Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fler timmar till barnen i Borlänge..

Skrivet av Linda m. Tim & Linus
Barn till arbetslösa och föräldralediga i Borlänge har tidigare haft 15 timmar i veckan fördelat på 3 timmar/dag. Nu har det varit en hetsig debatt och nya regler togs upp i nämnden. Förslaget var 20 timmar i veckan, fast tid mellan 9-13 och att man skulle betala för 25 timmar. Dessutom höjdes taxan för alla med inkomst mellan 10,000-25,000 och som har mer än ett barn.. Enligt politikerna skulle vi tänka på att "barnen minsann fick äta på dagis"!

Jag har debatterat FÖR fler timmar, men riktigt så här var ju inte det optimala. Visst, jättebra att barnen får äta på dagis, eftersom det är en av de dåliga bitarna med de gamla reglerna. Men en timme mer per dag och dubbel dagistaxa??

För mig känns det inte riktigt rätt att jag ska betala lika mycket för 20 timmar förbestämd tid som de föräldrar som har 25 timmar och som kan lägga tiderna "som de vill" (missförstå mig rätt). De som jobbar går ju efter sitt arbetes tider, givetvis. Men jag som arbetslös måste rätta mig efter kommunens bestämda tider när jag ska söka jobb, gå på intervju med mera.. Och ändå ska vi betala lika?

Vad tror/tycker ni om det här? Någon som har det så?
(Tilläggas ska att de nu haft möte med föräldrar och att saken inte klubbats. Om det beslutas att det ska bli som ovan, så börjar det gälla 1/3-05)
Svar på tråden: Fler timmar till barnen i Borlänge..

Hos oss

Skrivet av  Skrållan
finns bara två taxor-under 20 tim och över 20 tim. Det betyder att alla som har 15 tim-oavsett anledning, betalar efter den lägre taxan. Har man 20 tim betalar man också efter den.
Har man 25 tim så betalar man lika som den som har 40 tim.
Före maxtaxans införande hade vi fler nivåer, men lägsta var ändå 20 tim.

Hur många nivåer har ni, då det är skillnad på 20 och 25? Vilken skillnad är det på 25 och 40? Vad rör det sig om för summor på ett cirkus?
 

Vet inte helt säkert..

Skrivet av  Linda m. Tim & Linus
Ska kolla upp hur nivåerna ligger idag!
 

Lättillgängligare än jag trodde!

Skrivet av  Linda m. Tim & Linus
Hittade ju det bums!
Som det är idag, så har 3 timmars barnen en taxa, max 25 timmar en och så en taxa för dom som är på dagis mer än 25 timmar. 3 stycken med andra ord.
Om det nya klubbas, så blir det logiskt sett 2 taxor; upp till 25 och över 25 timmar per vecka. När man ser det så är det ju inte så farligt.

Åhhh.. Dessa politiker!
 

TILLÄGG

Skrivet av  Anne
Våra nivår er deltid upp till 16 tim och därefter heltid och vi betalar 495 för deltid.
 

nu blev jag osäker

Skrivet av  Emma
men här tror jag inte vi har några nivåer alls
så alltså ett 15 timmars barn med maxtaxa betalar lika mycket som ett 40 timmars barn
har inte sett något med tabeller att fylla i eller på informationen att det skulle finnas olika alternativ
det står En kostnad för första barnet
dock kostar barn 2 lite mindre
 

Vi har nog det väldigt bra...

Skrivet av  Anne
men o andra sidan har vi inte kommunalt dagis. Jag har min dotter 15 tim i veckan men jag bestämmer helt själv vilka dagar och vilka tider. Och det kan jag ändra på när jag vill också. Vissa veckor är hon där andra dagar för vi jobbar så oregelbundet, när vi jobbar. Jag är så glad för att vi inte valde kommunalt dagis, skulle inte stå ut med att nånannan bestämmer mina tider! Fy fan!
 

Ja, det är så jag känner oxå..

Skrivet av  Linda m. Tim & Linus
Nöjer mig mer än gärna med 15 timmar, men jag vill kunna fördela dom själv. Behöver jag en heldag med jobbsökeri så vill jag kunna lägga 3 dagar a´ 5 timmar..
Jag vill inte ha fler timmar per vecka, utan jag vill ha mina barn hemma så mycket som möjligt nu medans jag kan. Men jag vill kunna styra de 15 timmarna efter hur veckans planering ser ut. 3 timmar/dag ger mig 1,5 timme "ledigt" att söka jobb, vare sig det är hemmifrån eller på Af.
Men i stället "ger" kommunen oss en timme extra per dag och tycker att vi ska vara supertacksamma. Att dessutom få dubbel taxa känns ju inte så uppmuntrande. Vi får alltså inte välja, utan som arbetslös eller föräldraledig är det då dessa regler som gäller..
Utan barnomsorg kan man ju inte stå till arbetsmarknadens förfogande, så det blir ju ett ekorrhjul. Barnomsorgen måste ju betalas. Och med en inkomst på 10,000-25,000 och med mer än ett barn är man ju redan ganska begränsad i ekonomin.
 

Men om du jobbar...

Skrivet av  Åj67 m Ludvig -03, Malin -94 & Hanna -93
så är det väl klart att du skall få lägga dagistiden efter ditt arbete. Det vore ju sjukt om du skulle tvingas lägga tiden 9 - 13 men behöver omsorgen 14 - 18 Inlägget handlade ju om barn vars föräldrar är hemma för att de är arbetslösa eller föräldralediga.
 

I Uppsala betalar alla full taxa...

Skrivet av  Nina & Alice 1/9 -03 +bf 23/6
...dvs alla betalar för heltid oavsett hur många timamr barnet går. För arbetslösa och f-lediga gäller 15 h/v och i övrigt gäller arbetstiderna + resor till från jobbet.
 

Vi har ett liknande system

Skrivet av  Sofia*
Här har alla "icke arbetande" föräldrar rätt att lämna barnen mellan 9-14. Man betalar efter maxtaxa. För barn 4-5 år räknar man av en del efrersom de innfattas av den allmänna förskolan. Visst kan det kännas dyrt ibland att jag betalde lika mycket för våra timmar som de som hade full tid. Men det är den solidaritet som ett socialdemokratiskt samhälle bygger på och ett rätt bra system i grunden. Även om det känns hårt ibland.
Numer arbetar jag, lillan är på dagis mindre än dessa barn men jag betalar ändå fullt, på gott och ont.
 

Hos oss

Skrivet av  Karin
Här går arbetslösas barn 25 timmar i veckan(9-14 varje dag) och barn till föräldralediga går 8-11 varje dag(ibland 13-16)och får aldrig vara med på lunch. Alla betalar samma pris, dvs vi har en taxa och det är heltidstaxa, den betalar man oavsett om ens barn går 15 timmar eller heltid(för arbetande föräldrar). det verkar variera väldigt mellan olika kommuner och jag tror inte det är mycket man kan göra åt de beslut som fattas annat än att protestera om man tycker det är fel
 

Jag tror

Skrivet av  Hulm am Totil +
att man betalar lika mycket oavsett hur många timmar man har barnen på förskola där jag bor - ska kolla upp det tills april då nästa kommer.

Jag tycker det systemet har vissa fördelar: Det vi betalar i avgift är bara en liten del av vad förskolan kostar, resten går ju via skatten. Och det blir lite märkligt att både betala via skatt och avgifter. Att ha olika taxor kan ge marginaleffekter, att det inte lönar sig att arbeta mer. Och samhällsekonomiskt är det bättre att föräldrar arbetar.

Men det är inte en helt glasklar och enkel fråga.
 

Artiklar från Familjeliv