Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Åh, vad svårt!

Skrivet av Mamma Mia
Nu frågade min svärfar om vi inte ska omskära vår son (4 mån). Förut har jag tänkt tat det är onödigt o att det kan genomföras senare men nu börjar jag vackla lite. Såhär tänker jag:
Fördelar:
* Bättre hygien i resten av livet
* Snyggare ärr (när op görs när barnet är litet)
* Lättare att sköta opsåret när barnet är litet
Nackdelar:
* Risk för komplikation i samband med op, typ blödning, skada el infektion
* Fult op ärr i framtiden

Kort sagt, det finns många bra fördelar men jag är samtidigt lite rädd för komplikationer. Har någon lust att dela med sig av era erfarenheter el kan ge mig tips på bra sidor där man kan läsa om detta. Vart har ni opererat era barn tex? Tacksam för svar! =)

Svar på tråden: Åh, vad svårt!

ursäkta??

Skrivet av  motståndare mot omskärelse av underåriga barn på grund av religion
det är väl inte pga av renlighets orsaker som man omskär pojkar?det är enkom för att de inte skall känna djupare positiva känslor under det att de har samlag/sex.

jag är emot omskärelse av barn,ärr eller inte,låt barnet bestämma det själv i vuxen ålder.Eller har du ingen talan i slutändan i sakfrågan?är det likväl mannen i familjen eller släktingarna som bestämmer oavsett?

 

Jo, för mig...

Skrivet av  Mamma Mia
... är det enbart av renlighetsprinciper eftersom jag inte har någon kulturell tradition bakom mig. Jag har alltid haft en faiblesse för mörka män o eftersom många av dem är omskurna (inkl min amerikanske ex) så tycker jag personligen att en omskuren snopp är betydligt trevligare, ingen risk för äcklig "flensost" där inte. Jag har dessutom inget att klaga på vad gäller deras sexuella prestation, de har aldrig själva klagat över brist på känsel heller.
Jag har oxå förklarat fördelarna med omskärelse av ett barn, ärret hinner bli fint till puberteten (då allt är jobbigt nog ändå) samt att man har full uppsikt över sårskötseln.
Det är i allra högsta grad jag som kommer att bestämma detta, därför ville jag har lite input av er andra o nu vet jag ju vad du anser så tack för det. =)
 

Nej! Gör det inte!!

Skrivet av  Miya.
Låt han bestämma själv. Tänk på hans sexliv. Nä ve å fasa. Jag föredrar icke omskurna annars får man skavsår. Å stackars liten. Nej,nej,nej! Låt han få avgöra det själv
 

Ja, i vilken...

Skrivet av  Mamma Mia
... ålder skulle man då låta honom få bestämma detta? Vilken 10-11 åring skulle vilja få ett sår på snoppen? Jag tycker det verkar dumt att de ska få ett färskt ärr i den regionen i puberteten, det är nog större risk för infektion då oxå, mamma kanske inte får gå o kika där i tid o otid ;).
Något "skav" har jag inte hört mina sexpartners klaga över o inte jag heller...
 

jag får...

Skrivet av  miya
...skavsår av omskurna män för att de pumpar i all oändlighet, men jag kanske e känslig. Visst e det snyggare å renare med omskuren. Men det borde männen själv få välja när de e vuxna, inte 10,11 år alltså, utan vuxna.
 

När han är myndig?

Skrivet av  Anon Üm
Ett sådant beslut bör rimligen fattas av den som själv ska leva med det. F.ö. är det ju inte säkert att han i framtiden vill leva enligt den religion eller kultur som nu påbjuder att han ska vara omskuren.

Omskärelse på minderårig anser jag vara ett övergrepp och borde vara förbjudet om det inte är påkallat av väldigt konkreta medicinska besvär.
 

Som jag..

Skrivet av  Mamma Mia
... skrev ovan så finns ju en del fördelar med att göra detta ingrepp i tidig ålder, ffa mindre risk för ful ärrbildning samt infektion (bebisar har vädligt bra läkkött). Nu är ju omskärelse på pojkar inte förbjudet o det finns säkert god anledning till det, i detta förbudssamhälle så brukar ju inte storebror tveka att lägga tassarna i blöt annars... =)
 

men Mamma Mia då...

