Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

blandäktenskap

Skrivet av Mia
Jag undrar är alla förhållanden med muslimska män perfekta här jag har en känsla av att de flesta här har ett fantastiskt förhållande. Har ingen upplevt det motsatta??som jag 13 års psykisk misshandel hot och förnedring.Hade ingen att prata med var så rädd och hade så dåligt självförtroende,totalt isolerad med 3 små barn...men det fanns en väg ut om än att det tog flera år att komma tillbaka till LIVET.
Svar på tråden: blandäktenskap

starkt gjort!

Skrivet av  Lotta m Maja 28/6-04
Jag har ingen muslimsk man men tycker du varit jättestark som klarat dej ur detta.
 

Känner faktisk bara

Skrivet av  Amles
2 som är gifta med muslimska män, det ena funkar superbra, det andra är nog lite likt ditt...antar att det är med det som med resten av äktenskapen, det finns bra och det finns dåliga. Anledningen till att de som funkar finns här kanske beror på att funkar det inte så jättebra så har man kanske inte ork att sitta här och skriva och svara på frågor. Möjligen finns man på andra snack som tar upp äktenskapsfrågor och skillnader mellan män och kvinnor osv. Tror inte detta har med religion eller varifrån man kommer.
 

Kram till dig!

Skrivet av  Josefine m Junia 12/8-03
Starkt gjort att lyckas bryta det dåliga. För mig tog det 7 år att komma till insikt om ett dåligt förhållande med en svensk man. Vi hade inga barn, har man det är det ju ännu svårare. Hoppas att du lever ett bra och lyckligt liv nu. Det enda (som jag kan komma på) bra med att ha varit i ett riktigt dåligt förhållande är att man vet bättre vad man inte tänker acceptera med någon annan, att man när man blivit stark igen, vet sitt eget värde och att man förtjänar något bra. Kram till dig, igen!

Min man, som är född muslim, och jag har ett bra förhållande, med förutsättningar för att vara perfekt ;-), men med småbarn och dålig ekonomi pga föräldrarledighet så har vi ju liksom andra våra slitningar.

Jag tror uppriktigt sagt inte att ursprung är det avgörande i sådana här fall, men kanske kan det vara ännu svårare att arbeta sig igenom det.
 

Jag tror att

Skrivet av  LillKatt
många äktenskap mellan svensk kvinna muslimsk man är perfekta, ja. Inte alla, men jag känner en nära vän som lever med mannen hon älskar och han älskar henne tillbaks, han är muslimsk.

Men en styrkekram skickar jag till dig som tagit dig ur något jobbigt! :)
 

BRAVO!

Skrivet av  Nonne
Jag är inte heller gift med en muslim, men jag har varit med om att planera och göra en "fritagning".

Den kvinnan har också påbörjat sitt nya liv och mår bra idag!
 

ja bara på ytan...

Skrivet av  gift med en svensk sen 4 år tillbaxs
Dom jag känner har fått offra en hel del av sin frihet och fått ta till deras kultur till 95%
Så perfekt är det långt ifrån och framförallt orättvist, männen ska si och ska så medans kvinnorna ska ingenting.Dom går ut och tjejerna ska förväntas sitta hemma, orkar inte ta så stort ansvar för barnen, snåla är flera av dom också man kan knappt köpa nått....spara spara visa dom i hemlandet att dom har en fin bil, köpa lägenhet i hemlandet eller skicka pengar till sin familj.
Ja det skiljer sig en hel del och förhållandet blir inte alls så härligt som dom tycks visa, men vad ska dom säga när männen är speciallister på att förtrycka sina fruar.Dom är ju helt hjärntvättade, fråga mig jag var det och misshandlad på det också....
 

& full med fördomar

Skrivet av  Lyckligt gift med utlänning
Det var ett tag sedan jag läste så mycket rappakalja i ett och samma inlägg. :-( Vilken himla tur att du hittat en präktig svensk nu så du slipper umgås med utlänningar. *ironisk* Som om svenska män inte skulle kunna hjärntvätta och misshandla sina fruar... Rubbade karlar finns det i ALLA länder, det är inte någon typisk egenskap hos utländska män.
 

Håller med...

Skrivet av  busungarna
om att det har inte ett endaste dugg att göra med vilket land mannen kommer ifrån!! Vaddå, det finns väl rötägg representerade i alla folkslag!
Kan ju förstå att man blir bitter när det är så att man blivit misshandlad etc, men man ska nog akta sig för att generalisera!
Det kanske ÄR så att just de tjejer som är på denna sida HAR lyckliga äktenskap med sina muslimska män och vi övriga med för den delen!! Problem har ju alla, har svårt att tro det motsatta! Jag sällar mig till den lyckliga skaran, även fast vi har det jobbigt periodvis så är jag lycklig=))

Ha det så bra:)
 

blandäktenskap

Skrivet av  Mia
Jag skrev bara med andledning av att jag har råkat illa ut genom att jag varit gift med en man från en annan kultur i 13 långa år,med dödshot psykisk misshandel hot om att kidnappa barnen till palestina.Han krymte mej som människa,Jag kan säga att jag levde med kniven på strupen i 13 år. Varför stack jag inte? nej jag var LIVRÄDD för han,och jag trodde inte jag skulle klara mej själv för jag var ju värdelös.Det är 11 år sen vi skildes och efter många års psykoterapi så mår jag relativt bra ,men har ofta mardrömmar över helvetet jag levde i.JAG ÄR INTE RASIST o kommer aldrig bli rasist.Jag lever idag med en ny man som inte är svnsk men har likvärdiga värderingar som mej .Det funkar toppenbra för oss.
 

Jag tror

Skrivet av  Josefine m Junia 12/8-03
inte att någon trodde att du var rasist, jag trodde det absolut inte. Grattis till din nuvarande relation, den är du värd!
 

Har nog inget...

Skrivet av  Anna, v 26
med om de är muslimer att göra eller ej. Problemet ligger hos mannen som person.
Jag har levt i ett längre förhållande med en svensk/finsk man där han utåt sett var såå lyckad och trevlig men hemma drack han och blev våldsam och hemsk. Dålig karaktär alltså!

Den man jag lever med nu är muslim och han är alldeles underbar (för det mesta...)!
Han tar mig på allvar, bryr sig, är trogen, dricker såklart aldrig alkohol, är klok, och väldigt artig och hjälpsam mot alla. Och han är absolut inte våldsam vilket den svenske mannen ofta var!

Jag vill inte påstå att männinskors religösa uppfattning skulle göra dem sämre eller bättre så sett.
 

Artiklar från Familjeliv