Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Luciafirande uppskjutet...

Skrivet av Mamman
På mina barns dagis skulle de haft Luciafirande imorgon. Nu har två av de tre fröknarna blivit sjuka och då ringer dem runt och meddelar nu på kvällen att man flyttar Luciafirande till måndag istället....känns så dumt eftersom min man bett att få halvdag imorgon och nuinte kan på måndagen...(luciafirandet är kl 15)
Är det rätt av personalen att göra så tycker ni?
Det är väl ändå får barnens skull Luciafirandet, och viktigare att föräldrarna kan närvara än personalen?
Kändes som att de avblåste det för sent, och nu kan vi inte närvara på barnens lusse :-(

Hur hade ni reagerat?
Svar på tråden: Luciafirande uppskjutet...

men vem ska hålla

Skrivet av  Mia.fskl
i friandet om inte det finns någon personal?
 

Bra fråga..

Skrivet av  Mamman
Vikarierna och den ordinarie personal som finns där. Vikarierna har för övrigt varit där när de övat osv...
 

Det jag syftade på

Skrivet av  Mamman
i mitt första inlägg var att om man skjuter upp till måndagen så kan alla fröknar vara där (om de blivit friska) men säkert inte alla föräldrar eftersom de redan tagit ledigt till fredagen.

Jag menade att det är bättre om fler föräldrar kan närvara, för barnens skull...

Och vad gör man om fröknarna fortfarande är sjuka på måndag...?

 

ja men personalen...

Skrivet av  M.Bulldeg mamma och timvikarie på dagis
...deltar ju inte i luciafirandet för sitt höga nöjes skull. Jag tror inte de har flyttat det för att de sjuka fröknarna inte ska missa det fina uppträdandet. Snarare är det väl så att det är extremt svårt att genomföra en sådan sak som ett luciatåg om det inte finns rutinerad personal där. Försök valla en skock främmande dagisbarn runt en lokal och sjunga när deras föräldrar tittar på så får du se... En vikarie och en ordinarie går bara inte att jämföra, och ett luciatpg lett av främmande vikarier är helt enkelt inte en realistisk idé! Barnen skulle balla ur direkt och springa till mamma. Tro mig!
 

Rätt och rätt.....

Skrivet av  Nina & Alice 1/9 -03 +bf 23/6
....jag tycker att det låter rimligt faktiskt. Alternativet är ju att ställa in firandet helt och hållet kanske?
 

Hade det varit min dotters dagis

Skrivet av  Kia
så hade jag förstått personalen. Dessutom tror jag att barnen vill ha med personalen med. Det är ju med dem de har övat och övat för att kunna sångerna i tid. Och som förälder får man räkna med att sjukdom inträffar.
Vi hade ett dödsfall på min dotters dagis tidigare i höst och då höll alla föräldrar barnen hemma dagen efter, trots att vi inte fick veta något förrän vid hämtning. Personalen är människor precis som du och jag och allt kan hända, det får man ta med i beräkningen då man har barnen på dagis, dagmamma, skola.
 

Helt rätt.

Skrivet av  ~VeronikaP, fskl~
Det är inte så lätta för vikarier att hålla i luciafirande, och det är inte säkert att barnen känner sig trygga om inte ordinarie personal är där. Jag tycker att de gör rätt, alt. är att ställa in helt och hållet.

JAg tycker inte att det är så konstigt, överallt kan oförutsedda saker inträffa och de flesta brukar kunna lösa problem som inträffar.
 

Tycker de gjorde rätt...

Skrivet av  Pineapple *förskollärare + 2 barn*
...och att du har en lite trist attityd. Alternativet hade ju varit att ställa in helt och hållet, nu var de ju så schyssta att de åtminstone bokade om. Det är ingen bra lösning att ha firandet med vikarier, barnen behöver de ordinarie för att vara trygga. Om du visste vad mycket det är "bakom kulisserna", tex innan lussetåget går in när alla barnen är taggade till max och rätt stirriga, då behöver man vara alla ordinarie för att kunna hålla dem lugna! :-)

Och vaddå viktigare att föräldrarna närvarar än personalen, vem ska då hålla i det???
 

för barnens bästa

Skrivet av  Emma
är det ju att skjuta upp det
2 vikarier som barnen kanske inte känner (man vet ju inte i förväg kanske vilka de är) och få barnen trygga i en sådan annorlunda situation med bara en trygg fröken kan bli knepigt
barnen är det ju vi främst ska tänka på
klokt i att skjuta upp det för barnens skull
 

Artiklar från Familjeliv