni?
** Kristna båda två men han ortodox och jag...ja vad tusan är jag??? Ja inte troende i alla fall. :)

5)Har ni barn?
** Jepp vi väntar nr 2 nu om allt går bra.
 

Artiklar från Familjeliv