Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Flytta 2-åring?

Skrivet av Madde
Hej,
vi har fått erbjudande omdagisplats på ett dagis i ett heeeeelt annat område än där vi bor, i vårt närområde finns INGA lediga platser och kommer inte heller att komma några om inte någon flytter eller så.
Till augusti ska vi kunna få en plats här i närheten men tills dess har vi alltså fått en plats ca 1 mil från hemmet. Restid ca 15 minuter med bil och ca 40 minuter med lokaltrafik.

Vi har bara en bil och kommer alltså inte att kunna köra i båda riktningarna för bilen tar jag till jobbet när jag lämnat sonen, så får maken ta bussen när han hämtar (alternativt skaffa en stol och montera tillfälligt i hans firmabil där stolen inte kan sitta permanent)

Sonen kommer vara nästan 2 år i augusti. Tror ni det går bra att flytta honom till ett närmare dagis då? Vad är er erfarenhet?? Vi vågar inte chansa på att få en plats TILL för jag ska börja jobba i februari och maken kan tyvärr inte ta ledigt precis just nu (dessutom hade inte kvarvarande dagar räckt tills i augusti) Är det för kort tid att gå januari-augusti på ett dagis och sedan byta?

Några idéer / förslag?
Svar på tråden: Flytta 2-åring?

Det ska

Skrivet av  Jo73hanna
inte vaa några problem alls tror jag. Man byter ju dagis är man flyttar & de barnen kalrar sig fint!
 

Vi flyttade

Skrivet av  K-ina
Vi flyttade till en annan stad när vår dotter var lite drygt två år. Hon började dagis när hon var 2, hann bara gå där i drygt tre månader innan det var dags att flytta. Vi gjorde dock så att hon i samband med flytten fick vara hemma med mig i två månader innan det var dags att börja det nya dagiset. Det gick i alla fall hur bra som helst på det nya dagiset, hon har trivts som fisken i vattnet ända sedan hon började.
 

Vad skönt att höra! Jag har ångest

Skrivet av  Madde
för jag velar bara fram o tillbaka...
Ska dit och hälsa på på måndag, hoppas det känns bra så att vi "slår till" och vi kan släppa detta planerande etc
 

Vi flyttade

Skrivet av  Jennie
vår dotter när hon var knappt 2 år och det gick jättebra.
I vårt fall så fanns det inga platser öevr huvud taget i hela kommunen när vi ville ha plats men vi lyckades själva få tag på en plats i grannkommunen och hon började där i mars -01.
I Augusti -01 så fick vi plats i vår kommun och då flyttade vi henne.
Vi lade vår sommarledighet så att hon inte skulle behöva gå tillbaka till det gamla dagiset innan starten på det nya i augusti. Det tyckte jag var bra för då blev det ett ordentligt avslut på gamla dagiset före sommaren.
Sedan hade vi en vanlig inskolning på nya dagiset. Det gick väldigt lätt att skola in henne och det kändes ibland som det var lite väl utdraget men i efterhand så tror jag ändå att det var bra.
Även om dagismiljön som sådan var bekant för henne så var ju personalen och de andra barnen helt nya.

/ Jennie
 

Så gjorde vi..

Skrivet av  Jennypenny
...när våra minst askulle börja på dagis.
Vi fick inte heller i vårat område, utan längre bort.
Vi skolade in dem där men stod kvar i överflyttningskön.
Nu blev det så att vi trivdes så otroligt bra med detta dagiset, så vi tackade nej första gången vi fick ett erbjudande om dagis närmare hemmet. Men när minsta tjejen skulle fylla 3 och det var dags att byta från småbarn till syskonavdelning, så flyttade vi dem till ett närmare dagis.
Men det hade vi nog inte gjort om det inte varit för att syskon nr 3 var på väg, och jag hade fått jobb åt det hållet.

Vad gäller bilstol, så kasnk du kan ställa ur den på dagis varje morgon så får maken sätta in den i bilen då han hämtar. Då behöver han ju bara ha ett par axtra fästremmar i firmabilen.

Lycka till
 

Artiklar från Familjeliv