Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Om dop.. *långt*

Skrivet av Annika
Vi ska nu snart döpa vårt andra barn och jag vet inte riktigt hur vi ska göra.. Vi är överrens om att även detta barn ska döpa i mannens kyrka så det är helt klart.

Det jag inte vet hur vi ska göra är att när vi döpte första barnet hade vi vad jag tycker en ganska stor fest.. 25 personer.. mannes släkt, min släkt och våra vänner. Smörgåstårta som mina svärföräldrar bjöd på serverades hemma hos mina föräldrar (eftersom de bor i villa, svärföräldrar i en liten lägenhet). Mina svärföräldrar gruffsade en del om att de ville bjuda in sina vänner också men det sa vi då nej till eftersom vi kände att detta var vår dop.

Nu ska vi alltså döpa nästa barn.. Vi känner denna gången inte för att ha så stort dop som förra gången utan bara ha släkt och familj.. Men
för rättvisans skull borde vi då vara hemma hos mina svärföräldrar. Gudfadern är enligt min man sed en nära vän till honom så han och hans familj måste självklart vara med. Jag känner inte för att bjuda in mina vänner denna gånger( 8 st) och min man vill bjuda in sina ( 4 st). Men om vi är hos mina svärföräldrar så kan vi inte hindra dem att bjuda in vem de vill så då tillkommer ett antal vänner på svärföräldrarnas sida. Min mans släkt är större än min, jag har bara mina föräldrar och bröder så summan sumarum är att vi kommer att vara 5 svenskar och ca 20 st från min mans hemland. Tyvärr kan inte alla dessa svenska och vid andra sammankomster så brukar det oftast pratas på min mans språk. M a o kommer hela dopet att inte kännas som om det är vårat dop längre och dessutom kommer min familj känna sig helt utanför.

En tanke jag hade var att ev. hyr en resturang och på så sätt komma runt det här..
Vad tycker ni eller har ni några förslag?
Svar på tråden: Om dop.. *långt*

jag tycker...

Skrivet av  Therese
att ni, din man och du, ska göra det som känns rätt för er. Vad andra tycker och tänker ska inte ge er dåligt samvete. Gör det ni känner för, det är ert dop, ert barn och er fest!!
 

Skall ni ha en liten fest för familjen

Skrivet av  Anna med man från Peru
kan ni väl vara hemma hos er själva, om ni inte bor alltför trångt. Då behöver ni inte bekymra er för att svärföräldrarna vill bjuda sina egna vänner.
Tycker inte att ni skall behöva känna att ni måste vara hemma hos svärföräldrarna för att det skall bli rättvist. Det är väl mer praktiskt att vara hemma hos dina föräldrar om ni inte vill ha festen hemma.
 

svårt...

Skrivet av  Tina med Claudio
Om det nu är så att det kommer vara ca 20 st från din mans hemland, så skulle jag absolut ta med mina 8 vänner så att det blir lite mer utblandat.

När vå son döptes så hade vi ca 50 gäster, 5 av dessa va svenskar;) Men det gjorde inte mig något, jag har ingen släkt i den här stan så det var mina föräldrar och ett par kompisar till mig som kom.
Men vi hade en jätterolig fest, svärmor hade ordnat allt! Hon fixade lokal, präst, mat och hela rubbet.
Så vi hade en riktig fest som höll på till ca 2 på natten....

Igår var jag på dop, sambons kusin döptes och det var ett litet dop med ca 25 per(inkl ca6 barn)som närvarade. Och efteråt så var vi hemma hos bebisens familj och grillade i trädgården. Enkelt och sparsamt:)

Gör så som ni själva tycker, jag hade inget emot att svärmor fixade rubbet men man ska ju ha dopet så att man känner sig bekväm med det hela:)
 

Det är ju ert dop!