Skrivet av  Vickan
får jag bara fråga varför du känner att du har rätt att bestämma över en annan människas kropp? För det är just det jag tycker det handlar om här...
Alla har olika smak(som tur är!). Du har tydligen haft en väldigt otur med karlar som varit skitgrisar o inte tvättar sig... Jag måste haft tur isåna fall för min sexpartners har inte avskräckt mig. ;)
Jag har haft "ganska" många(kanske för många) erfarenheter av båda "sorterna" o ärligt? Jag har inte märkt en skillnad på förhud bara storlek. O min nu omskurne partner o sambo är inte uthållig på nåt vis(mycket känslig e han), så att de är en skillnad e BULLS**T. Detta beror på personen, men du vill kanske tro att de har med förhud o göra o de e ok... Du kommer aldrig få veta sanningen om mannen e omskuren från tidigare år då du inte har nåt o jämföra med (inte mannen själv heller).
Men, tillbaks till poängen, vad ger dig behörighet att bestämma o kontrollera en annan människas fysiska kropp? Att du fött honom? Att han e din son? Och? Han e forfarande en annan människa, han e inte du.. O du ger honom ingen talan just nu, du talar endast för dig själv... Hur hade du känt de om dina föäldrar tyckt att du t.ex. verkat ha för stora blygdläppar som liten o fixat till o "omskurit" dig, o opererat bort dessa för att det verkat "snyggare", "fräschare" o renare... Hade detta känts ok?
Jag tycker så här... du gör vad du vill med din kropp, pappan vad han vill med sin och låt er son göra vad han vill med sin.
 

Ja, så...

Skrivet av  Mamma Mia
... kanske man kan se på saken, jag ska tänka lite mer över ditt svar.
Dock kan jag tycka att vi som föräldrar ju tar många beslut dagligdags över våra barn o dess kroppar, just i egenskap av föräldrar ser vi till deras bästa. Kanske tar man bort bråkiga tonsiller, kanske låter man sätta in rör i öronen. Inget av detta är väl nödvändigt men vi tror att det blir bättre för barnen i det långa loppet.
Jag tro inte de killar jag träffat varit några smutsgrisar eg. Under förhuden så bildas snabbt en hinna av sekret som luktar rätt illa. Tvättar man sig inte precis innan sex (ibland kanske man är spontan) så tycker iaf inte jag att det är så mysigt att närmare granska den trakten oralt...
Nåväl, jag ska tänka över det du säger lite mer. Just nu lutar det åt att vi inte låter omskära lillkillen... =)
 

låter bra..

Skrivet av  Vickan
att ni trots allt kanske inte omskär sonen. Jag hoppas de blir så då jag känner stark för att vi själva ska få ta dessa stora beslut.
Men du fick de att låta som om vi kan gå till en läkare o "beställa" en operation av tonsiller eller öron. Vill påpeka att fallet absolut inte är så lätt. Endast efter återkommande streptokocker/ öroninflammation kan denna utväg komma på tal. (Återkommande betyder då inte 2-3 gånger utan mer typ 10-15/år) Då kan denna lösning diskuteras eftersom en människa inte kan gå på antibiotika gång på gång på gång... Då utvecklas resistens i kroppen o antibiotika faller bort för all framtid. Kan tala som "öron/hals"-barn själv o varken en halsfluss eller öroninflammation är smärtfri en gång, tänk då o ha en i mån. i flera år! (Så var mitt liv länge)O det är en ENORM befrielse att slippa risken av halsfluss vid varendaste liten snuva, som de var förr i tiden.
Så, vad jag ville påpeka var att de operationer du nämnde(rör i öron o borttagande av tonsiller) är visst nödvändiga operationer, alternativet är antibiotikaresistens, o kan i inga fall jämföras med en omskärelse. (Om inte de är en medicinsk åtgärd vid t.ex. för trång förhud, men det brukar inte visa sig förrän barnet är uppåt tonåren så det spelar inte nån roll i det här fallet).
Men berätta gärna vad som händer o håll oss "up-to-date"! Du har engagerat många här på snacket! ;)
 

nej

Skrivet av  Svensk man
Är också som de ovanstående emot omskärelse av barn.

Förstår inte vad det är för "fördelar" du radar upp. Är själv man kan påpekas. Hygién får man genom att tvätta sig, inte genom att stympa bort förhuden. Förhuden finns där av en anledning, det är inte meningen att den ska tas bort.

