Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En nyfiken fråga till er förskoleföräldrar!

Skrivet av Undrar faktiskt
Jag är lite nyfiken på hur ni skulle reagera om följande hände på ert barns förskola:

I ett obevakat ögonblick river en 2-åring en 1-åring. Personal är snabbt på plats osv. 1-åringen är riven ytligt på kinden. Hur skulle ni gå tillväga om ni var 1-åringens föräldrar?

Jag kan givetvis förstå att det hela är otroligt olyckligt och inte ska hända. Obevakade ögonblick ska inte finnas, men gör det tyvärr ibland. Det kan räcka med att vända sig om ett halvt varv ibland. Men hur skulle ni reagera angående 2-åringen, den som rev? Skulle ni vilja ha honom/henne avstängd från förskolan? Skulle ni ringa polisen? Prata med föreståndaren? Prata med barnets föräldrar? Utgå från att det är en engångsföreteelse.

Jag är nyfiken och vill gärna ha många svar!
Svar på tråden: En nyfiken fråga till er förskoleföräldrar!

Utgå från att det var en engångsföreteelse

Skrivet av  lilla A
och avvakta. Skulle såklart hålla ett särskilt "öga" på just det barnet (om jag visste vem det var alltså) och kolla, men inte göra mera än så.

Om det hände igen, skulle jag nog fråga personalen om det var så att just det barnet revs "mycket" (vad nu mycket är när det gäller 2-åringar) jag skulle inte i första hand vända mig till föreståndaren utan till personalen som är "på golvet" med barnen. Skulle absolut inte tala med polis/kräva avstängning, det är ju barn vi talar om?!?!
 

Förlåt???

Skrivet av  Pernilla
Ringa polisen? Finns väl inte på kartan för någon hoppas jag (oj vilket kriminalregister min son skulle ha då *asg*)
Barn måste väl ändå få vara barn?? När en annan var liten fick man trängas 14 barn i en tvårummare och gå upp kl 3 på morgonen.... Skoja bara. Ett barn som skyddas mot rivsår och sånt blir nog inte ett lyckligt barn. Själv klättrade jag i träd, slogs och allt möjligt när jag var liten. Inget barn vill väl sitta i bokhyllan och vara en prydnadssak för familjen?
 

Hejsan!

Skrivet av  Emma
Nu har jag inte samma situation direkt men känner att jag ändå vill svara på det som hänt oss

Sonen 19 månader gammal slog sig väldigt mycket ett tag på dagis
Ena dagen hade han ramlat ned från klätterställningen högt upp och var alldeles nedblodat. en annan gång blödde han igen mycket och hade trillat av en gunga.
det handlar iofs inte om något annat barn som tillfogat olyckan men ändå lite brist från personalen.
jag förstår att det kan hända och jag förstår att personalen inte kan ha 100% koll på alla barnen
Men efter 3dje gången han slog sig blodig på 2 veckor sade jag ifrån att de skulle se till att han inte klättrade i klätterställningen och det verkade fungera

Jag tycker det är tråkigt när sådant händer men personalen är människor de med.

Ska tillägga att jag faktiskt bytt dagis på grund av flytt och det har blivit mycket bättre nu är det sällan han slår sig och personalen informerar direkt

Det handlar mycket om hur personalen informerar oxå står det en fröken och svamlar med en blodig tröjja i en påse ger det ett tarvligt intryck men om fröken kommer och informerar direkt att detta hände idag känns det hela mycket bättre och förtroendet stiger gentemot fröknarna.

kan tillägga att förra dagisets fröknar hade medelålder på 25 år vilket kanske gjorde sitt i osäkerheten dock.

att reagera emot ett annat barn som slåss är fel då ansvaret inte kan läggas mot en 2 åring att stänga av från förskolan låter verkligen på tok för mycket att ta i
Dock om händelserna med slag och rivningar upprepas så får personalen föröska att punktmarkera detta barn mer och hålla kollen samt arbeta pedagogiskt utifrån detta prata mycket om det mm de har väl lite utbildning innom pedagogin får man förutsätta :)

svamligt och långt svar från mig som egentligen handlade om en liten annan vinkling
 