Skrivet av  Sunshine
Gör vad som känns rätt för er. Vad säger din man om det hela? Vill han gärna ha en större fest eller han tycker precis som du? Jag förstår dock svärföräldrarna som vill bjuda sina vänner, det är ju så det fungerar för dom och deras traditioner. Mina svärföräldrar hade blivit grymt besvikna om de inte fått bjuda några av sina vänner. Vi har haft ganska stora dopfester. När vår första dotter döptes var det ganska blandat svenskar och eritreaner, men när andra dottern döptes var det typ 80-90 gäster och då var det bara c:a 25-30 svenskar, men vi hade skitkul och alla var nöjda. Tycker du ska prata med din man och med dina svärföräldrar. Om din man håller med föräldrarna tycker jag nog man ska kompromissa lite. Du kan väl bjuda dina vänner också så blir det ju lite blandat.
 

känner igen mig lite....

Skrivet av  Isabella OBS!!!JÄTTE LÅNGT!
Har oxå två barn som är döpta i min sambos kyrka, detta trots att vi bor i en annan stad än där barnen är döpta (i svärföräldrarnas stad). Vi hade många diskussioner kring dopet. När vi döpte Tindra (1:a barnet) så döptes även hennes kusin så då "slog" vi ihop dopet & hade en jätte stor fest, det var hela min sambos släkt & vänner och många av kusinens vänner-(som inte jag känner alls!) från min sida var det min familj-4 personer och två av mina bästa vänner. (Mina andra kompisar & resten av min släkt kom inte just för att det är en bra bit att åka, ca 30 mil)
Som sagt det var inte ett självklart val, men tillslut blev det så, idag är jag jätte glad att jag valde att döpa barnen i sambons kyrka. DEls så känner jag att det känns bar att ge dem ngt. från min sambos "kultur", eftersom vi bor här i Sverige och vi lever väldigt svenskt, firar alla svenska högtider osv, sen är inte jag så särskillt troende själv & "dopet" är en större cermoni för min sambos sida, än för min.
Sen är det roligare dop, MKT. roligare fester!
Min mamma pratar ofta om hur trevligt det är att ha fest med min sambos familj/kultur!

Det var tråkigt att inte alla mina vänner o släkt kunnde komma, men som sagt jag är glad att jag döpte mina barn i hans kyrka.
(Sen fattade varken jag eller min familj ngt. av cermonin, men det gjorde knappt min sambo heller, för dom pratra ngt. gamalt bibelspråk.....)

Just det min bästa vännina är gudmor åt Tindra, det känndes jätte bra, då kännde jag att jag/min sida oxå blev lite mer delaktiga i dopet.

När mitt andra barn skulle döpas var det självklart att han skulle döpas i samma kyrka, men då var det oxå tveksammt till hur, just för att det kostar att hyra en restaurang som vi gjorde sist, sen var jag lite ledsen för jag skulle önska att lite fler av min sida skulle kunna komma......men det blev som så att vi hyrde en lokal. som vi ahde festen i.
Kyrka & mat fixade svärisarna. Rätt skönt, men jag brukade oxå säga till min sambo att det känndes mer som om det var "deras" (hans släkt) dop, än mitt.....öfr jag var liksom utanför planeringen, då var det lite kännsigt, men nu i efterhand var det ändå rätt skönt.
Och precis som förra gången var allt superlyckat, falktiskt ännu roligare än fööra gången....det blir lite mer intimt att vara i en festlokal istället för på restaurang. Sen kännde vi ju alla denna gången då inte kusinen var med.

Men det är ju ändå ERT barn som ska döpas, ni ska göra det som känns bäst för er/dig.....Förstår precis hur du känner när du säger att det inte känns som om det är ert dop, och att din familj kommer att känna sig utanför. Så funderade jag oxå.
Men som sagt......min familj tycker att det var helt fanatstiskt att vara med om detta. Det är ju sån skillnad mot våra svenska dop. Här festar man långt in på natten.
Oj, vad långt det blev....förstår om du inte orkat läsa ända hit!
 

Artiklar från Familjeliv