Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Dispens för tvillingar

Skrivet av blivande trebarnsmor
Hej! Jag undrar - vet ni om det finns någon möjlighet att få dispens från 15-timmarsregeln för barn till föräldralediga - om man har fått tvillingsyskon? Jag har alltid sett framför mig att mitt stora barn skulle gå tre dagar i veckan och de två andra dagarna skulle vi mysa tillsammans med bebisen (h*n är 4 år) - men när jag nu fått veta att det är två på väg, så är jag rädd för att inte hinna/orka aktivera på ett bra sätt de lediga dagarna. Vet ni hur man går till väga?
Svar på tråden: Dispens för tvillingar

Har för mig

Skrivet av  Jo73hanna
att man får några timmar extra i veckan. RIng din kommun!!
 

En flicka

Skrivet av  Jennie
på mina barns dagis fick dispens att vara på dagis upp till 30 timmar/vecka (istället för 15 timmar) när hon fick tvillingsyskon, så visst är det möjligt.

Hur man söker kan säkert vara olika i olika kommuner så kontakta kommunen.

/ Jennie
 

ser olika ut

Skrivet av  Pernilla m Arvid, Ella & Ingrid
Jag behövde bara ringa till barnomsorgschefen i min stadsdel och så hörde hon med förskolechefen, och så var det klart! Nu går sonen heltid, jag har tvillingar också. Så börja med det. Vissa måste skaffa intyg från bvc mm, och i Huddinge bl.a vet jag att man inte ger dispens, i alla fall är det svårt.
 

Konstigt

Skrivet av  Jennie
för vi bor just i Huddinge kommun, men det kan ju ha funnits skäl till dispensen som jag inte känner till.

/ Jennie
 

jag menade

Skrivet av  Pernilla
att de inte ger dispens, men var inte hundra på att de ALDRIG ger, därav den sista kommentaren...
 

Som boende

Skrivet av  Jennie
i Huddinge kommun så upplever jag att man är ganska generösa med dispenser och tex hur man hanterar sk 15-timmars barn och det var därför jag ville belysa att det lät lite konstigt (jag förstod dock vad du skrev).

Vi fick tex dispens hösten 2001 (innan föräldralediga fick lov att ha äldre syskon kvar på dagis) för att vår dotter skulle få gå kvar 15 timmar/v från det att hennes lillebror föddes i oktober -01 tills den nya regeln trädde i kraft år 2002.
Vi skrev bara ett brev till kommunen och det godkändes omgående.

/ Jennie
 

Vet ni vad som är lite roligt?

Skrivet av  blivande trebarnsmor
Jag är glad att ni diskuterar igenom det ordentligt, hur det egentligen är i just Huddinge - eftersom det är precis där jag bor :-)... Lite ironiskt att ni kom in just på min kommun...
 

Jennie

Skrivet av  Pernilla
Ok, det var ju bra. De fall jag känner till det är när man har fått tvillingar och vill ha mer än 15 timmar, jag trodde det var det som var frågan? Där har man varit hårda i Huddinge, men det är ju bara bra om det inte är så nu!
 

Enligt lagen..

Skrivet av  M.Bulldeg
...så SKA man ha rätt till dagis om barnet har det behovet pga särskilda skäl. Stå på dig!
 

Lätt som en plätt i Linköping

Skrivet av  Gunilla m N&A 0111, I&A 0406
vi fick be bvc att skriva ett intyg som de skickade till rektorn för förskoleområdet. Fast i vissa kommuner är det visst klippt omöjligt, så det har nog lite att göra med var man bor.

Grattis till tvillinggraviditeten! Och kom ihåg att det _måste_ ju inte bli jättejobbigt bara för att det är två!
 

Dispens i början

Skrivet av  Ia
Vi fick dispens i början (upp till 30 timmar mot heltids betalning) men efter ca 1 1/2 termin var det slut på det. Då kunde de erbjuda max 20 timmar mot heltids betalning (alltså 1 timme extra per dag mot om man har 15 timmar). Pratade med rektorn för vår förskola och hade kanske kunnat gå vidare till förvaltningschefen men det blev inte så. Kände själv att jag var lite irriterad eftersom de går efter sina regler och paragrafer och dessa alltid utgår från det som är "normalt" och i det ingår inte att få tvillingsyskon.
 

Jag...

Skrivet av  andromeda
hade min flicka 20 timmar /vecka,när tvillingarna kom
Stora tjejen hade precis fyllt två och hon hade det sååå trist med mamma och tvillingarna,det hade varit bättre för henne att fått vara på dagis lite mer,dessutom var det oerhört tufft att hämta och lämna med tvillingarna i släpet så korta pass,och nej jag hade ingen pappa som kunde hjälpa till.Tyvärr har stora tjejen kommit mycket vid sidan av när tvillingarna var små, men nu är de 3,3 och 5 så nu funkar det bättre.
 

Artiklar från Familjeliv