Det låter ju hemskt

Skrivet av  Pernilla
det som du upplevt. Men det är ju långt ifrån samma sak att ha blivit nerblodad, och vid flera tillfällen dessutom, som att ha blivit riven av en 2-åring.
Det är ju äpplen och päron och kan inte jämföras alls. I ditt fall handlar det ju om säkerhet för barnets väl och hälsa, i hennes fall handlar det ju om interaktionen (lek eller bråk) mellan barnen.
 

japps det är inte samma sak

Skrivet av  Emma
barn är impulsiva och det händer väl lite titt som tätt att någon rivs
en kompis till sonen sprang på honom så det blev en fläskläpp i lekrummet
men jisses det var ju absolut inte med mening det kan jag aldrig tro barn springer
skulle aldrig bli arg på en sådan sak.
rivs kan oxå hända och som hon frågade om lät det som ytligt och inget allvarligt upprepat
tror man faktiskt krasst men sant får ta sådant när barn leker
i alla tider har väl barn slått sig antingen med varandra eller mot saker :)
kan hända på lekplatsen när mamma vaktar kan hända på dagis kan hända med syskonen.
upprepade handlingar bör göras något åt men inte avstägning eller polis det låter knepigt det är inga våldsförbrytare det handlar om utan i detta ex en 2 åring man är inte ens straffmyndig *ler*
vid upprepade tillfällen ställs däremot större ansvar på fröknarna på personalen som tyvärr komunen tycker att personalen ska klara av med samma styrka som innan vilket med för att något/några andra barn får mindre uppmärksamhet eftersom alla barnen inte kan vara på samma ställe samtidigt utan rör på sig
önskvärt vore mindre grupper och fler fröknar. men så är det nu inte tyvärr

*svammel*
 

Vad betyder punktmarkera?

Skrivet av  Xara
Kan inte hitta ordet i ordlistan nämligen.
 

Att hela tiden

Skrivet av  Pernilla H
hålla barnet under uppsikt och träda in/hjälpa/markera när det behövs
 

Barn är barn

Skrivet av  Kia
och kan inte lastas för ett rivmärke. Olyckor händer och barn på två år är inte så bra på att hantera sina känslor än. De kan rivas/slåss för att de är glada, arga eller bara uppspelta.
Skulle någon få för sig att polisanmäla skulle jag ifrågasätta om den personen var riktigt klok*ursäkta*.
Inte ens jag som förälder har järnkoll hela tiden, vem har det? Inte heller personalen kan lastas anser jag.
Skulle det vara så att barnet rivs varje dag och att personalen ser det som ett problem, får de punktmarkera de barnet under en tid, för att visa barnet hur man ska göra istället.
 

Skulle nog inte...

Skrivet av  Nalliwer
...reagera nämnvärt. Yngsta sonen har själv blivit både biten och nerknuffad för en trappa av ett annat barn hos dagmamman. Klandrar inte det andra barnet för det.
Barn är barn och de kommer att fortsätta att bete sig som barn oavsett om jag skulle göra nån polisanmälan eller gapade och stod i så han blev avstängd.
Inte heller förväntar jag mig att personalen ska ha sån järnkolla att en sån händelse inte inträffar. Sån absolut koll har jag inte ens själv på mina barn så varför då begära det av någn annan?
 

Det händer

Skrivet av  Pernilla H
så skulle jag se det. Det är ett gäng småbarn i grupp och det går hårdhänt till ibland. Så länge det inte är en personal per två barn eller liknande, så kräver jag inte avsaknad av rivningar och tjuvnyp i allmänhet. Men visst ska de medvetet arbeta på att förhindra att det sker.
 

ojdå

Skrivet av  Jo73hanna
då skulle inte min ena son gå alls på dagis, han har alltid nått rivmärke eller blåmärke!!!!kanske leker de lite vilt på dagiset...iallfall killar. observera kanske omd et ske ofta & om det är samma barn som river honom mer kan du inte göra!
 

VA?

Skrivet av  Ronja
Det är väl klart att sånt eller liknande händer, barn är ju barn, skulle man stänga av alla som gjorde nåt sånt eller liknande mot andra barn fanns väl inte många barn på dagis eller? Och vad skulle polisen göra? Eller föräldrar eller föreståndare? Man får väl anta att personal gör så gott de kan men de KAN ju inte se ALLT, har själv två barn och man kan ju inte ens med två barn ha full koll på alla fajter och knuffande och sånt de har för sig. Två-åringen kan kanske förstå att den gör fel, men barn är ju impulsiva och kan inte alltid tänka på rätt och fel innan de handlar...
 

