Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Föräldraledighet/dagis?

Skrivet av Isa m Ellen 030926+bf 17/6
Vi har en dotter på 1 år och 3 mån. Fr om den 1/2-05 har vi sökt dagis men det verkar inte som om det finns platser då. Sambon är föräldraledig t om 1/3-05 och har vi inte fått dagis innan dess måste jag ta över efter honom (har jobbat i 2 månader nu). I mitten av juni får vi ett syskon och det är ingen "katastrof" att jag måste vara hemma några månader till, förutom att dottern är sååå understimulerad och stundtals rastlös till max trots ÖF mm. OM jag slutar jobba och tar över föräldraledigheten efter sambon så måste jag ju ta ut 5 dagar per vecka men OM vi får dagisplats under tiden jag är hemma så vill vi ju ha den. Jag kommer inte kunna gå tillbaka till mitt jobb då eftersom det redan nu förbereds för vikarieanställning och inte har ett jobb där jag kan bestämma med kort varsel hur/om jag ska arbeta. Hur blir det med föräldrapenningen då? Om dottern går t ex 4 timmar per dag på dagis, tar jag då ut 2 1/2 dag i veckan eller? Vet att man måste plugga eller jobba halvtid för att få ta ut 2 1/2 dag i veckan om barnet har fyllt 1 år men om jag inte jobbar (tjänstledig) och dottern är på dagis ändå, hur 17 funkar det då?

Det blev långt det här, ställer samma fråga på föräldrapennings-snacket! :-)
Svar på tråden: Föräldraledighet/dagis?

Undra om man överhuvudtaget

Skrivet av  Mia.fskl
får ta ut föräldrapenning när barnet är på förskolan.
Fast det kanske är upp till dig om du vill ta dina dagar och inte ha dottern hemma.
men du kan i och för sig när jag tänker efter ta halv dag föräldra penning när hon är hemma.
Då blir det 2,5 dagar.
Oj mitt inlägg blev rörigt också.
 

Jo, så tänkte jag också..

Skrivet av  Isa m Ellen 030926+bf 17/6
Tack för ditt svar!

Som du säkert förstår så "väljer" jag inte att vara hemma när dottern är på dagis utan griper efter ett halmstrå eftersom det verkar jättesvårt att få plats på dagis i vårt område. Jag är tvungen att vara hemma fr om 1/3 om vi inte får dagisplats men OM hon skulle få plats from t ex 1/4 så kan jag inte gå tillbaka till jobbet eftersom det då redan finns en ersättare där som kommer att vara anställd till långt efter att vårt andra barn har fötts i juni.

Därför ställer jag min något röriga fråga men jag tror precis som du, att jag kan ta 2 1/2 dag i veckan om hon går där på halvtid. Ojoj, måste nog kontakta FK om detta så jag vet helt säkert. *ler*

 

Ja, det gäller ju att du

Skrivet av  S-mamma
får behålla din SGI eftersom hon är över ett år. FK kan väl undra vad du gör den övriga tiden så att säga eftersom du väl inte har någon annan inkomst/sysselsättning de h. Men om det nu funkar att vara hemma, kan hon inte börja i höst i stället då, då brukar det ju vara lättare att få plats...
 

Tack för ditt svar!

Skrivet av  Isa m Ellen 030926+bf 17/6
Om jag bara tar ut fp för 2 1/2 dag/vecka så borde väl inte FK undra över vad jag gör den övriga tiden, eller? Ja, det här är inte lätt men jag ska kontakta dem.

Visst KAN vi vara hemma men jag kommer att vara alltmer gravid och vår dotter är INTE den lugna sorten som sitter i ett litet hörn och leker förnöjt. Hon älskar andra barn och vi känner inga andra som är hemma nu, vilket gör att vi har en understimulerad och stundtals sjövild tjej härhemma, trots öppna förskolan, kyrkans barntimmar m m.

Jag får forska vidare i saken men är tacksam för ditt svar!
 

Artiklar från Familjeliv