Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Finns det nån serb här?

Skrivet av Lotta med Maja 28/6-04
Behöver lite hjälp ang dop. Vi kommer att ha ett ortodox dop men vill ha det litet, bara familjerna. Vad har man för mat (helstekt gris kommer det inte att bli:-))Har man dopklänning och sådana praktiska saker.
Svar på tråden: Finns det nån serb här?

Hej!

Skrivet av  Annika
Vi har döpt i serbisk ortodoxa kyrkan och ska göra det med nästa barn också.

Lite om hur det funkar eller hur vårat dop funkade.

De har ingen dopklänning utan de har barnen nakna men man har barnet invirat i en vit handduk så det inte ska frysa. (Blöja på för att slippa missöden.. ;)
Vill man ha dopklänning så får man sätta på det efter dopet.

Nu vet jag inte hur ingående du vill veta men jag skriver hur vårat gick till..
I kyrkan är det män till höger och kvinnor till vänster. Under hela akten står man upp. Vid dopet så doppar prästen barnet under ytan tre gånger och efter det satte vi på dopklänningen. (Vår son var så gammal att det inte gick att doppa hela honom så han fick stå i dopkaret med blöja på). Prästen klipper tre tussar från håret av barnet och rullar in det i vax som sedan modern får. Sedan går alla runt lite grann och sedan är det klart.

Det enda man behöver tänka på i kyrkan är att ha handdukar att vira in barnet med. Min man bjöd på plommonbrännvin efter akten (men jag vet inte om det ingår i kulturen).

Efter dopet var vi hemma hos mina föräldrar och svärisarna hade köpt en massa smörgåstårtor. Vin och cider fanns att dricka i mängder. Annars var det inte så mycket mer.

Hoppas du fick svar på lite undringar.. ;)
 

Bli inte arg nu

Skrivet av  Me
men har inte han förklarat det för dig? Låter konstigt att du undrar över sånt som borde vara en självklarhet för honom att berätta för dig så du inte går omkring och undrar.
 

sent svar

Skrivet av  Lotta med Maja 28/6-04
Har inte haft tid att kolla svaren förren nu.
Jag tror ärligt talat inte att han vet riktigt hur det går till på dopet, han har nog aldrig varit på nåt i vuxen ålder.
Han tycker att det ordnar sig, det var bara jag som var nyfiken då jag inte får nåt vettigt svar från honom :=)
 

vi hade ..

Skrivet av  miya m. felizia
dopklänningen på innan. sen togs den av innan själva doppningen. Efter det åkte vanlig klänning på .
 

Artiklar från Familjeliv