Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

hej! ang tvåspråkighet...

Skrivet av elisa
jag har en son vars pappa är spansk och bor i Spanien( vi är separerade). Jag vill att min son ska känna igen språket och förstå en del när vi är där nere på besök och undrar nu om det är värt att jag talar spanska med honom hemma men det kommer ju inte bli konsekvent eftersom mitt modersmål är svenska? Inte för att han ska bli helt tvåspråkig utan för att han ska förstå sin pappa och resten av släkten i Spanien. Vad tycker ni som har erfarenhet?
Svar på tråden: hej! ang tvåspråkighet...

Hemma hos hos

Skrivet av  Sara
Så pratar jag vanligtvis svenska med barnen. Deras pappa är spansktalande, men då jag också vill prata spanska med dem ibland gör vi det alltid i speciella situationer. Vi har sagoböcker på spanska, så när jag läser de så passar jag alltid på att prata om boken på spanske med dem, så jag inte bara byter språk rätt var det är utan "anledning". Samma med videofilmer. Kollar vi på en barnfilm på spanska så pratar jag enbart spanska under filmens gång.

Jag skulle satsat på att ha cd-sagoböcker, barnfilmer och vanliga sagor på spanska. Det blir en bra utgångspunkt för er för att introducera spanskan. Sånger, rim och ramsor är också jättebra till en början!

Lycka till!
 

Jag gör så här!

Skrivet av  Lillkatt
Eftersom mina barn bor en del hos sin pappa där det talas spanska och umgås med spansktalande släkt behöver jag inte anstränga mig så jättemycket, men jag talar spanska med chilenska vänner och kolleger (är spanskalärare) så de hör rätt mycket spanska.

Dessutom läser jag böcker och vi spelar ibland cd-rom-spel på spanska. Hemsidor med spel finns också på nätet. Och då och då pratar jag spanska med dem så som jag brukade göra när deras pappa och jag bodde ihop. Dock kräver jag inte att de alltid ska vilja svara på spanska. Mission impossible att lära barnen ett språk som inte är ens modersmål, jag vet, men jag har liksom levt med spanskan sedan jag var 13 och jobbar med det så det är en del av mitt liv.

Hoppas detta var till någon hjälp för dig. Kanske var det inte det.
 

tack för era svar!

Skrivet av  elisa
bra råd från er båda. Jag gör nog så att jag talar spanska med honom hemma hos oss och för övrigt svenska. Nu visar det sig att hans pappa kanske ska flytta hit och då talar han spanska hela tiden och i så fall jag svenska. Tack!
 

Spännande!

Skrivet av  LillKatt
Hoppas att han flyttar hit elise! Lycka till! :)
 

Artiklar från Familjeliv