Håll koll

Skrivet av  Anette mamma till 4
på om det händer fler gånger. Men är det första gången så skulle inte jag bry mig bara personalen har informerat om vad som hänt. Jag var ute för att våran son blev biten av en jämnårig på dagis och detta märkte jag hemma ingen sa något till mig när jag hämtade. Tog upp det dagen efter och då ursäktade de sig och skyllde på att de som jobbade på Carls avdelning hade gått hem för dagen. Jag tyckte inte om den ursäkten för då informerar man de fröknar som finns kvar så att de kan säga till föräldrar. Det barn som bitit visste jag hur han var för jag är nämligen vän med hans mamma så hon har haft problem med honom. Det hände ingen mer gång så jag har inte brytt mig mer.
 

skulle...

Skrivet av  Lena med Louise 030326 + Ytte Bf 8/2
prata med personalen och be dem hålla ett litet extra öga ett par dagar på 2-åringen väldigt diskret. Jag skulle vilja att personalen informerade föräldrarna till 2-åringen om vad som hänt och att det var en olycka, men att de kommer att följa 2-åringen lite tätare ett par dagar för att se om det är någon frustration eller så som ligger bakom och om de kan hjälpa till på något sätt. Sedan hoppas jag att personalen förklarade för 2-åringen att man inte rivs när situationen uppstod på ett sansat sätt.

Att barn rivs är ju tyvärr sånt som händer och det går verkligen blixtsnabbt när situationen uppstår. Som förälder kan man kanske se signalerna om man sitter och tittar hela tiden, men att begära det av personalen är lite för mycket.
 

Hur jag skulle reagera?

Skrivet av  71:an Nika
Jag skulle inte reagera alls. Som ett åringens förälder skulle jag bara hålla koll på såret och se om det skulle behöva tvättas.
Jag hade inte brytt mig ett dugg om tvååringen och hade inte tänkt minsta tanke om honom/henne.

Är du tvååringens förälder?
 

sånt händer ju hela tiden

Skrivet av  Hjärter dam m. IF
jag hade inte gjort ett dugg!
Min kompis dotter var bitare och när hon hade bitit ett barn så ringde min kompis upp barnets föräldrar och frågade hur det var och att de gjorde vad som stod i deras makt för att dottern skulle sluta bitas. Det tyckte jag var fint gjort.
 

Det har jag...

Skrivet av  Wildas mamma
oxå vart med om, kan säga att det är väldigt uppskattat.

Fast på mitt dagis så får de inte säga vem som bitits pga tystnadsplikten.
Och när jag läser detta grundinlägg så förstår jag varför.
 

nej så var det ju

Skrivet av  Hjärter dam m. IF
de hade inte sagt något till det bitna barnet men de hade sagt till min kompis vem dottern bitit.
 

Åh jag skulle...

Skrivet av  nana
genast polisanmäla tvååringen som sedan förhoppningsvis blir tvångsintagen på en vårdinrättning några år framöver. Om inte det sker skulle jag givetvis kräva en omedelbar avstängning från förskolan! Sånt slödder ska inte vistas på en vanlig förskola! *fnys*

Allvarligt! _Nej_, man polisanmäler inte någon, varken barn eller personal för att två små barn undersöker varandra lite burdust och kanske råkar riva eller nypa varandra.

Jag misstänker att du är någon rolig prick som försöker driva med oss..? Om så inte är fallet så kanske du ska fundera på att arbeta lite med din benägenhet till överreaktion innan du placerar ditt barn på dagis eller öht låter ditt barn träffa andra människor. Annars tror jag att du kommer få det jättejobbigt framöver. ;-)
 

Nu är du snabb att döma!

Skrivet av  Jag som undrade
Läs mitt svar här nedanför. Var i mitt ursprungsinlägg skrev jag att jag var någons förälder?! Jag anser inte att ajg har överreagerat på något sätt i denna situation faktiskt.....
 

Dömer ingen,

Skrivet av  nana
jag bara gissade! :-) Är glad att jag gissade fel men fortfarande häpen över att det tydligen finns sådana människor i verkligheten trots allt!
 

Tack för era svar!

