Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Läggtider på semester, olika syn

Skrivet av Inte alltid lätt med Multikulti
Vår son är 8 år och har varit utomlands med sin pappa i några veckor och hälsat på sina släktingar. Han har fått sitta uppe med de äldre tonårssystrarna och de andra äldre kusinerna till ett ibland två på natten. Pappa hade säkert gått och lagt sig tidigare.

Han tycker att när det är semester får han göra som han vill. Jag tycker att det är alldeles försent för en 8-åring att ha sådana vanor. Givetvis fick han sova ut till ungefär elva på f m.

Nu har han kommit hem och har svårt att återgå till normala tider. Han har börjat skolan och måste gå upp vid sju-tiden på morgonen. Nästan omöjligt att vecka honom.

Hur är det med det här. Är barn uppe så sent oavsett ålder i andra länder? Är det bara i Sverige vi vill att barnen ska sova tidigare för vi vuxna ska få lite egen tid?
Har någon här konflikter hemma om detta?
Svar på tråden: Läggtider på semester, olika syn

Så här funkar det i Egypten..

Skrivet av  Therese
oftast iallafall...då det oftast är för varmt att vara ute på dagarna börjar man "leva" på sena eftermiddagen. Oftast är mamman hemma också så barnen har mer möjlighet att sova länge.
Våra släktingars barn är uppe till 02.00 ibland, upprörd blev jag men där är det som sagt mer vanligt.
 

Det jag...

Skrivet av  Mamma Mia
... reagerar på mest är att barnen är så "oövervakade" sent på kvällen/ natten, de vuxna sitter o pratar på sitt håll o barnen drar runt helt själva. På ett bröllop jag var på var de näst intill odrägliga (sparkade sönder o samman en stackars ekorre, slogs mm) men _ingen_ reagreade el försökte få ordning på kidsen. Där blir det oxå kulturkrock...
 

Usch vad hemskt!

Skrivet av  Inte alltid lätt med Multikulti
Med ekorren menar jag. Det verkar vara oerhört oansvarigt. Min man som inte är svensk brukar ondgöra sig över andra invandrarfamiljer som låter sina barn vara uppe väldigt sent ute, vardagkvällar. Det verkar inte som de bryr sig alls.

 

När vi var i syrien..

Skrivet av  Tina med Claudio
..så var vår son uppe extremt länge.
Vi hade gäster hemma varje dag som kom vid ung 21-22 på kvällen och stannade till mellan 01-03 på natten, och då är det ju svårt att lägga honom när det är högljutt och andra barn är uppe och leker.
Och sedan sov vi ju rätt länge på dagen, och man kunde inte gå ut på eftermiddan för det var för varmt.

Jag hade inga problem med att det blev så med läggtiderna, jag anpassade mig efter de andra...

Och vi har inte haft några problem när dagis har börjat heller:)
 

När vi är & hälsar på

Skrivet av  Isabella
våra släktingar på min sambos sida är det likadant....där är barn och även de vuxna uppe mkt. senare än vad jag är van vid. Ofta blir det kvällar då även mina barn är uppe senare när vi hälsar på dessa släktingar oxå, för då kommer det folk el. så åker vi hem till olika släktingar/vänner o hälsar på och det blir sent. Om det är ngn. gång tycker jag det är ok.
Min lille kille brukar sommna ändå, han lägger sig tidigt vid sju, halv åtta tiden-så är vi bort bjudna brukar han sommna i vagnen.
Men min stora tjej kan vara svårt att få isäng om det är en massa andra barn som är uppe sent, är vi bortbjudna brukar hon så klart få vara uppe, men om vi är hemma hos svärföräldrarna så brukar jag ändå försöka lägga henne i någorlunda tid för att hon annars blir gnällig nästa dag, när lillebror vaknar tidigt, öfr då vaknar hon oxå.
Ibland har mina svärföräldrar ifrågasatt varför jag måste lägga barnen så tidigt.....men då har jag för4klarat att dom inte vrukar avra uppe så sent o att de blir gnälliga annars......
Jo, det är nog lite annorlunda synsätt vi har där.
 

Till saken hör nu att han har jättesvårt att somna

Skrivet av  Inte alltid lätt med Multikulti
på kvällen nu när han ska börja skolan. 23.30 blev det igår. Sen är han dödstrött på morgonen när jag ska få iväg honom till skolan. Hans pappa har inte den vardagliga biten med honom att lämna varje morgon.

Jag kan förstå att barnen på semestern inte behöver lägga sig kl. 21.00. Men till 01.00 - 02.00 tycker jag är försent, i alla fall om det är kväll efter kväll. Någon enstaka gång okej.

Men det är ju förstås skillnad om de kan sova siesta även när det jobbar, har längre lunchpass. Då kan man kanske vara upp lite längre.

Här i Sverige funkar ju inte det eftersom vi inte har detta system.

Jag hoppas att det vänder och här kommer han inte ens på helgerna vara uppe senare än till ungefär 22.30.

 

Våra barn är uppe länge

Skrivet av  Sunshine
När det är helg får våra barn vara uppe hur länge dom vill och sova hur länge dom vill oxå. De brukar säga till när dom är trötta. När vi hälsar på min sambos familj eller när dom är här brukar det bli väldigt sent, men det är inte så att dom springer runt helt utan övervakning eller så. Märker vi att dom blir övertrötta, gnälliga etc så lägger vi dom. Men vi anser inte att dom måste lägga sig tidigare än oss när dom har så kul med sina kusiner. I veckorna lägger barnen sig mellan 8.00-8.30.
 

Artiklar från Familjeliv