Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Har så himmla dåligt samvete....

Skrivet av Deppig mamma..
Min lilla tjej kommer vara 14 månader då hon kommer inskolas på dagis. Sonen skolades in då han var 18 månader, var väl ok - men kändes ändå som att han var lite liten.. Nu kommer hon vara ännu yngre och jag mår så dåligt av det!
Jag har inget val, jag har superdålig ekonomi och dagarna är slut i slutet på maj därför måste jag lämna in henne så tidigt..
Någon mer här som har haft sitt barn på dagis så ungt?
Hur länge har dom då gått per dag?
Hur har ni skött det praktiskt med jobb och så då dom antagligen inte kommer gå så många timmar per dag???

deppig mamma..
Svar på tråden: Har så himmla dåligt samvete....

Min son var 13..

Skrivet av  Tweedy
månader när jag var tvungen att börja skola in honom. Liksom dig, så tog mina dgr oxå slut. Det kändes jätetufft men vad gör man!?

Jag försökte dra ner på timmarna så mkt som möjligt men vissa dgr var han tvungen att gå heldagar, och då snackar vi 7-9 timmar/dag MEN iom att jag jobbar oregelbundna tider så var det minst 1 dag varje vecka som han var helt ledig.

Det som gjorde mitt dåliga samvete lite lindrigare, det var personalens stöd, de har varit helt fantastiska!! De klargjorde redan vid inskolningen att sonen är ett typiskt dagisbarn, han skrek knappt en enda gång jag lämnade honom. Visst förekom det men det fanns ju barn där som var helt hysteriska!

Den typiska reaktionen efter 4-5 veckor kom men övergick ganska snabbt. Jag kunde ringa i tid och otid om jag ville för att kolla hur det var.

De sa oxå att barn i denna åldern är perfekta att skolas in då deras tidsuppfattning inte är lika bra som större barn. De kanske upplever att mamma nyss lämnat och se har de kanske varit där en hel dag.

Jag vet att många föräldrar vill ha hemma deras barn så länge som möjligt, men ibland har man helt enkelt inget val. Det är väl dels pga det som man ensamförälder kan få det dåliga samvete mer kanske än andra föräldrar. De delar ju på dagarna och kan ta lite ledigt bägge två om de önskar, men är man själv så
har man ju inget val än att börja jobba.

Jag vet att du inte behöver vara orolig för din dotter. Hon kommer klara detta bättre än dig tom kanske ;-)
Jag vet även att ditt samvete gnager dig...
Försök att tänka positivt istället...det är en bra ålder att skolas in på.
Du får in lite mer pengar än vad du får nu.
 

Jag hade tänkt att

Skrivet av  Skrållan
vårt andra barn liksom storebror skulle vara hemma tills hon var 18 mån. Nu blev det inte så av flera anledningar, bla att vi ville att hon skulle få vara halvtid första året. Hon var 15 mån då vi skolade in henne och det gick alldeles utmärkt.
Hon och storebror var då ca 20 tim/v på förskolan eftersom jag arbetade halvtid. Då maken plötsligt blev utan jobb efter 6 mån så fortsatte de med endast 15 tim/v året ut.

Jag försökte att inte jobba så långa dagar, men då hon sov 2 tim/dag efter lunch så fick de vara på dagis till efter mellanmålet. På så sätt fick vi också lediga dagar varje vecka och mina dagar på jobbet blev inte så väldans korta.
 

hej

Skrivet av  annika
patrik fick börja inskolningen 3 dgr innan han fyllde ett år!!!!!!!!! visserligen hade han storasyster 2 år på samma avd o det gick fantastiskt bra. han bara älskade dagis. vi började med 25 tim o 4 dgr i v men eftersom båda barnen var ledsna o aldrig ville föllja med hem går de nu 30 tim i v. p har älskat dagis sen dag 1. gick bättre m inskolning än när ella började vid 19 mån.
 

Lilla Plupp var 15 mån..

Skrivet av  Pixelpig
..och det har gått fantastiskt bra. Hon har gått fr kl 8.00 till ca 15.30 fyra dagar i veckan och vi ser hur fint hon har utvecklats av att få mer tid med andra barn än då hon var hemma. Tyvärr har hon blivit 15-timmarsbarn nu efter års-skiftet, min man är arbetslös. Hon vill INTE gå hem kl 11 när alla kompisarna ska gå in och äta smaskig lunch.
 

Artiklar från Familjeliv