 

Jag förstår...

Skrivet av  Mamma Mia
.... hur du menar men jag kan meddela att alla killar inte är lika noga med hygienen som du verkar vara. Dessutom blir det en speciell lukt därinne ganska snart. Nåväl, jag ser det inte som stympning, i USA genomförs det på i princip alla små pojkar, oavsett kulturell/ relgiös bakgrund...
 

mina erfarenheter

Skrivet av  Nelly
Hej!
Läste inläggen ovan o känner mig manad att dela med mig av mina erfarenheter av omskärelse. (Som´inte ska blandas ihop med könsstympning av flickor som jag däremot INTE står för alls..)
Nåväl...jag har två söner som vi båda låtit omskäras när de var mellan tre o fyra månader. Anledningen är att det varit en del av religionen som min man tyckt varit viktig och som han själv haft positiva erfarenheter av. DVS det man anser varit bra för sig själv vill man ju föra över på sina egna barn. Det har inte varit viktigt för mig att INTE omskära dem om du förstår vad jag menar...
Operationen har båda gångerna gått jättebra, vi har båda två varit med under operationerna o sett hur det gått till. Vi har gjort det på privat svensk läkarklinik med en leg läkare o sjuksköterska o självklart med bedövning. Det hela har tagit ca 15 min o det har läkt på 1-2 dagar. Barn som är så små rör sig ju inte så mycket, kan inte rulla runt osv så vi har inte märkt av några smärtor efteråt.

Jag tycker inte att detta varit någon \'stor grej\' alls för våra söner. De har aldrig reflekterat över detta och eftersom de identifierar sig med sin pappa så är
detta inget konstigt att de är omskurna.
När det gäller att leva med en partner av en annan religion så är det ju ett givande och ett tagande precis som allt annat och jag tycker inte om fördomen som visar sig i ett inlägg ovan ...att förutsätta att det är den utlänska muslimske mannen som bestämmer allt!!
Så är det inte hos oss kan jag säga och hade jag motsatt mig omskärelse så hade min man accepterat detta..MEN som sagt så är det vissa saker man vill behålla i ett nytt land, andra som man slänger åt sidan precis som jag ser en del saker som jag vill föra över på barnen av svensk kultur..(är inte religiös av mig alls..). Konstigare är det inte!

Vill absolut inte \'övertyga\' dig till att låta omskära din son, det är ett beslut BARA du o din man kan fatta tillsammans. Vill bara ge en lite motvikt till inläggen ovan o förklara hur jag upplevt det för våra söner.
Lycka till!
 

Vad intressant...

Skrivet av  Mamma Mia
... att få ta del av dina erfarenheter som ju inte bara är teoretiska utan praktiska. Det teoretiska har jag ju själv haft många funderingar kring så nu ville jag få ta del av andras upplevelser.
Har du lust att berätta vart? I Stockholm? Ja, vi kommer fundera ett tag till men tack för svar iaf! =)
 

men snälla nån

Skrivet av  anonym med hänsyn till maken :)
vilka svar du har fått. Min man är omskuren och är definitivt av den mer heta typen i sängen. Jag har bara positivt att säga om det, ren är han också alltid på ett helt annat sätt en karlar som "har duschat på morgonen". Vår son är inte omskuren vilket vi ångrar, för som sagt det är lättare när de är små. Han har också alltid haft problem med små infektioner under förhuden, den är nog lite trång. Jag vet att det finns bra sjukhus i Stockholm som gör detta, men vet inte vilka.
 

Ja, jag blev...

Skrivet av  Mamma Mia
... allt lite förvånad men tanke på att detta är ett mångkulturellt forum. Men jag är ändå glad att folk bryr sig, man får ta till sig det man tycker låter vettigt helt enkelt. Ja, jag har just börjat förstå att det nog är många fördelar med att göra detta tidigt men som sagt så funderar vi ett tag till. =)
 

sjukt argument

Skrivet av  moth
så du tror att bara för man är omskuren så blir man den eldiga typen i sängen....?? Ha ha ha ha.. jag tror jag sätter i halsen på dessa sjuka argument att stympa små barn
 

hej Mamma Mia!

