Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kalla Fakta igår

Skrivet av Anna med man från Peru
Var det någon som såg på Kalla Fakta igår?
En pjke med föräldrar från Libanon hare blivit tvångsomhändertagen för att han inte gick upp i vikt som han skulle.

Några av skälen som angavs var att man i den kulturen inte hade ögonkontakt med barnen för att de då kunde drabbas av onda ögat och att dessa föräldrar oroar sig mycket mer än svenska föräldrar om barnen blir sjukt, tex får en förkylning.

Kunde i så fall gälla alla Peruaner också. Vissa personer anses ha onda ögat och de får absolut inte titta på ett barn för då kan barnen bli sjukt. Många jag känner åker till akuten direkt om barnet är minsta hängigt och de kräver alltid penicillin om barnet har en förkylning.
Svar på tråden: Kalla Fakta igår

kan hålla med om en sak..

Skrivet av  Tina med Claudio
..jag håller med om att många utlänningar tar sina barn till vc eller sjukhus ifall de bara är förkylda tex.
När vi bodde i södertälje så jobbade jag kväll ibland, och då var Claudio hos svärmor.
En gång så åkte sambons farbrors fru till akuten med min son bara för att han hade hosta, utan att fråga mig!!
Hon tog han dit och sa att hon var hans mamma(??!!), jag blev vansinnig men det kunde ju ingen förstå(utom sambon)för dom ville ju bara väl...*suck*
Många ggr tjatade de på mig och sambon att vi måste gå till vårdcentralen med honom bara för en förkylning osv, han kunde ju ha lunginflammation...

Såg inte kalla fakta igår så det uttalar jag mig inte om:)
 

Min väninna

Skrivet av  Helena B A
som har föräldrar från Ungern blev släpad till doktorn jämt och ständigt, de hade en bekant som var läkare och som skrev ut antibiotika till henne. Detta var för 20-30 år sedan...
När vi var på besök i Tunisien med vår lilla förstfödda, som då var bara en bebis, fick vi se en hel kasse med olika mediciner hemma hos en kusin till min man, det var vad som behövdes till deras 2-åring. De ville dela med sig av medicinerna till oss efs S hade magknip...
 

känns igen..

Skrivet av  Tina med Claudio
..när vi var på besök i Syrien i somras, så blev Claudio dålig i magen.
Då fick vi någon neongul tjock medicin(som Claudio spydde av att bara lukta på den!)plus att han bara skulle få äta potatis och dricka en viss läsk som hette cheer up?!
Vad skulel just den läsken göra för nytta??
Det gick varken att få i honom läsken eller medicinen, men han blev bra ändå....släktingarna sa att om han inte blev bättre efter en dag så skulel de ta han till doktorn, så jag ljög faktiskt och sa att han vart bättre direkt av medicinen...
 

men...i sverige verkar det ju omöjligt

Skrivet av  miqa, Barcelona
närapâ att fâ komma till doktorn numera, och det känns väl heller inte bra??? Hörde om en nära vän vars 2ârige son hade haft hosta som bara inte gav med sig, nästan en mânad. Hon ringer upp vârdcentralen - knappmoment, läser in sitt ärende. Typ nästa dag ringer en doktor upp, "jaha, är det akut?", Nja, tyckte väl min kompis, men det vore kanske bra och kolla efter sà lâng tid. De fick tid kanske ytterligare tvâ mânader bort....
Sâ nânting mitt-emellan skulle kanske vara bäst...
 

jo...samma här....

Skrivet av  Isabella
Så fort mina barn är lite förkylda, så tar min svärmor fram alvedon & undrar om jag inte ska ta dom till doktorn!

En gång när min son var liten & höll på att få tänder....så var han väldigt gnällig & hade lite feber-då ger en manlig släkting till familjen min son whiskey!!!!jätte lite,några droppar. men ändå! Jag blev verkligen vansinnig! HALLÅÅÅÅ, man frågar väl först, men han menade att det var ju bara för att ta bort smärtan o ta död på bakterierna...vilka bakterier???Han håller ju på att få tänder! Min man blev oxå riktigt förbannad då.

Men sen finns det ju svenskar oxå som tar sina barn till vc. för minsta lilla & ringer akuten så fort barnet får feber.

Jag är nog av den sorten som väntar in i det sista innan jag söker läkarvård......jag tror inte3 på att äta medicin för allt, tror bara man försvagar sitt immunförsvar om man äter medicin jämt.
 

Tvärt om..

Skrivet av  Annika
när jag var nere i Bosnien och vårt 1,5 åriga son hade diarre och hängig och inte kunde behålla någon föda eller vätska så fick jag bara höra av mina svärisar att det var inte så farligt. Att jag var jätteorolig för sonen i värmen (40 grader varmt) kunde de inte förstå, att jag ringde hem till min mamma som är sjuksköterska för att få recept på vätskeersättning blev svärmor grymt förolämpad.
 

