Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kan kommunen...

Skrivet av Mamma Mia
... plötsligt bestämma att de tar fullt pris (maxtaxa) även om barnen bara får gå på dagis 15 h? De får ju varken frulle el mellis, dessutom går de ju bara halvtid, är det rimligt att man tvingas betala fullt pris för detta? Accepterar man inte det så förlorar ju barnet sin plats o det vill vi ju naturligtvis inte. Usch, vad arg jag blir... :(
Svar på tråden: Kan kommunen...

Ja, det kan de

Skrivet av  Anna
Det är många kommuner som har samma taxa för alla. Ingen skillnad beroende på antal timmar.

För att få del av de statsbidrag som utgår vid maxtaxa är det enda som gäller att kommunen ska ha just maxtaxa (dvs max 3% av bruttolönen, max 1260 kr). Att många kommuner har ännu lägre för deltid är helt frivilligt.

Och just jag tycker inte att det är upprörande. Jag tycker att det är billigt, även för 15 timmar. Det finns andra saker som är viktigare för kommunerna att prioritera ekonomiskt anser jag. Vi betalar tex själva för heltid, fastän vår dotter aldrig är där mer än de 30 timmar som gäller för deltid i vår kommun. Detta främst för att själva förskolan annars får lägre kommunala bidrag, men även för att _kunna_ ha mer tid ifall vi kommer att behöva.
 

Det är...

Skrivet av  Mamma Mia
... väl en väldig skillnad på 15 h o 30 h? Om du tycker det är billigt varför har ni inte henne på dagis 15 h då? Jag har provat bägge delar o kan intyga att det är en _milsvid_ skillnad, 30 h känns _mycket_ jämfört med de ynka 15 h som vi har här. Svårt att förstå om man inte själv är "drabbad" kanske...
 

du har ju valt själv att ha henne 15 t.

Skrivet av  lisen
och ja vissa kommuner har fulltaxa för 15 t.
 

Valt?

Skrivet av  Mamma Mia
Nej, har har vi inget val. Är man föräldraledig (med syskon alltså) så får man bara ha barnet där 15 h. Eller menar du att man kan välja att inte ha barnet där alls? Då kanske du missade att jag skrev att vi inte vill förlora platsen på en avdelning som min dotter trivs mycket bra på...
 

Till Mamma Mia, det jag...

Skrivet av  Pineapple *förskollärare + 2 barn*
...tror att lisen menar är att man väljer 15-timmarsplaceringen, det är inte ett måste på samma sätt som när man jobbar och är tvungen att ha omsorg. 15-timmarsplaceringen är ett erbjudande från kommunen och utgår från _barnet_, en chans att ge barnet tillgång till förskolans pedagogik, verksamhet och barngrupp. Tycker man att det är för dyrt eller för dåligt eller för lite tid eller på något annat sätt är missnöjd, så måste man inte anta erbjudandet!

Och nej, även om ni har 15-timmarsplaceringen för att ni inte vill mista platsen, så anser jag att ni fortfarande har gjort ett val. Alternativet är ju att du får väga platsgaratin mot kostnaden och fundera på om du tycker att det är värt det.
 

Ja, det är

Skrivet av  Anna
stor skillnad på 15 och 30 timmar. Det är 100% skillnad.

Men det ändrar inte det faktum att jag inte tycker att det är dyrt och inte heller det faktum att det
r många kommuner som har samma taxa oavsett om man går fem eller 55 timmar.

Vi har inte 15 timmar, eftersom jag då bara skulle kunna arbeta ca 8 h/v. och dels skulle det knappt täcka barnomsorgsavgiften och reskostnaden och dels har jag ingen möjlighet att vara tjänstledig i sån stor omfattning och jag vill inte vara hemmaförälder på heltid. Är det nåt mer du undrar?
 

Kan förresten tillägga

Skrivet av  Anna
att jag HAR haft 15 h. för mitt äldsta barn när Stockholm en kort period under 90-talet hade den regeln och jag kan också tillägga att jag INTE är nån fan av att barn till arbetslösa/föräldralediga bara får vara 15 h/v. i förskola, men det är en ANNAN fråga en kostnaden. Jag tycker fortfarande inte att det är fel att en kommun har full taxa, även om de har begränsning till 15 h./v för barn till arbetslösa/föräldralediga.
 

Artiklar från Familjeliv