Skrivet av  nadia3
hej Mamma Mia!
vi har låtit omskära våra två söner och det är något jag är glad över. Vi gjorde det på Viktoriakliniken på jag tror Medborgarplatsen. Läkaren hette Nathansson och han var jättebra, förklarade ingreppet innan.
men jag tror att din son är för gammal för att göra det där. iallafall för fem år sedan hade de en gräns på 3 månader, men deras nummer står i tele.katalogen så du kan ringa och de berättar för dig det du behöver veta. Jag kan ju inte säga vad ni ska göra, (som de andra skriver) det är ju upp till er men jag har inte ångrat att vi gjort det. Tycker att det är både renare såväl som snyggare. jag känner flera som låtit omskära sina söner och de har inte varit några komplikationer alls.
 

Ok, är det ...

Skrivet av  Mamma Mia
... lite sent kanske? Jag minns att jag läst om någon som låtit omskära sin son o denne fick en jätteblödning, det var så otäckt, jag minns inte vart det var någonstans men jag antar att sådant kan hända även den bästa kirurg... Ja, jag tycker ju själv att omskurna snoppar är trevligare (snygga o rena) o det vill jag såklart unna min son oxå ;)...
 

hmmm

Skrivet av  Tina med Claudio
Min sambo är omskuren, men är kristen.
När vår son föddes så sa sambon att han skulle vilja att sonen blev omskuren...men då sa jag blankt nej!
Eftersom att inte min sambo har den religionen så fann jag det totalt onädigt att göra ett sådant ingrepp på min lille son.
Bra hygien får man av att tvätta sig....inte en anledning till att göra en sådan operation på ett litet barn som inte kan säga vad han vill själv.
Men som sagt, finns tron där och man gör det för religionens skull så ok, tycker jag:)
 

Som jag...

Skrivet av  Mamma Mia
... sagt längre upp så är det kutym att låta sina söner omskära sig i USA, oavsett releigion. Där gör man det av hygieniska principer o jag kan förstå det på många sätt. Jag trycker ju själv att omskurna snoppar är renare (o finare). Jag har dessutom jobbaat på en urologavd o stött på många som besvärat av trång förhud under hela livet o inte kommit sig för att göra en cirkumciso förrän sent i livet. Många infektioner under förhuden kan i värsta fall orsaka canser förutom att det är väldigt otrevlig på andra sätt.
Jag respekterar ju självklart ditt beslut men ser ju helt klart andra fördelar än bara de religiösa som fö troligen bygger på hygienaspekter... =)
 

om man..

Skrivet av  Tina med Claudio
..bor i USA där många pojkar omskärs, så har man ju naturligtvis en annan syn på saken.
Då är det ju helt "naturligt" att göra en sådan grej.
Här i Sverige är ju de flesta inte omskurna, och om man inte har en sådan religion som kräver det så känns det rätt främmande att göra det på sitt barn.
Jag personligen föredrar också omskurna män, det är snyggare, renligare(även om de flesta män tvättar sig varje dag där nere)och de orkar ofta längre i sängen:)
Men, jag tar inte det beslutet åt min son ändå...

Hade jag bott i Usa så hade jag säkert haft andra tankar om det hela..
 

Fast jag...

Skrivet av  Mamma Mia
... har de tankarna o jag bor ju inte i USA ;). Nä, allvarligt, jag vill ju det bästa för min son så beslutar jag att det blir omskärning så är det för hans bästa, inte för min egen skull el övertygelse... =)
 

Inte sant

Skrivet av  Michelle i NY
Här omskärs ca 50% av nyfödda pojakr och de flesta pga religiös övertygelse. Omskärning minskar drastiskt, speciellt i de större städerna.

Den religiösa övertygelsen LÅG i hygienen för 1000 tals år sedan då Isrealiterna bodde i öknen och kunde få in sand under förhuden vilket stäöllde till problem.

Att bo i Sverige 2004 och säga att man gör det för hygien är ju som att säga att 4 millioner svenskar går runt och inte är hygeniska. Jag har två bröder, en pappa och pojkvänner som ingen av dem var omskurna och klarade att hålla sej rena utan problem!!! PLUS att om man nu tror på Gud måste man väl acceptera vad han gett oss ......

