Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

barnen på dagis

Skrivet av mamma m 2
Tycker jag läser ofta om föräldrar som vill ha sina barn på ett dagis där alla barn är små änglar och har varsin fröken som är med dem hela tiden!
Att ett barn någon gång river ett annat får man räkna med, att någon ramlar och slår sig kan även hända hemma!
Det finns ju inte så många personal att de kan vara med varje barn hela tiden och se exakt allt som händer.
En pappa på vårt dagis var hemma med sina barn nästan en vecka när det ena barnet blivit rivet(lätt)av ett mindre barn. Är inte det att överdriva, eller är det jag som accepterar för mycket.
Även mina barn har gjort illa sig på dagis, och jag tror inte att de är små änglar heller.
Nu menar jag inte att jag klagar på extrema fall där barn glöms bort eller liknande, men jag tycker synd om personalen som för höga förväntningar att leva upp till från många föräldrar!
Svar på tråden: barnen på dagis

Håller med dig.

Skrivet av  Mamma till två, snart tre
Klart man får acceptera att sådana saker sker mellan barn ibland. Som du säger kan ju även det ske hemma mellan barn. Och personalen liksom vi "vanliga" kan ju inte se allting precis varenda sekund. Läste längre ner om en pappa som polisanmält en tvååring på dagis som rivit hans ettåring och krävs att barnet skulle sluta på dagis. Polisen hade naturligtvis bara skrattat - ja vad skulle de göra?? :/ Visserligen kan jag förstå den första direkta känslan då någon gör ens barn illa (beskyddarinstinkten), men tänker man till ett par sekunder till så tänker ju de flesta logiskt. Det är ju små små barn.... Ja, knasiga är ju en del föräldrar..
 

Ja

Skrivet av  PernillaH
vissa föräldrar har orimligt höga krav på dagis, kanske är det deras eget dåliga samvete för att de lämnar bort barnet/n hela dagarna som spökar? Om man förväntar sig en 100%ig uppassning och inga rivmärken så bör man bli hemmaförälder istället.
 

Vansinne!

Skrivet av  Kia
Föräldrar som beter sig som i exemplet nedan tycker jag faktiskt inte är lämpliga som föräldrar. Vad är det de för över till sina barn? Hur ska barnet någonsin kunna utvecklas normalt, till att bli en person som känner empati, som vågar och vill testa olika saker, som själv vet att olyckor sker och att man kan prata sig ur situationer?
Nej, lite vanligt sunt förnuft måste krävas av oss föräldrar.
 

Artiklar från Familjeliv