Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bästa dagis och skola i Lund?

Skrivet av Ev Lund?
Jag håller på att kolla upp en flytt till Lund. Familjen består av storebror 8 år, lillebror 5 år och två föräldrar - allesammans idag boende i Stockholm.

Nu undrar jag vilket område jag i första hand bör sikta in mig på? Storebror har Aspbergers syndrom vilket ställer höga krav på engagemang och vilja från skolan; han börjar i tvåan till hösten.

Jag skulle vilja hitta ort där vi får allt i ett; dagis, skola och många barnfamiljer. Någon snäll Lund-bo som känner för att dela med sig av tips och råd? Allt uppskattas massvis!!

Mvh
Svar på tråden: Bästa dagis och skola i Lund?

Lunda bo här

Skrivet av  Sofia*
I Lund är det nära till allt! Man cyklar från norra närförorterna till de södra på 20 minuter, det tar längre tid på andra hållet eftersom det är uppförbscke hela vägen. Här är gott om bra skolor och daghem. Jag vet inte vad en pojke med aspergers behöver men jag tror att taket är högt för elever med särkida behov på Gunnesbo, där bor många hörselskadade eftersom teckendagis ligger där. En skola som den kan nog vara bra på alla varianter av barn med stödbehov. Järnåkraskolan ligger i södra delen av stan och är känd för att vara en skola med ordnig och reda. den brukar finnas med på tio i topp av de svenska skolor som har högst medelbetyg. Fågelskolan på Väster är också en mycket bra skola. Om skolorna ute i byarna runt kan jag inget. Världens bästa dagis, enligt mig som bara har erfarenhet av det, är Körsbäret i södra delen av stan (Ligger granne med järnåkra skolan). Sedan finns ju alla friskolorna, men vad jag vet om aspergers så är kanske inte de fria pedagogikerna det som passar bäst. Mina barn går på Freinet (friskola)och de trivs mycket bra där.
 

Artiklar från Familjeliv