Att säga att man gör det för det är "finare" tycker jag är rent vansinne!

jag tror oxå helt klart attdet påverkar sexstimulationen eftersom ollonet ligger blottat och är i fricktion hela tiden (torrt och trist ser det ut) medans en oomskuren har ollonet dolt vid alla tillfällen utom under samlag.

 

Ja, du borde...

Skrivet av  Mamma Mia
... ju veta bättre än jag iofs. Min amerikanske ex var omskuren o han var kristen (från Houston), han sa att det var väldigt vanligt där han kommer ifrån ("everybody").
Ja, jag tycker faktiskt att det blir en trist lukt under förhuden väldigt snabbt, det är inget som jag upplevt med män som varit omskurna. Det är ju trevligt om man vill ägna sig åt lite annat än bara "in o ut".
Jag tycker det är finare men det är ju självklart inte _orsaken_ utan _följden_ av omskärelse.
Som sagt så har jag varit med män av "bägge sorter" o jag har inte märkt att sexstimulationen är sämre, tvärtom blir de lite mer uthålliga för oss som vill ha någon mer än 4 sekunder (underbart är kort)... =)
 

Det var så förr

Skrivet av  Michelle i NY
Nu när det visar sej mer och mer att födelarna med omskärelse inte är så stora (om några) så väljer fler och för att inte göra det (om man nu inte gör det för religiösa aspekter).

igen, har en man som inte är omskuren. Han luktar inte unket och är uthållsam....Det är ju bara att lära pojken hur man håller sej ren!
 

If it ain\'t broken, don\'t fix it

Skrivet av  Carita
För det första stämmer det inte att ALLA pojkar omskärs i USA, även om det fortfarande är majoriteten. Och att "alla andra gör det" är inget riktigt argument.

Sen tror jag att även amerikanska pediatriker säger att det inte finns några medicinska skäl.

Sen tycker jag personligen att det är ett övergrepp att operera småbarn, det är något de ska bestämma själva. Alla operationer innebör förresten risker för infektion (el tänk om kniven slinter).

Vi opererar ju inte bort blindtarmen på våra barn (el oss själva) bara för att de ska slippa ev blindtarmsinflammation. Eller blygdläpparna på våra döttrar så de ska bli renare.
 

Tja...

Skrivet av  Mamma Mia
... på ett sätt håller jag med dig men ändå tycker jag inte man kan jämföra blygdläppar med en förhud, de är betydligt mer "fladdrande" om du förstår hur jag menar ;). Under en förhud kan "sista droppen" urin o sekret ligga o irritera huden, det bildas bakterier som snabbt växer till sig o bidrar till en lukt som iaf jag tycker illa om. Så blir det ju inte hos oss kvinnor, om nu inte alla andra är skapta väldigt annorlunda än mig o min dotter... =)
 

Jag är för det...

Skrivet av  Therese
precis som du säger så finns det många fördelar med att vara omskuren.
Jag tror man inte ska döma innan man själv upplevt det.
Dvs att de som är omskurna vet bäst, igentligen...

Sen när det gäller sexlivet så föredrar jag en omskuren....faktiskt.
 

Ja, jag...

Skrivet av  Mamma Mia
... känner nog att fördelarna överväger så långt... =)
 

men det kan de

Skrivet av  Michelle i NY
ju aldrig veta för de har ju inget att jämföra med. Såvida de inte omskurits som vuxna efter detatt de redan börjat sitt sexliv. Eller hur?
 

Ja men...

Skrivet av  Mamma Mia
... om omskurna inte _själva_ klagar över dålig känsel osv, varför ska vi andra då förutsätta att de måste ha det bara för att vi tror det? Det låter väldigt messersmith tycker jag...
 

Vad jag menar

Skrivet av  Michelle i NY
är att det är ju omöjligt för en man som varit omskuren hela livet att veta om han är känsligare eller inte. Men sen är det ju ganska självklart att om ollonet är blottat och blir skavt på hela tiden så blir det okänsligare
 

Jag förstod...

Skrivet av  Mamma Mia
... hur du menade men jag förstår inte varför vi ska bekymra oss om det om den det berör inte upplever detta som ett problem? Ingen av de omskurna män jag träffat har klagat över detta "problem"...
 

