Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vilka fördomar

Skrivet av Selma m 2 barn
Vilka fördomar jag mötte när jag började jobba igen. Jobbar som lärare i ett relativt invandrartätt område. Pratade med en kollega, och hon sa att hon gjort en liten iakttagelse, och det var att de allra flesta svenska kvinnor som är gifta med muslimska män är väldigt osjälvständiga, de låter männen ta över deras liv, de har tex inte körkort, de blir hämtade hit o dit, de låter männen ta det stora ansvaret för barnen, kvinnorna bara hemma osv osv.

Jag blev lite mörkrädd eftersom vi jobbar på en skola med flest invandrarelever, varav de flesta faktiskt är muslimer, och många har svenska mammor. Tror inte alls att det är så, snälla, ni som är här och skriver, ge mig massor av exempel så jag kan argumentera bätter. Är själv gift med en sydamerikans katolik så jag kan ju inte ta mig själv som exempel.
Svar på tråden: Vilka fördomar

Struntprat

Skrivet av  Helena B A
Körkort har jag haft i 20 år och inte slutade jag köra bil när jag träffade min muslimske man, tvärtom, jag måste skjutsa barnen varje dag. Snarare har det varit jag som hämtat och lämnat honom...
Jag har hand om allt administrativt, allt som gäller barnen, jag jobbar, jag träffar folk. Ingen av din kollegas fördomar stämmer in på mig. Visserligen är vi på väg att skiljas, men jag har aldrig levt den sortens liv som hon tror är typiskt.
 

funderar lite på

Skrivet av  höstmamman