Skrivet av  Jag som undrade
Tack för era svar! Era svar glädjer mig faktiskt. Saken är den att detta inträffade på en förskola där jag är personal. 1-åringens föräldrar ringde just polisen samt pratade med föreståndaren och ville ha 2-åringen avstängd. Jag är chockad över reaktionen och ville på något sätt förvissa mig om att alla föräldrar inte reagerar likadant, för då tappar jag tron och lusten att jobba faktiskt!

Tack för era svar!

Och självklart blev barnet inte avstängt, och polisen skrattade åt det hela, vad skulle de göra?!
 

Men herregud!

Skrivet av  Dupin, dyster
Stackars de föräldrarna, vilken konstig världsbild de måste ha.

Vad hände sen? (Om man får fråga, förstås.)Finns den familjen kvar på samma dagis?
 

Låter som vi jobbar på samma ställe :-)

Skrivet av  Jennypenny
Liknande sak har hänt där jag jobbar.
Vi har en mamma som är så otrolig överbeskyddande mot sin dotter. Hon kräver att vi redovisar varenda litet nästan osynligt blåmärke på hennes kropp (Vilken 1½ åring har inte blåmärken på benen i maj när de precis lärt sig gå och är barbent)
Hon har stormat in på förskolan och skällt ut barn på 2 år för att hennes dotter har sagt hemma att xxx puttat/rivit henne dagen innan.
Hon har hotat 2 gånger med anmälan för vi brister i uppmärksamheten.
kan tillägga att i en enkät gjord bland föräldra i området var våran förskola bäst omtyckt av föräldrarna, och den här mamman bemödade sig inte ens med att svara.
 

Men shit!

Skrivet av  maisy
Som Dupin sa, stackars föräldrar. Och stackars stackars barn. Vart ska detta sluta?

Håller självklart med om att såna saker händer. Vill man inte att sitt barn ska vara med om sådana saker så får man spärra in dem i ett madrasserat rum alldeles ensamma. Vilket vore grav barnmisshandel.
 

Jisses...

Skrivet av  Lotta
Jag tror knappt det är sant. Nån borde ge föräldrarna till ettåringen en örfil och säga till dem att nyktra till!
 

Tänkte snarare att du var 2-åringens förälder ...

Skrivet av  Lingling
Låter som föräldrar med konstigt perspektiv.

Men när blir barn ´´ansvariga´´? Börjar fundera lite på det, om det gällt en skola istället? Barn äldre än sex år alltså.
 

Barn under fem år...

Skrivet av  Gunilla m H-99, T-02 o S-04.
är juridiskt helt ansvarsbefriade.
 

Mina barn har blivit bitna och rivna..

Skrivet av  Sara bf 17/4, J-99 & N-02
..och tankar på avstängning eller polisanmälan har aldrig slagit mig! Det är sånt som händer, sånt som är svårt att förhindra! Personalen gör var vad de kan..
 

Vad då river?

Skrivet av  anna
Ett rivmärke eller ett djupt djupt sår som behöver sys? Rivmärken får väl i princip alla barn nån gång, det är juinget farligt. Det här handlar ju om små barn som inte vet hur man "umgås", tvååringen ville kanske visa nån form vänskap, men var för hårdhänt. Var det en engångshändelse är det väl inget att ta upp till diskussion alls, men om det här barnet vill rivas, måste man ju hålla ett mer öga på honom/henne och vara beredd nästa gång han/hon vill rivas så man kan lyfta bort barnet odyl och tala om att så gör man inte.
Obevakade ögonblick händer, personal har inte ögon i nacken! Det betyder inte att det är dålig personal.
Barnet ska inte vara avstängt och polis??? Hallå!!! det är en tvååring vi sanckar om, babrnet har inte begått ett brott.
 

skulle inte reagera alls..

Skrivet av  Jennypenny
...som förälder skulle jag ha full förståelse för att sånt händer på föskola. barn är barn, och sådant händer även i bevakade ögonblick eftersom det går så fort. Tro mig jag jobbar själv på en småbarns avdelning och sådant händer var och varannan dag.
 

Nada, zipp, zero!

Skrivet av  Wildas mamma
Absolut ingenting skulle jag göra och speciellt inte som du säger att det är en engångsföreteelse.

Om det var ett mönster skulle jag förstås önska att det kollades lite extra noga på två-åringen.
 

kul.....

Skrivet av  Jennypenny
..att se att det finns fler Wildor här :-)
min minsta heter ocksp Wilda.
 

Vi är ganska unika!