LVU... (allmänna reflektioner)

Skrivet av  miqa, Barcelona
LVU är den lag som reglerar tvångsomhändertaganden, och den är mycket snårig och det är INTE lätt att få igenom ett tvångsomhändertagande. När det skett går det inom få dagar till länsrätten som gör en bedömning av det. I media är det en mycket het potatis, och tyvärr är det oerhört sällan jag har hört en korrekt rapportering runt ett lvu. Dessutom är det oerhört stränga sekretessregler runt denna lagstiftning, och socialtjänsten kan i princip inget säga, än mindre till media. Vilket brukar innebära att media bara har den "drabbade" partens version. Ofta är det väldigt mycket som ligger bakom, och tro mig, lvu görs INTE på en höft.

Detta var bara lite allmän information - jag har jobbat inom socialt arbete i sverige, och jag har ofta blivit mycket irriterad på journalisternas sätt att vara totalt subjektiva i såna här supersvåra fall. Det känns så lätt att "sälja" ut knäppa myndighetspersoner, genom att intervjua personer som befinner sig i en jättesvår och krisaktig situation, och alla ömmar vi ju för barn.

Jag såg inte programmet, men vill ändå lägga in de här synpunkterna.
 

Håller med

Skrivet av  Anna med man från Peru
Har jobbar både som skolpsykolog och som psykolog på BUP och enligt min erfarenhet så är det snarare så att man omhnädertar för sällan än tvärtom. Har sett många fall där barn farit oerhört illa pga av föräldrarnas missbruk, misshandel, eller övergrepp.

I just detta fallet hade föräldrarna hävt sekretessen för att de ville veta skälen till omhändertagandet, men alla myndighetspersoner avböjde att svara.
 

skulle inte vara etiskt...

Skrivet av  miqa, Barcelona
...att sitta och prata i tv. och då jag de senaste tre åren inte öppnat en lagbok så minns jag inte, men jag tror inte att föräldrarna kan häva sekretess hur som helst. Det handlar ju till syvende och sist om barnet, och vem vet om h@n har minsta lust att bli uthängd i media....

Men, det verkar vara "gottigt" för media, dessa tragiska historier upprepas alltför ofta, att man suger på dessa jättejobbiga situationer. Jag tycker också man gör alldeles för sällan, men det ska så himla mycket till, det är inte särsklite enkelt att få igenom ett lvu. Ännu svårare pga misskötsel och /eller psykisk ohälsa, droger är liksom mer påtagligt.
 

dessutom...

Skrivet av  miqa, Barcelona
...är det väldigt "lätt" att klaga på myndigheterna, man klagar när man tycker de gör för lite, och när man tycker att de inte gör nåt alls. I media är det samma journalister som ibland visar hur _hemskt_ det är att soc inte gjort nåt, medan de i nästa andetag går ut med storsläggan när ett omhändertagande har gjorts.... Det ska ju sälja, det är väl det... Ett reportage om hur mycket som faktiskt görs som är bra, det skulle väl inte sälja det minsta...
 

Spelar ingen roll

Skrivet av  maisy
Det spelar ingen roll att föräldrarna säger att socialsekreterarna får prata, de får inte det ändå. Förmodligen för att föräldrar och andra inte ska kunna manipuleras eller köpas eller övertalas att upphäva sekretessen. Dessutom så omfattas ju även barnet av sekretessen, och han har väl inte bett att få den hävd.

Jag såg en liten del på slutet av programmet, så jag vet egentligen inte vad som hände. Men jag måste säga att jag reagerade starkt på det filmade besöket på BVC. Dels pratade hon till dem som om de vore mindre vetande, och dels så borde de såvitt jag förstod det hela ha haft en tolk med sig eftersom de tydligen inte pratade så bra svenska och det var viktiga saker de skulle prata om. Det tycker jag var illa.

Annars känner jag att det var svårt att göra någon bedömning om omhändertagandet var riktigt eller inte, just eftersom man bara fick höra den ena partens version. Generellt tycker jag också att det verkar som någon annan skrevs att det snarare omhändertas för få barn än för många i Sverige.
 

Ps - föräldrarna var fr Tunisien *imt*

Skrivet av  o
 

Vadå onda ögat???

Skrivet av  Isabella
Vad menas med det?
 

Vissa har onda ögat

Skrivet av  Carita
och kan då ge sjukdomar och otur när de "tittar snett" på nån.

Så bäst att inte se nån i ögonen, annars kan de tro att det är mitt fel om de råkar illa ut, det var jag som hade onda ögat.

Det låter ju väldigt vidskepligt, men sen kan det bli en vana i vissa kulturer att inte stirra folk i ögonen. Det kan ses som respektlöst.
 

Artiklar från Familjeliv