Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Relation till djur?

Skrivet av LillKatt
Får jag fråga vilken relation till djur era respektive har? Mitt ex från Chile klarar inte av djur som är instängda, så jag fick ta över hans kattunge efter bara 3 månader för att jag har mer tid att gå ut på promenader med den. Kan ha att göra med att djuren i Chile springer lösa. Känner ni igen er i detta? Är vi svenskar lite okänsliga mot djurens behov av rörelse/frihet?
Svar på tråden: Relation till djur?

tvärtom

Skrivet av  Tina med Claudio
Min sambo och min svärfar gillar djur, men orkar inte riktigt ta hand om dom.
Visst, de kan sitta och gosa med hundar och gilla läget, men de kan inte förstå att en hund måste ut på långpromenader och få hjärngympa, dem tycker att det räcker med en sväng runt kvarteret och sen så ligger hunden under bordet hemma och sover typ:)

De flesta invandrare jag känner ogillar djur, kommer ihåg när jag släpade med mig mitt marsvin hem till min bästa kompis(kurd)när vi var små, och hennes mamma gallskrek så fort hon såg mig komma med marsvinet i en korg, så jag fick gå hem igen;)

Så som jag uppfattat det så uppfattas djur som orena och smutsiga bland många invandrare, det är min erfarenhet i alla fall...
 

Va?

Skrivet av  LillKatt
Det var något helt olikt den attityd till djur de chilenare jag känner har. Men alla är olika.

Mitt ex och mina vänner är ovanligt noga med att djur får stimulans och i alla fall rörelseaktiviteter men kanske inte hjärngympa.
 

oops

Skrivet av  Tina med Claudio
Min sambo är inte chilenare, utan syrian:)
Glömde skriva det*s*

Så de jag refererar till är alltså folk ifrån mellanöstern...
 

Oki.

Skrivet av  LillKatt
Tror inte det går att generalisera om chilenares relation till djur när jag tänker efter. Och trodde iofs att Claudio var chilenare. *s*
 

Min man....

Skrivet av  Nickis@
...är grek och hatar allt vad djur heter. Enligt honom är de smutsiga och ohygieniska, vilket de flesta djuren tyvärr är i Grekland.
 

Fast

Skrivet av  LillKatt
jag undrade om de tycker om att vi stänger in katter i lägenheter eller inte. Det finns iofs många många svenskar som inte heller gillar det.
 

Man har inte....

Skrivet av  Nickis@
...djur inomhus enligt de flesta grekererna, pga att de är "smutsiga", det är därför alla katter och hundar springer löst i Grekland.
 

Ikväll kom vi överens om

Skrivet av  LillKatt
att kattungen ska bo varannan vecka hos varje förälder det vill säga han ska flytta fram och tillbaka med barnen. Så att vi orkar gå ut med honom dagligen.
 

Min make

Skrivet av  Selma m 2 barn
tycker om djur, min katt var innekatt när han kom hit och det var inte nåt problem, när vi flyttade och kattan kunde gå ut så tyckte han det skulle bli underbart för katten för då blev hon en riktig katt. MEN, hans mor o syster har varsin liten liten hund som går på låda inne och aldrig går på promenad. Han är från Chile. Har kompisar som inte tycker om djur alls och inte skulle ha husdjur överhuvudtaget. De är svenska.
 

Låter som mitt ex.

Skrivet av  LillKatt
Han tycker extremt mycket om djur. Att köpa katt innebar därför en hel massa jobb för honom, men vi får se hur vi ska göra med kattungen.
 

hej

Skrivet av  nadia3
Min man tycker inte om djur hemma ,bara fåglar.han tycker att de är smutsiga.förut hade han svårt när barnen ville klappa hundar och katter ute, men det har han kommit över nu #ler. Amir vill ha en kanin men där är det tvärstopp. själv hade han en kyckling när han var liten...
 

En del verkar ovana vid djur

Skrivet av  Carita
Många är ju fattiga och trångbodda och har varken råd el plats för djur. Hade en familj på kort besök en gång och dottern (ca 9 år) var rädd för hunden och hoppade upp på bänken och skrek till så fort hunden närmade sig. Det var inte att hon hade blivit skrämd av nån hund, hon hade helt enkelt aldrig träffat nån hund på nära håll förut.

Min man tycker att djuren i Sverige har det bättre än många människor i hans hemland, tycker vi slösar för mycket pengar på dom och skämmer bort dom.

Men det hindrar inte att han också gillar våran hund, fast han suckar över hur mycket den kostar. En hund borde nöja sig med rester, tycker han, i stället för särskild dyr hundmat.

Frihet har han inte haft några synpunkter på, men alla djur som springer fritt riskerar ju bl a att bli överkörda.
 

Tjatar jämt om vi ska tvätta händerna

Skrivet av  Carita
När vi klappat hunden. T ex brukar jag hälsa på hunden det första jag gör när jag stigit upp och sen sätta mig och äta frukost, och då vill han tvinga mig att tvätta händerna.

Jag tycker han har rena bacillskräcken, och vill inte tvätta händerna "i onödan", dvs varje gång jag klappat hunden, de tvättas ändå så ofta att de blir alldeles nariga. Och varken vi el hunden är sjuka.
 

Artiklar från Familjeliv