Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Annika

Skrivet av Lana
Du, du får förlåta mig men jag måste skriva det här. Jag förstår mig inte på dig. Du har gift dig med en man som har en annan kultur, ett annat språk och du visste säkert från början att hans familj eller vissa personer kan inte prata svenska. Det jag tycker är så underligt med dig är att du verkar ha såna problem just med att det är så. Det här med dopet, du skriver att det blir 5 svenskar och 20 personer från din mans hemland. Du verkar ha problem med det.
Jag tycker att det är jättebra att de håller ihop och att din man och hans familj har så många vänner och släktningar fast de inte är i sitt eget land.
Det är klart att det pratas deras språk, ska de prata svenska för din skull? Jag förstår inte.
Svar på tråden: Annika

Jag förstår inte..

Skrivet av  Annika
bara för att man är gift med en man från ett annat land så ska man till 100 % anpassa sig till honom, men även han har gift sig med en kvinna från ett annat land. Det är ett givande och tagande i ett äktenskap där både man och kvinna får anpassa sig efter varandra. Kanske extra mycket när man är i ett blandäktenskap.

Dopet ifråga är vårat dop och vi tillsammas pratar svenska, alla svärisar släkt och vänner lever och bor i Sverige sedan många år tillbaka och om vi/svärisar bjuder in till vårat dop så tycker jag att man pratar det språk som funkar bäst för alla. Självklart menar jag inte att det är förbjudet att prata deras språk men av hövlighet håller man sig till ett språk som alla mer eller mindre förstår. Hade jag bjudit in engelsk talande gäster så är det självklart att man pratar engelska så att alla kan hänga med lite i konversationen.
 

bra svar

Skrivet av  willow
håller med dig helt!
 

men snälla.....

Skrivet av  Isabella
ursäkta att jag lägger mig i.....men vilket påhopp.
Varför så negativ ton????
 

Ja det ska det göras

Skrivet av  Seka
Det hör väl till att man anstränger sig att tala ett språk som fler förstår på en multikulturell fest. Alla hjälps åt att översätta och "blanda" lite så att så många som möjligt känner att de kan hänga med så smått i samtalet. Då kan alla ha trevligt istället för bara ett fåtal.

Jag är väl medveten att det är _många_ (från alla möjliga kulturer) som har grava problem med att fatta detta, men det gör det inte mindre dumt.

Att befästa sin egen sammanhållning genom att (låt vara passivt) utesluta andra med språket är taskigt och bonnigt. Har man inga bättre sätt att göra det på är det bara att beklaga.
 

Kan hålla med

Skrivet av  Michelle i NY
dej till en viss del Lana. Själv är ju jag invandrare i ett nytt land och fast jag bott här i över 10 år och pratar språket perfekt så är det ändå naturligare att prata svenska. Vi var på dop härrom månaden (grekisk-svenskt) och alla svenskar var placerade vid samma 2 bord. Vi pratade bara svenska med varandra. Resten var greker (ca 150) och de snackade säkert grekiska. Klart att om jag pratade med nån som inte var svensk pratade jag engelska. men att vi svenskar skulle sitta vid vårt bord och prata engelska med varandra är ju helt befängt!

Jag har inga problem med att folk pratar sitt språk runt mej. Min mans familj gör det hela tiden. Jag tar det som en sporre att lära mej mer av deras språk i stället och jag tar det som en otrolig fördel eftersom min son då får höra det.

Klart att om jag sitter i ett blandat sällskap pratar jag ju engelska.

Som sagt har bott här i mer än 10 år, pratar perfekt engelska men skulle aldrig i livet prata engelska med mina svenska vänner. Och är inte ett dugg "bonnig" för det (som nån skrev)
 

Men välj att missförstå då..

Skrivet av  Seka
Tror du på allvar att jag menade att ett bord med 100% juggar skulle prata svenska för att svenskarna vid det andra bordet flera meter bort inte skulle bli ledsna? Det är ju verkligen "befängt" som du själv uttrycker det. Och ännu mera befängt att någon kan välja att tolka det så.

Jag tror nog att Annika förstår att jag inte uppmanar henne att prata serbiska med sina svenska vänner heller...

Jag vidhåller att om man sitter vid ett blandat bord och glatt tjattrar på över huvudet på sin bordsgranne på ett språk som bara hälften av sällskapet förstår, när man kunde valt ett som alla förstod, ja då är man ganska oartig.





 

Jag bara läste

Skrivet av  Michelle i NY
det du och andra skrivit. Jag kan inte läsa annat än det som skrivs och du skrev "Att befästa sin egen sammanhållning genom att (låt vara passivt) utesluta andra med språket är taskigt och bonnigt"

Detta med att prata sitt eget språk är något som är svårt att förstå för nån som inte bott utomlands och provat på det. I en perfekt värld skulle ju alla kunna prata samma språk. men som det är nu ligger mycket av vem vi är i vårt språk. och som i mitt fall där jag lär min son svenska är det vitalt för hans språkutveckling att han får höra svenska i grupp oxå.
 

