Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vilka regler gäller

Skrivet av farmor
för att tempa barn på erat dagis?
Tempar personalen barnen i rumpan?
Svar på tråden: Vilka regler gäller

Hos oss

Skrivet av  Cecilia
Så tar vi i princip ALDRIG febern på barnen! Vi anser att det är allmäntillståndet som avgör om barnet ska vara på dagis eller inte. Har man feber så brukar man ju bli påverkad av detta och för oss räcker det med att känna på kroppen. Skulle aldrig kunna ringa till en förälder och säga att " dit barn har 38 grader så nu får du minsann komma och hämta".

Vet däremot att många ställen är snabba med att ta fram tempen. Reglerna vet jag dock inte, har inte utforskat dom eftersom jag aldrig behövt tänka på det.
 

Vi tempar eftersom...

Skrivet av  Em
många föräldrar inte kommer och hämtar sina barn om de inte har feber. Nu ringer vi även om barn är hängiga men inte har feber men då är det sällan någon som hämtar.

Sen så pådyvlar du oss som använder termometern en otrevlig attityd och ton. Jag är både artig och trevlig när jag ringer föräldrarna. Varför skulle vi säga på det sättet som du påstår. När jag presenterat mig så berättar jag att barnet inte mår bra dvs förklarar varför barnet inte orkar vara kvar på förskolan, feber är bara en del av vad vi säger. Vi springer inte heller omkring med termometern i högsta hugg och tempar alla barnen dagligen för att få en ursäkt att skicka hem dem.
 

Hej

Skrivet av  Cecilia
Nä självklart säger inte personalen så hoppas jag när dom ringer!! Men om inte era föräldrar litar på att barnen inte bör vara på förskolan även om dom inte har feber så hade jag tagit upp detta till diskussion. Man ska inte behöva kolla tempen och ha det som bevis för att barnen inte ska vara på förskolan. Jag tycker inte att tempen bevisar att barnet är sjukt för sjuk kan man vara på så många sätt, trist att era föräldrar inte inser det. Min son som är 18 månader har i princip aldrig feber men sjuk är han ju ibland ändå.

Sedan så känner jag faktiskt att det är lite olustigt att iaf ta tempen i rumpan, och det är ju det sättet som bäst ger rätt "svar".
 

Tillägg

Skrivet av  Cecilia
Såg att du skrev här nere att ni inte tar i rumpan vilket jag tycker är jättebra. Min sista menining var inte riktat till dig utan det var bara en åsikt utöver mitt svar.
 

där ser man

Skrivet av  emelie m Viktor 030203
så olika det är.
idag ringde de från dagis o sa att Viktor hade feber - 38 grader.
men han var precis lika pigg o glad som alltid.
Nu hade han ifs hostat en hel massa hela morgon också, så det var nog lika bra att han gick hem.
 

Vi tar inte i rumpan

Skrivet av  Em
Vi tar tempen i örat eller armhålan.
 

Vi tar tempen...

Skrivet av  jenny
...i rumpan på de mindre barnen, i munnen på de större.
armhålan är inte alls tillförlitligt, du skall faktiskt lägga på en hel grad då, oh det är det inte många som vet.
 

tror det kan variera lite

Skrivet av  Emma
vilken termometer man har
jag har tagit under armen på mig då jag varit fullt frisk
och det har visat på 37 grader
om jag skulle lagt till en grad då skulle det blivit feber varje gång :(

bästa sättet är att ta tempen då man är frisk för att veta vad den ligger på och på det viset vet man även när man har för hög temp :)

kan hända det skiljer på barn i armhålan och vuxen iofs. fast varför det skulle göra det har jag ingen aning om.
Här lägger vi inte till något vid temp i armhålan ialla fall
 

Regler vet jag inte..

Skrivet av  Linda m. Tim & Linus
..men de tempar i armhålan oavsett hur stora/små barnen är.
 

Där jag jobbar tempar vi inte alls

Skrivet av  Nina & Alice 1/9 -03 +bf 23/6
Vi är en nystartad förskola och valde medvetet att inte ens köpa in någon termometer. Barnets allmäntillstånd ska vara det som avgör om barnet orkar delta i verksamhten eller ej. Vi ringer föräldrarna om barnet inte orkar, feber eller inte.
 

vet ej.

Skrivet av  emelie m Viktor 030203
jag tror det. Viktor brukar inte protestera det minsta utan mest bara konstatera "titta feber" så om de tar i rumpan är det ok för mig eftersom det är ok för Viktor.
Så länge hygienen sköts iaf, men det tror jag, för den rigorös på alla andra plan på förskolan.
 

Artiklar från Familjeliv