Men om de haft

Skrivet av  Michelle i NY
en chans att uppleva hur det är UTAN att vara omskuren så hade de kanske haft det! Men det får dem ju aldrig veta....hur det skulle varit då alltså.
 

Usch!

Skrivet av  moth
Hur kan du ens tänka tanken att operera din sons snopp? Om han vill bli "ren" låt han bestämma det! Snoppen ser ut som den gör för ett syfte inte för att du ska skära sönder den. Förhuden är där för att skydda den! Låt en en massa religonsbullshit gå förre din son. Sen kan du komma med en massa skitsnack att det för renlighets skull. Men det är väl i sådan fall bara att tvätta den med tvål och vatten...
 

Du har...

Skrivet av  Mamma Mia
... tydligen inte fattat ett enda dugg o det är ok men jag kan upprepa mig en gång till: Det handlar i detta fall inte om religion utan om andra aspekter. Du kanske tycker det låter konstigt men för mig som bott på olika platser runt om i världen (tex USA) så är det inte det minsta konstigt, där gör man nämligen inte detta pga religiösa skäl.
Du får göra som du vill men ha lite respekt o förståelse för att andra här i världen väljer att ta andra val...
 

Kan tillägga...

Skrivet av  Mamma Mia
... att min makes familj är kristna o att manlig omskärelse troligen förekommer i de flesta religioner. Det handlar mer om vad man har för kultur (sedvanor). Våra barn är mångkulturella så då får man ge o ta lite...
 

Min man är också kristen

Skrivet av  Therese
och alla i hands hemland omskär också sina barn.
och det är medicinskt bevisat att omskurna inte får lika mycket bevär som icke...faktiskt.
 

Ja, som sagt...

Skrivet av  Mamma Mia
.. så finns det en cancerform som sätter sig på ollonet. Den får i princip bara män som inte är omskurna...
 

Cancern rörde

Skrivet av  Christine med peruan
kvinnorna till icke-omskurna män, inte cancer på ollonet.
Man har hittat att kvinnor som har sex med oomskurna män löper en pytteminimal risk att få cervixcancer, men jag tror att det inte spelar någon roll egentligen, cervixcancer kan man få ändå.
 

Liten canserrisk finns

Skrivet av  Har läst på-moster till halvafrikan
för den icke omskurne mannens kvinna. Den är inte stor, men något fler kvinnor till icke omskurna män fick livmoderhals cancer. Men de flesta kvinnor med icke omskurna män får inte cancer!

Och tänk på att det finns många, många käncelceller som försvinner med förhuden. Kanske inte något man märker i ungdomen.
På äldre dar sisådär 40-50 + då mannens potens sjunker så kan omskuren/icke omskuren göra skillnaden på ett aktivt sexliv eller ej.

Det jag tycker du ska göra är att läsa, läsa, läsa. Låna på biblo, sök på internet. Det finns massor med info.
T.ex diskussionsforum för/emot
http://www.tidningenbarn.se/zino.aspx?articleID=5136

Lagen
http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/20010499.HTM

Vårdguiden
http://www.vardguiden.se/Article.asp?c=2824

ja det finns mycket att läsa och när du tar beslutet så tar du förhoppningsvis ett genomtänkt beslut som du kan stå för.

 

Nu är det

Skrivet av  Michelle i NY
så att i de forrskningarna har de inte tagit in variabler som religion, sexvanor, antal partners osv osv. Det säger ju sej självt att det är ganska normalt att en man som bara har haft en partner (som många som är omskurna i USA pga religiösa skäl) inte kommer att sprida samma saker till sin fru.

Om man tagit alla variabler i beaktande så hade nog de resultaten blivit ganska annorlunda.
 

INSTÄMMER HELT MED MOTH!!! IMT

Skrivet av  Chanel
,
 

Fler i samma situation

Skrivet av  C
Hejsan Mamma Mia!

Om jag har förstått det hela rätt så är din man kristen men från något land i Mellanöstern, stämmer det? Om du vill lära känna andra mammor med män från hela den arabiska/muslimska världen (dvs både muslimer och kristna) så kolla in min info. ;-)
 

Hon kan ju också gå med i

Skrivet av  Therese
"Svenska Mammor i Egypten" som är för alla oss som är gifta/tillsammans med män från arabländerna.
GÅ MED I BÅDA!

Hej Carol förresten!
 

Självklart i båda!