?

Skrivet av  Seka
Kära nån, var kom din sons språkutveckling in i bilden? Det är till att sväva ut ...

Men ok, då får jag väl anta att du tycker att det är helt ok att frysa ut sina bordsgrannar genom att tala ett språk som de inte förstår (för det är faktiskt det enda jag har diskuterat, inte språkutveckling eller vem som har bott utomlands eller inte och allt möjligt annat), det har du ju all rätt att tycka.
 

Precis vad

Skrivet av  Michelle i NY
jag menar! Innan du bott utomlands och försökt lära barn att prata ett minoritetsspråk så förstår du inte.

Att kunna ett språk är inte bara att förstå elelr att kunan prata utan traditioner, kultur måste komma med det och mycket av detta kommer på tex ett dop.

jag skulle såklart inte frysa ut bordsgrannar (nu är det du som missförstår) men jag förstår att folk vill prata sitt eget språk.

 

Jag förstår

Skrivet av  Isabella
ändå hur Annika menar.....när jag är hos min sambos släkt eller med hans vänner från samma land som han, då pratar dom till 99% arabiska med varandra (fast alla kan svenska) och visst jag förstår att dom pratar på sitt språk. Men det är inte alltid så roligt att sitta med i deras sällskap & inte förstå vad dom pratar om. Idag bryr jag mig inte så mkt, men i början av vårt förhållande, kunde jag faktiskt bli både sur o ledsen-för att man känner sig utanför.

Så jag kan verkligen förstå hur Annika tänker.....det är nog inte så mkt att hon har problem med att hennes man kommer från en annan kultur & talar ett annat språk!! Utan mer för hur hon är rädd för hur hennes familj ska hamna utanför eller inte!
Det är väl klart att man vill att alla sina gäster ska trivas på sitt barndop!!!



 

Tack..

Skrivet av  Annika
precis så menar jag.. :)
 

Samma här!

Skrivet av  Mamma Mia
Jag förstår oxå hur hon menar o jag har samma upplevelser som du, att man sitter i ett stort sällskap där alla talar ett annat språk o man då blir exkluderad. Förut blev jag arg o baad min make att prata svenska med mig o översätta, nu har jag slutat bry mig, det blir ändå inte bättre. Jag tycker det är oartigt o ouppfostrat, alla där kan ju svenska så ibland kunde de kanske göra en ansträngning o tala med mig oxå. De tycker jag jag _måste_ lära mig assyriska. Ja, ja... =)
 

Måste fråga..

Skrivet av  Annika
har du tänkt lära dig assyriska? Jag har det precis som dig när jag är hos mina svärisar. Jag har tänkt gå en kurs i min mans språk men jag tycker ändå det är oartigt att inte prata ett språk som alla förstår.
 

Nej, det kommer...

Skrivet av  Mamma Mia
... jag nog inte att göra. Det finns så mycket annat som kommer att prioriteras (mitt kandidatarbete, körkortet osv) så det kommer nog aldrig bli av. Jag tycker det vore bättre att de (makens familj) lärde sig bättre svenska istället, de har ju ändå tänkt att stanna här så då borde det väl vara i deras intresse att kunna språket ordentligt. Annars blir man ju inte integrerad i samhället, hänger inte med i nyheter osv. Så nej, det blir nog inte av... =)
 

ja...det där att man borde

Skrivet av  Isabella
lära sig deras språk (i mitt fall arabiska) Det brukar jag oxå få höra! Och jo, jag skulle gärna vilja lära mig!! Men känner inte riktigt att jag har tid just nu, men nån gång i framtiden kanske när jag blir pensionär *ler)) ska jag nog gå en kvälls kurs o lära mig!!!
 

Känner ocks igen mig

Skrivet av  Anna med man från Peru
Satt på åtskilliga fester och kände mig utanför och blev sur tills jag insåg att skall vi fortsätta leva ihop får jag se till att lära mig spanska som är hans modersmål.

Men jag kan ju knappast kräva att mina föräldrar skall lara sig spanska, eller att mina kompisar skall göra det. På ett dop är det eklast och trevligast att hålla sig till svenska som alla (?) förstår.
 

Jag oxå...

Skrivet av  Sunshine
visst känner man sig utanför när man inte förstår. Alla sitter och skrattar utom man själv. Jag har lärt mig att leva med det, men kan ibland tycka det är jobbigt. Jag förstår att det är naturligare att prata sitt modersmål, men är man en grupp som sitter tillsammans varav en inte förstår någonting tycker jag det är väldigt ohövligt att bara prata det språket.
 

Håller med! Ren ouppfostran i enkla ord! IMT

Skrivet av  Chanel
.
 

Artiklar från Familjeliv