Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En fråga till er som är helt/delvis muslimer!

Skrivet av Mamma med extrabarn
Hej!
Jag har inte förut alls hört hit och inte ens tjuvkikat ibland. Men nu kom jag på att här kanske finns nån som kan hjälpa mig lite?
Vi har fått en ny familjemedlem (fosterbarn) vars biologiska familj är muslimer. Det har medfört att vi t ex anpassar mathållningen till att stryka fläsket o s v. Helt ok, vi kan äta bacon när barnet är i skolan.
Men, jag kom på en helt annan sak. En kväll hade vi en liten "teologisk" diskussion om vem som gjort så gräset växer o att jorden ser ut som den gör. Sånt där som lågstadiebarn gärna pratar om. Inget komplicerat. Jag är "trad svenskt" uppfostrad och kan ju den kristna synen på skapelseberättelse o s v. Kom då på att i den åldern läste man Barnens Bibel, som en sagobok bland andra, men som beskriver de berättelser som förmedlas inom kristendomen (o förstås judendomen, gamla testamentet) Jag kan ju inte förmedla den muslimska tron, vet inte ett smack helt enkelt och tror att det finns många nyanser jmf med "extremisterna" som man hör/ser om på tv. Men jag skulle vilja ge vårt barn kunskap även om barnets kulturella berättelser, sådana som t ex Moses i vassen och liknande. Sånt som hör till allmänbildningen när el ifall "vårt" barn någon gång i framtiden ska tillbaka i en muslimsk kultur. Förstår ni vad jag menar? Finns det nån "Barnens Koran". För det står ju mer i Koranen än att kvinnor ska ha slöja? Den är väl lika "vis" som Bibeln, med en massa förhållningsregler om att man inte ska stjäla, mörda o s v, men även berättelser om olika "kända" personer inom islam? Var hittar jag dessa berättelser? (På svenska, jag kan inte ens uttala barnets namn på originalspråket.)

Väldigt tacksam för tips som kan hjälpa mig på traven!
Svar på tråden: En fråga till er som är helt/delvis muslimer!

ett första litet tips...

Skrivet av  Anna
islam, kristendom och judendom bygger på samma grund. Den största skillnaden mellan kristendomen och islam är att muslimerna inte tror att Jesus var Guds son, för muslimerna var Jesus bara en "vanlig" profet som de andra profeterna. Du kan alltså berätta historien om Moses i vassen eller någon annan av berättelserna i gamla testamentet för det är samma berättelser som beskrivs i Koranen, möjligtvis med lite annorlunda namn.

Det finns barnens Koran, kolla på ditt bibliotek eller sök på Internet.

Lycka till!
 

Du kan tex låna

Skrivet av  Therese
en bok på bibblan som heter
" Barnbibeln" skiven av Mary Batchelor och översatt av Birgitta Carlqvist.
Den är utgiven på Verbums Förlag.

Precis som Anna sa, så är nästan hela gamla testamentet samma både inom Islam och Kristendom.
Du kan också låta dem gå in på Internet och skriva ut målarbilder och så kan du berätta historierna själv....här är någr alänkar:

http://www.coloring.ws/christian.htm

http://applesaucekids.com/LinkPage/colrlist.html#Old

http://www.k4t.com/hometwo.asp

Lycka till!
 

håller med...

Skrivet av  Vickan m.2+1+BF1/11
i tidigare inlägg om likheten i grunden till de tre religionerna (judendom, islam, kristendom). De grundar alla i GT. O som de tidigare skrev är att visst kan namnen skilja- t.ex. Noak på svenska skrivs Nooh i Koranen. Men detta har ju verkligen ingen betydelse.Berättelsen är ju det "viktiga"... ;)
Sen vill jag bara göra ett litet tillägg... det står inte i Koranen att kvinnor ska bära slöja. Har läst Koranen noga ett antal gånger o dessa ord finns inte i någon sura.. Däremot finns att läsa att kvinnan ska dölja sin barm o klä sig "ordentligt"(dvs. inga bara magar o kjolar som slutar precis under rumpan). men detta gäller även mannen(inga uppknäppta skjortor med brösthåret synligt). Men detta tycker jag e sunt förnuft... Inget jag klär mig i el. vill se folk i och jag är inte ens muslim! ;)
Dock, personligen, skulle jag inte enbart föra talan för de teologiska till mina barn, el. barn överhuvudtaget. (har 2 barn m. en ateist/född katolsk, o snart 2 barn med en shiamuslim o är själv troende kristen). Visst berättar jag historier för mina barn, men jag berättar alla möjliga o betonar på att detta är vad olika folk tror-ingen vet.Och att alla får tro vad de vill.
Igår hade vi en diskussion om olika gudar- allt från asagudar till hinduiska gudar till Allah. Det var kul! Barn har så roliga synvinklar ibland att man blir imponerad när de visar dessa. :))
Nä, det här blev pladdrigt! Så jag ska sluta nu...
Men sök på nätet e mitt tips, det finns massor att läsa! Lycka Till!
 

Oki...

Skrivet av  Mamma med extrabarn
Jag ska givetvis föra fram flera olika sätt att se på världen, så gott jag kan! O inte har jag funderat närmare på just slöjor, det är ju bara att det är så "mkt fokus" på slöjor f n!

Men ni menar alltså att den "vanliga" barnens bibel kommer ge vårt muslimska barn dom historiska berättelser som hör till "kulturarvet" även i barnets kultur?
Tack allihopa för hjälpen!
 

ja, det tycker jag...

Skrivet av  Therese
då som sagt gamla testamentet är gemensamt för alla.
Annars om du vill, kan jag höra mig för med mina muslimska vänner....
 

Delvis muslim ?

Skrivet av  zaccheus
Hur kan man vara "delvis muslim" ? Antingen är man väl muslim eller också inte ?
 

Familjen kan väl vara delvis muslimsk? Eller? imt

Skrivet av  Mamma med extrabarn
 

Artiklar från Familjeliv