Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag sällar mig hit!

Skrivet av Ambiente
Själv är jag 32 år ursprunget är grekiskt men är född i Sverige. Gift med en marockansk berber och han är snart 38 år. Vi har varit tillsammans sen 1988 och har en dotter på 3,8 år.

Eftersom jag är född i Sverige så talar jag givetvis flytande svenska men med dottern talar jag nästan enbart grekiska men mannen talar svenska med henne trots att han i början pratade berber med henne och då blev hon lite "förvirrad"

Hoppas jag kommer få positva erfarenheter här inne!

Svar på tråden: Jag sällar mig hit!

Hej och välkommen!

Skrivet av  Vildänglarnas mamma
Kul med nya! Vi ses säkert här mer!
 

Hej och välkommen!

Skrivet av  Christine med peruan
Här kan snacket gå i vågor av positivitet och sen ramlar det in mängder av otrevliga och rasistiska inlägg. Som tur är kommer redax ganska fort hit och rensar om det behövs.

Själv är jag gift med en peruan sen 8 år tillbaka. En marockansk berber? Varifrån i Marocko kommer man då? Är berber en minoritet där?
Hoppas du kommer trivas här!
 

Hejsan

Skrivet av  Ambiente
Dotterns gudmors syster (oxå m. grekiskt ursprung) är gift med en peruan sen 3 år tillbaka.. en trevlig kille som flyttade hit för hennes skull.
Hon jobbade som volontär i Peru på sjukhus och de möttes där.. (vilken stad vet jag inte)

Det är härligt med blandningar kors och tvärs, ingen av mina kompisar är gift/sambo m. nån av sin egen "ras" (om man får säga så....)
 

Välkommen!

Skrivet av  C
Hoppas du ska trivas här på Multikulti! Jag kallar mej för C här, är halvspanjorska, gift med en marockan sedan 16 år och vi har 2 barn. Till sommaren flyttar barnen och jag till norra Marocko. Varifrån kommer din man?

Periodvis har det inte varit så roligt här när det kommit en massa rasistiska inlägg, i första hand mot oss med muslimska män, men Redax har blivit jättebra på att rensa, så förhoppningsvis blir det mycket lugnare här nu. :-)

Kram,
 

Hej C.

Skrivet av  Ambiente
Låter modigt att vilja flytta till Marocko.. vilken stad blir det till då?
Vad är det som gör att ni flyttar dit?

Själv har jag varit i Marocko många gånger i olika delar allt från Tanger i norr till Zagora i söder. Marocko är väldigt vackert i alla fall i de södra delarna.. de norra är väldigt lika Grekland.
Vi brukar resa "obligatoriskt" till Grekland och Marocko pg.a släkt där men sen är vi väldigt förtjusta i att resa så vi varierar.. jag brukar säga att kartan har fler länder än våra *ler*

Sist jag var i Marocko var 2002 och då var vår dotter 14 månader gammal, min man har varit nere nån gång efter det själv. Han har ju sina förälrar och syskon där så jag kan förstå att man vill se i alla fall sina föräldrar som börjar bli till åren. Jag har ju min mamma här så det är ju lite skillnad. Hade min mamma bott i ett annat land så hade jag oxå velat hälsa på henne oftare än vart 2 el.3:e år.

 

Hej Ambiente!

Skrivet av  C
Visste du förresten att "ambiente" betyder ung. atmosfär, omgivning på spanska?

Vi flyttar till Tetuán i norra Marocko, så det är nära till både Tánger och Ceuta. :-) Vi flyttar för att jag vill det, jag tycker att det ska bli spännande. Min man har bott i mina länder, nu är det min tur att bo i hans land. :-)

Om du kollar i min info så hittar du länken till en grupp med kvinnor som lever tillsammans med muslimska män. Vi är många där med marockaner och det finns även några med berbiska män (fast från hela Nordafrika).
 

Hej igen C!

Skrivet av  Ambiente
Vilket trevlig nick jag har valt då? Kan nog vara för att jag är både ung och sprider en trevlig atmosfär kring mig *skrattar*

Vi har varit i Tetouan och även i Ceuta - som är första anhalten m. båten från Algazeras- kommer din man från Tetouan?
Har ni varit i Marockos södra delar eller Agadir? Väl värt ett besök om ni inte varit där.

Angående det med kvinnor som lever med muslimska män så vet jag inte riktigt hur jag ska definiera det. Min egen man må vara marockan och berber och allt det där men muslim ???? Han är född in i Islam för att hans föräldrar är det men tror inte ens han själv anser sig vara muslim. Han har under de 16 åren jag varit tillsammans med honom ALDRIG utövat nåt som har med Islam att göra.

