Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Säga till inför 15-timmarsbarn?

Skrivet av Lena L
Ska ha en liten i mars, hur gör man med 3-åringens plats? Måste man fylla i någon lapp och anmäla att han ska bli 15-timmarsbarn..?
Svar på tråden: Säga till inför 15-timmarsbarn?

Jag tror

Skrivet av  Hulma m Totil +
att jag har sett någon stans att man ska fylla i någon lapp ganska långt i förväg, kanske 2 månader? (Samma som när man säger upp platsen).

Men jag ska inte ha förrän i april, så jag har inte kollat upp det än. Har tänkt fråga på dagis först, annars är det nog rektorsområdet man ska vända sig till.
 

Vi fyllde i..

Skrivet av  Pernilla med Lisa och Elin
en ny lapp om vistelsetider bara när det väl var dags. Personalen visste ju om det långt i förväg och dessutom gäller barnets vanliga tider i två månader efter bebins födelse, så de har gott om tid att ställa om sig på dagis.
 

två månader efter?

Skrivet av  karin
Jag undrar om det ät en allmän regel eller något er förskola tillämpar? vet du?

Jag ska ha nr två om en månad idag (ja det vet jag ju inte men...)och är väldigt dålig i mitt bäcken. Det kommer inte att bli bra direkt efter förlossningen och därför vore det ju guld om de gamla tiderna gällde två månader så att min man kan sköta minst hälften av lämning/hämtnig. Så slipper jag kanske strula med någon sjukskrivningsvariant. Vi har inte kunnat få något riktig svar ännu från förskolan.

Om någon undrar: Jag vill gärna vara med min stora kille också men eftersom jag växlar mellan kryckor och rullstol så kan jag inte ta hand om honom så bra under längre stunder ensam.
 

olika

Skrivet av  Annika med Viktoria + bf 17/7
mellan olika förskolor. Hos oss gäller månaden ut bara, trist om man får 30/?.
 

Och olika olika kommuner

Skrivet av  Annisan m oktoberpojkarna -02 & -04
i Sollentuna kommun är det månad som syskonet föds och månaden efter. Hade varit mer rättvis om det hade varit 60 dagar efter det att syskonet föddes.
 

I vår kommun

Skrivet av  Pernilla m Lisa och Elin
är det två månader som gäller, men det skiljer säkert mellan kommunerna, som det verkar göra med det mesta när det gäller barnomsorg. Här skiljer det sedan också mellan om 15-timmarsbarnen ska gå tre dagar eller fem dagar mellan olika dagis. Det bästa att göra är nog alltid att fråga på sitt eget dagis vad som gäller. Hoppas att du snart får ett klart svar från dem!
 

Artiklar från Familjeliv