Skrivet av  C
Rekommenderar varmt båda grupperna!!! Superbra ställen. :-)

Hej hej Therese! Allt väl?

Mamma Mia, alla är inte positivt inställda varken till omskärelse eller annat i dessa grupper. Precis som ute i samhället i stort finns det alla åsikter, MEN vi accepterar att alla tycker olika och försöker få en bra dialog istället där alla åsikter får komma till tals. :-) Titta in på både Svenska Mammor och Sadaqa! :-D
 

Hej carol!

Skrivet av  Therese
Allt är bra här men vad har hänt med alla andra i våra grupper?? Kram
 

Tack, jag...

Skrivet av  Mamma Mia
... kanske ska titta in där. Jag tycker dock det är roligt att diskutera denna fråga även med dem som inte är lika positiva, det är utvecklande fast ibland irriterande ;).
Ja, han är från mellanöstern men är kristen (eller ja, liksom mig inte så troende alls)... *kram*
 

hej c!

Skrivet av  nadia3
hej c! jag har försökt att logga in i sadaqa men har ej fått ngt lösenord . kan du hjälpa mig? jag kanska gjorde ngt fel?
 

Maila mej!

Skrivet av  C
Maila på [email protected] så hjälper jag dej. Skriv vilket användarnamn du har så ska jag se hur vi fixar det. :-)
 

on något går snett...

Skrivet av  MilouO
Precis som du har jag bott på många olika ställen i världen och sett en del olika snoppar *leende* Så stor skada tror jag inte att en omskärning gör och de män jag har disskuterat saken med är alla nöjda med att vara omskurna. Det som för min del dock skulle väga tungt emot att låta min son omskäras vore rädslan för att någonting skulle gå fel. Det kan det göra och då blir ju skadorna antagligen ganska traumatiska. Av samma anledning skulle jag inte själv kunna tänka mig att lägga mig under kniven för någon kosmetisk operation (som ju en omskärning främst är om inte för religösa skäl).
 

Ja, det är...

Skrivet av  Mamma Mia
... ju den stora nackdelen, att något ska gå snett. Det är säkert väldigt ovanligt men bara risken gör ju att man undrar om det verkligen är värt det. Jag kan själv tänka mig att ändra något av kosmetiska skäl (dubbla ögonlock, närsynthet, hängtuttar) men ens barn vill man ju helst inte utsätta för onödiga risken. Ja, det tål att tänka noga över... =)
 

Föreslår att du söker här på snacket

Skrivet av  Christine med peruan
på ordet omskärelse, så kommer du kunna läsa spaltmeter om allas åsikter och däribland ett inlägg från signatur Nicki vars son nästan dog pga blodförlusten under omskärelsen.
Jag är totalemot all form av omskärelse och tycker att det är upp till varje individ att som vuxen själv bestämma om den vill göra det.
 

Hej Mamma Mia

Skrivet av  Nicki
Vi lät omskära vår son när han var tre månader och han var nära att dö av blödningen som följde.
Läs gärna på sidan 28 där jag svarat på en förfrågan om omskärelse (20030913). Jag mår fortfarande dåligt av det som hänt och orkar faktiskt inte skriva om det en gång till.

Din son är nu ändå för stor för att kunna göra en omskärelse i tidig ålder så du behöver inte fundera på ett sånt beslut bra på många år.
 

Hej Nicki!

Skrivet av  Mamma Mia
Ja, det var din son jag tänkte på när jag refererade till någon som råkat illa ut. Jag ska läsa igen, rädlsa för detta är ju min största anledning att låta bli. Hoppas det är bra med din son nu! *kram*
 

Men gud...

Skrivet av  Chanel
låt honom bestämma själv som vuxen!! Det är helt onaturligt att du som svensk mamma ska göra slag i något sådant. Och han har en svensk mamma, eller? Lite inflytande från din kultur får också förekomma, tycker jag. Låt det bero!
 

Varför onaturligt???