Han fastar inte, han ber inte, osv. Vi firar jul och påsk, vår dotter är döpt och vi är gifta i rådhuset. Själv är jag grek.ortodox (kristen) men inte jag heller är särskilt utövande så vi är rätt jämlika där,,, vi har tagit tillfasta det bästa som våra kulturer har att erbjuda och tillsammans med den svenska har vi gjort den till vår.

Sen undrar jag är det nåt som gör det annorlunda att leva med "muslimska" män???.
Folk tror i det närmaste man lever tillsammans med ett kvinnoförnedrande monster som misshandlar och våldtar en, att man inte har nåt att säga till om och som bestämmer varje steg man ska ta, varje ord man ska yppa och att ungarna ska könsstympas (sönerna då) att man inte får ha de kläder man vill eller träffa sina vänner, att han bevakar varje steg man tar och låser in en i hemmet.....
Det är knappt man vågar säga att ens man är marockan än mindre muslim för då tror folk direkt det värsta.

Jag känner att jag hela tiden får "försvara" min man för han är den snällaste nallebjörnen som finns, en underbar man och pappa så långt bort från den bilden av en "muslimsk" man.
Detta gäller då utomstående som inte står en så nära typ. nya arbetskamrater osv. Men när de sen träffar min man så inser de att bilden av "muslimen" kan vara annorlunda.

Det är dags att VI som lever med dessa snälla "muslimer" ska avliva myten om "den muslimske mannen" Sånt gör mig så arg, sen spelar det ingen roll om min egen man inte praktiserar Islam, han tillhör den kategorin oavsett.
 

Den "muslimske" mannen

Skrivet av  C
Halloj igen Ambiente!

Oh ja, visst finns det många fördomar kring den "muslimske mannen", precis som om dom alla stöptes i samma mall... *suckar* Och monster verkar dom vara allihopa, om man ska tro vad folk snackar. *dubbelsuck* Fast sanningen är den att det finns ett antal miljoner muslimska män i världen och det finns alla sorter, både bra och dåliga, precis som i alla andra folkgrupper/kulturer/religioner.

Att alla muslimska män skulle tvinga sina fruar att bli muslimer är en myt (man får dessutom inte tvinga någon att bli muslim enligt islam), liksom att alla män misshandlar sina fruar, låser in dom och tvingar dom att klä sej i fotsida kläder. I gruppen jag är med i är vi över 100 kvinnor, alla med män/pojkvänner från något muslimskt land (fast inte alla är praktiserande, det finns dessutom en och annan med kristen arab också) och mej veterligen är det inte en enda som känner igen sej i dom fördomarna. Tvärtom! :-D Så det är rätt tröttsamt att alltid behöva lyssna på samma fördomar, jag undrar hur lång tid det tar innan "folk" börjar fatta att mediabilden inte stämmer....
 

Tja.. den som lever får se..

Skrivet av  Ambiente
håller med dig till fullo iaf. bilden är totalt snedvriden.

Mvh
 

Hej och tack!

Skrivet av  Ambiente
Detta är onekligen en intressant sida har jag sett när jag läst igenom gamla inlägg, även om det förekommer många meningsskiljaktigheter men man ska ju få ventilera fritt inom rimliga gränser..

Berberer i Marocko är en minoritet,, de flesta finns i södra Marocko och min man kommer från Ouarzazate. De har ett eget språk -berberiska- som skiljer sig nästan helt från arabiskan även om vissa ord säkerligen finns som är lika.
Min man talar förutom berber även franska, arabiska och svenska (som han lärt sig här och talar m. vår dotter) men hans modersmål är berber. Eftersom jag pratar grekiska m. dottern och svenskan har hon gratis på dagis så har jag velat att han ska prata berber med henne ( för att hon får 2 extra språk gratis) men det blev förvirrande för henne så han övergick till svenskan och det flyter. Grekiska förstår hon och pratar utan problem men hennes "huvudspråk" är nog svenska för hon svarar många gånger på det när jag pratar med henne =o)

 

Hej!

Skrivet av  Josefine m Junia 12/8-03
Och välkommen! Hinner inte skriva mer nu, men mer om oss i vår info.
 

Jo..

Skrivet av  Ambiente
jag har besökt din sida för ett tag sen och skrev i er gästbok =o)

Vi snackade lite OT på "barnklädes-sidan".. det var jag som tyckte din flicka är sååå SÖT.
 

Ja!

Skrivet av  Josefine m Junia 12/8-03
Jag funderade just på vilka sidor jag kände igen dig från - ditt nick känner jag ju igen! Nu fick jag ihop nick och person :-)
 

Artiklar från Familjeliv