Skrivet av  Wildas mamma
eller hur :-)
 

japp...

Skrivet av  Jennypenny
..speciellt med den stavningen tror jag :-)
Vilda har jag sett oftare.
hur gammal är din Wilda?
 

Hon fyllde 2 i slutet av sept.

Skrivet av  Wildas mamma
Hur gammal är din Wilda?

Svarar här eftersom att tråden tog "slut"
 

jag skulle inte göra något

Skrivet av  gwendolyn
förutom att fråga om 2-åringen brukar ha ett sådant beteende och om svaret är ja, be dem vara särskilt uppmärksamma. om det fortsätter och mitt barn ständigt var riven skulle jag vilja attde t sattes in åtgärder med punktmarkering. men hände det en gång skulle jag inte göra något.
 

Ja...

Skrivet av  AnnSofie
min dotter blev riven senast igår.
Men jag tror inte att en 2-åring menar nåt illa med det. Och förstår om personalen inte hinner med allt som händer åxå! Hinner inte med allt som händer här hemma, och tror ju knappast personalen är några supermänniskor direkt.
 

Jag skulle

Skrivet av  Mymlan
inte göra någonting mer än att notera att "jaha, ett rött streck, någon har väl råkat riva henne".
 

Men...

Skrivet av  Miranda
... alltså en tvååring är en tvååring är en tvååring. Sådant händer små barn emellan. Jag skulle förvänta mig att personalen stoppade barnet i fråga när de märker vad som händer och även att de försöker visa vad som är rätt/fel, men mer kan man väl inte begära? Min egen pojk, fem år, fick här om dagen en smocka med ett föremål på läppen av en annan femåring. Läppen sprack och blodet sprutade. Jag kom precis efter händelsen och tyckte personalen hanterade det hela jättebra. Barnet som slog verkade förstå att så får det inte gå till och min pojk verkade nöjd med att få "upprättelse" och att han hade fått prata av sig om sin besvikelse över händelsen.
 

Det är sånt som händer

Skrivet av  Lotta
möjligtvis skulle jag muttra om föräldrar som inte är noga med att klippa naglarna på sina barn.

Stänga av ett barn från dagis, ringa hem till barnets föräldrar, blablabla. Dylika alternativ finns inte i min värld. Däremot så kanske personalen måste punktmarkera det barnet som rev ifall det förekommer ofta. Är inte ettåringens föräldrar nöjda med förskolan får de väl byta.
 

Och??

Skrivet av  A
Sånt händer. That\'s life.
Herregud, ibland när jag läser här inne undrar jag varför vissa envisas med att ha sina barn på dagis öht. Kraven vissa har på dagis och personalen verkar ibland ouppnåeliga och det bästa vore nog om föräldrarna själva stannade hemma och satte barnet i en glaskupa. Jag har förstått innebörden av curlingföräldrar.
 

Skulle nog inte reagera alls...

Skrivet av  M.Bulldeg
...när det gäller barnet som rev, förutom en normal tillsägelse. Barnet som blev rivet skulle jag trösta. Men att en tvååring kan rivas, ja det är väl lika självklart som att jorden snurrar runt solen. Jag skulle inte kunna peka ut ett enda barn jag någonsin träffat och säga att "han/hon skulle aldrig göra något sådant". Tvååringar kan inte bedöma konsekvenserna av sina handlingar, det är därför de kräver passning av vuxna. Men man kan inte ha 100% koll på varje barn hela tiden. Olyckor händer, helt enkelt.
 

Förresten!

Skrivet av  Wildas mamma
Hur fick 1-åringens föräldrar reda på vem som rivits?

På vårt dagis innefattas sånt här av tystnadsplikten, alltså har personalen inte rätt att tala om vem som rivits.

Hur är det på era dagis?
 

Det jag menar är...

Skrivet av  Wildas mamma
att jag förstår tystnadsplikten på ett annat sätt sedan jag här läst om hur en del föräldrar resonerar när det händer olyckor på förskolan.

Jag menar inte att klanka ner på personalen som man kunde tolka det som i ovanstående inlägg.

Hoppas ni försår vad jag menar!
 

Skulle utgå ifrån..

Skrivet av  Linda m. Tim & Linus
..att det var en engångsföreteelse. Händer det fler gånger skulle jag ta upp det till diskussion med personalen.
 

Artiklar från Familjeliv