Skrivet av  c
??????+
 

Lek med tanken

Skrivet av  Macho Lasse
Funderar bara på vilka svar man skulle fått om jag som man skrev det omvända. Att jag vill omskära min dotter? Hade du viljat omskära din dotter om det var en flicka istället för en pojke?
Det estetiska argumentet att det är snyggare köper jag inte, personligen så tycker jag att ett helrakat kvinnokön är snyggare än ett hårigt, men skulle aldrig ens tänka tanken på att påverka min dotter att raka sig så fort hon får pubeshår, det är ett val som var och en skall göra av personliga skäl och inte för någon annan tycker jag. Vill han omskära sig av annat än medicinska skäl så tycker jag att han kan göra det valet själv när han är vuxen.
 

Nej, då har...

Skrivet av  Mamma Mia
... du nog missuppfattat mig, mina skäl är ffa pga bättre hygien, inte pga utseende. Omskärelse aav flickor är en helt annan femma, det går inte ens att jämföra på samma dag. Att skära bort klitoris (helt el delvis) är jämförbart med att skära bort mannens ollon o det är det ju inte frågan om, eller hur? Syftet med manlig o kvinnlig omskärelse är helt olika. Omskärelse på pojkar görs inom den allmänna sjukvården, det är helt tillåtet medans den kvinnliga omskärelsen är förbjuden.
Så svaret på din fråga är att du förhoppningsvis skulle fått upprörda svar som påtalade det absurda med kvinnlig omskärelse. Det är lite trist att man får argument som uppenbarligen har så dålig verklighetsförankring som dina när man ställer en seriös fråga, man blir liksom bara irriterad...
 

Svar till Mamma Mia

Skrivet av  Macho Lasse
Kunde inte svara på ditt svar, så jag fick svara på mitt eget, men det är avsett som svar på ditt svar den (2004-09-04 16:46:39)

Mamma Mia,
du skriver att jag har missuppfattat dig, att du inte vill göra det pga utseende men pga hygien. I ditt inlägg som du skrev (2004-08-31 10:48:32) "Ok, är det ... " så skriver du:"
Ja, jag tycker ju själv att omskurna snoppar är trevligare (snygga o rena) o det vill jag såklart unna min son oxå ;)..."
Hur skall jag missupfatta det? Du tycker, med all respekt att omskurna snoppar är snyggare,
du vill oxå unna din son det som du skriver. Hur kan det vara av hygieniska skäl när du själv skriver att du tycker det är snyggare?
Vad får dig att bli irriterad?? Om du redan har bestämt dig för att stympa din son så varför frågar du om råd här?
Det finns ett ordspråk som säger att om man ber om goda råd så vet man redan svaret men önskar att man inte gjode det...
Igen så vill jag be dig att om det inte finns medicinska skäl så låt honom själv bestämma när han är vuxen.

Macho Lasse

Ps vilka av mina argument har dålig verklighetsförankring?
 

Men snälla...

Skrivet av  Mamma Mia
... Lasse, att omskurna snoppar är snyggare är ju en _följd_ av en omskärelse_ inte en _orsak_ till den. Om du läst mitt inlägg o svar lite bättre (o inte letat efter en dold agenda) så hade du inte behövt ifrågasätta detta.
Det som är dåligt verklighetsförandrat i det du skriver är att jämföra kvinnlig o manlig omskärelse, det är _helt_ olika saker. Både vad gäller syfte, efterverkningar o vad gäller svårhetsgrad vid ingreppet.
Du verkar tro att vi kommer att omskära vår son? Då har du inte läst det jag skrivit ovan att det lutar åt att vi _inte_ låter göra detta. Det kanske är fel att så öppet ventilera sina funderingar men jag tycker det är värdefullt att få ta del av andras åsikter när man gör ett så viktigt beslut. Det tråkiga är när folk då drar förhastade slutsatser o blir aggresiva, det hjälper inte den som vill ta beslut som känns bra, man blir mest anti mot sådana angrepp ("Du stympar ditt barn!") o då blir det lätt att göra felbedömningar pga känsla o det är ju aldrig bra, det blir kontraproduktivt eller hur? Att bemöta andra med respekt o seriösa tankegångar räcker betydligt längre, det är iaf de svaren som fått mig att tycka att riskerna är större än fördelarna...
 

jag mår illa..

Skrivet av  g
stackars din son(om ni tar det beslutet) du e bara ett dåligt exempel på en dum svensk flicka som blir hjärntvättad pga attdu e tillsammans med en man från ett sådant land.Du bidrar bara till att öka fördomarna mot er..
 

Artiklar från Familjeliv