Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ekonomifråga

Skrivet av mrs mwangi to be
hej. har en fråga...när min fästman äntligen får komma hit igen på uppehållstillstånd, vad gäller då tills han får jobb eller utbildning...
får han gå och få socialbidrag under tiden ? eller hur är det menat att dom ska klara sej ekonomiskt innan allt fixar till sej...kan väl inte vara krav på att jag som har sjukpension ska försörja även honom med min futtiga inkomst..tacksam för svar...
Svar på tråden: ekonomifråga

När min man...

Skrivet av  Nickis@
...kom till Sverige för 10år sedan, så fick han 5-års uppehållstillstånd "bara" för att jag hade en ekonomi, han hade ingen rätt till något bidrag. Vet inte om det har ändrats idag.
 

menar du

Skrivet av  mrs mwangi to be
att han inte hade rätt till ekonomi för att du hade så bra ställt,eller hade han ingen rätt för att han var invandrare?
jag har inte sett nån ekonomifråga ang mej när vi fyllde i hans papper om vem som ansökte han till sverige..dvs mej..vi har ju ansökt på familjeanknytning...mvh
 

Jag hade....

Skrivet av  Nickis@
...ingen hög inkomst, jobbade som ny examinerad sjuksköterska, men vi fick nobben till bidrag. Så jag försörjde oss via SFI, sen efter ca 6mån fick han lite ströjobb hos min mamma osv. Han pluggade 8tim/dag och jobbade 5tim/dag, så det blev långa dagar.
 

ok

Skrivet av  mrs mwangi to be
vad är SFI ?
vilken tur att han kunde ströjobba hos din mamma iallafall...
ja nu vet jag ingenting om hur detta ska gå...jag trodde naturligtvis att han kunde få försörjninghjälp den första tiden tills allt ordnat upp sej...
kommer det bli avslag(ansökan om uppehållstillstånd) nu då när dom märker att jag inga pengar har eller ?
mvh
 

SFI=Svenska För Invandrare

Skrivet av  Nickis@
 

Till Mrs mwangi!

Skrivet av  miqa
Du, snälla, ignorera inlägget från den där anonym, han är bara ute efter att provocera. Han har inget på den här sidan att göra, men bara pga hans främlingsfientlighet är han inne här då och då, och han skriver jämt såna där konstiga inlägg. Så, strunta i honom, att svara på inlägget är bara att "elda upp honom"!
vänliga hälsningar!
 

Min man fick..

Skrivet av  Therese
eftersom man inte får några pengar när man läser på SFI. Så sök ni, det kostar ju inget att söka!
 

Ömsesidig försörjningsplikt

Skrivet av  emia
Det är eran gemensama ekonomi som avgör om NI båda har rätt till ek. hjälp.
Han får inget förran han börjar jobba eller studera.
Han får inte låna pengar från CSN om han inte har permanent uppehållstillstånd, han får det om ni bor tillsammans i minst 2 år.
 

jag tror...

Skrivet av  Miqa
...att man gör en vanlig ekonmisk bedömning. ALltså via socialtjänsten. Det finns inga speciella bidrag när man kommer som anhöriginvandrare. Ni har alltså ömsesidig försörjningsplikt, och socialbidrag beror på den totala inkomsten. Är er totala inkomst (antagligen bara din då, han får knappt jobb innan han kan svenska, och får ju inte heller nån a-kassa då han aldrig jobbat) "för" låg, så bör ni få socialbidrag. När sociala gör sin bedömning tittar de på hela ekonomin. Så, om du har sparade pengar till exempel, ska de användas innan man får socialbidrag.
Jag *tror* att det är så här det funkar. Du kan ringa och fråga på det närmaste socialkontoret.
 

Det

Skrivet av  Anon Üm
är ju många här i Sverige som har en ansträngd ekonomi. Vill inte vara otrevlig, men är det verkligen rimligt att begära att dessa (via skatten) ska betala också för din mans uppehälle?

"...hur är det menat att dom ska klara sej ekonomiskt innan allt fixar till sej?"

Borde ni inte funderat igenom detta INNAN han sökte uppehållstillstånd?
 

När vi väl var gifta

Skrivet av  Christine med peruan
så fick jag som maka skyldighet att försörja honom, precis som emia skriver här ovan; ömsesidig försörjningsplikt heter det. Det gäller alla som gifter sig. Så ni får helt enkelt gemensamt söka socialbidrag, bostadsbidrag osv.
Enkelt svar på din fråga: JA du ska försörja honom oavsett vad du har för inkomst
 

tack

Skrivet av  mrs mwangi to be
tack så mycket för alla svar svar..
 

Artiklar från Familjeliv